Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Roséchampagne

Jens

Medlem
Har ni några tips på bra rose champagne för runt 1000 spänn!
Har själv alldeles för dålig koll på champagne överlag, men tänkta rätta till detta ;)
Hur står sig Bollinger GA i rose jmf med vita GA?
 

v_skogh

Medlem
SV: Rose champagne

Tycker du borde prova Gosset Rosé.
Ska du spendera hela tusenlappen så leta reda på Selosse Rosé.
 

chambertin

Medlem
SV: Rose champagne

Jens skrev:
Har ni några tips på bra rose champagne för runt 1000 spänn!
Har själv alldeles för dålig koll på champagne överlag, men tänkta rätta till detta ;)
Hur står sig Bollinger GA i rose jmf med vita GA?
Bolliger GA Rosé är väldigt bra men löjligt mycket dyrare än vit GA (1265:- mot 849:- på SS)

Sen är ju Selosse Rosé superb för strax över 1000-lappen (tror den ligger runt 120-130€) men stilen är lite kontroversiell och alla gillar den inte.

På vår stora rosé-provning förra året (så gillade jag dom ovan bäst (det var GA Rosé -99 dock)). http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... istad-trad)/5330/
 

Elvis

Medlem
SV: Roséchampagne

Håller med om tipsen hittills men vill också tipsa om Krug Rosé som åtminstone på halvflaska går att hitta runt tusenlappen. ;)

Jens skrev:
Hur står sig Bollinger GA i rose jmf med vita GA?

Jag skulle vilja säga att de är likvärdiga. Båda är väldigt bra. Man får betala extra för roséchampagne utan att det motiveras av högre kvalitet.
 
SV: Roséchampagne

Många champagnehus har ju allt för höga priser på rosé. En undantag som brukar vara bra är Louis Roederer. Deras 2006 ligger på 525 SEK, dvs bara något över det vanliga årgångsvinet.

Bollinger, Krug, lite äldre Pol Roger, Belle Epoque (som du kan få runt 1000 lappen utomlands) och Selosse är annars de som jag tycker bäst om. Jag gillar ju även Cedric Bouchards rosé som dock inte är för alla.
 

Dexter

Medlem
SV: Roséchampagne

Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon (nr 81512) 999:- eller om man vill ha två Billecart-Salmon Brut Rosé (nr 7758) 569:-
 

Elvis

Medlem
SV: Roséchampagne

Cuvée Elisabeth 2000 är helt rätt i pris men jag har druckit den tre gånger och aldrig tyckt att den varit särskilt bra. Bra flaskor av Billecart-Salmon Brut Rosé är bättre men tidigar nämnda Gosset Grand Rosé är både billigare och bättre.
 
SV: Roséchampagne

moos skrev:
Nån som har provat Fac-Simil? Prevosts Rosé.
Den glömde jag, Trevlig roséchampagne. Har bara en anteckning men druckit det några gånger

2007 är ingen årgång som föregås av gott rykte, men Prévost har lyckats fantastiskt bra med både vita och rosén. Den här var knastertorr och lite sluten men öppnade upp sig rätt snabbt och växte under kvällen. Trevlig
 
Trådskapare
Jens

Jens

Medlem
SV: Roséchampagne

Tack för tipsen! Det där med tusingen va ett riktmärke för att det skulle va rimligt att köpa några och lägga på rygg ;-) Det var dock Krug Rose som starta begäret efter Rose :) fan vet om det inte är det vin som hittills berört mig mest!
 

moos

Medlem
SV: Roséchampagne

Den enda gång jag har provat Krug Rosé så gav jag den betyget "Förmodligen den bästa rosé jag nån gång kommer att dricka" Det är ett högt betyg i min bok. :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Roséchampagne

När jag tänker på rosé är det omöjligt att inte minnas jordgubbssmaken från när jag provade Krug Rosé sist.
 

Elvis

Medlem
SV: Roséchampagne

Jag har druckit 2006:an och 2007:an av Prevosts rosé. Jag har för mig att den hette La Closserie Rosé då men att den bytt namn till La Closerie Fac-simile Rosé sedan dess. Det är en knastertorr, mineralig champagne med hög syra som är mycket bra. Jag tyckte att 2006:an var lite spretig och att 2007:an var lite bättre men båda var väldigt unga när jag provade dem.
 

tobbe81

Medlem
SV: Roséchampagne

Jag prövade Henriots rose föra sommaren med min festmö på pimevine bar vi båda blev förälskade över den då, har köpt på mig några st som man kan ta fram när lusten faller på.
 

Caviste

Leverantör
SV: Roséchampagne

moos skrev:
Nån som har provat Fac-Simil? Prevosts Rosé.

Rosén är jag inte lika förtjust i som La Closerie men det kan ha varit en svag årgång (07?)

Provade några olika i måndags med Prévost och tycker det är stor variation mellan årgångarna. 08an La Closerie är mycket bra, medan jag håller 07 som betydligt svagare.

För övrigt kan jag meddela att allt jag provat från Champagne med 08-bas och rena 08or har varit enormt bra. De gemensamma nämnarna är hög syra, energi och balans. En stor årgång i Champagne, utan tvekan!
 
SV: Roséchampagne

moos skrev:
Detta är förmodligen olagligt. Men jag bumpar och citerar mig själv.
Det är inte olagligt. Men att inte läsa tråden är :)

moos skrev:
Nån som har provat Fac-Simil? Prevosts Rosé.
Den glömde jag, Trevlig roséchampagne. Har bara en anteckning men druckit det några gånger

2007 är ingen årgång som föregås av gott rykte, men Prévost har lyckats fantastiskt bra med både vita och rosén. Den här var knastertorr och lite sluten men öppnade upp sig rätt snabbt och växte under kvällen. Trevlig
 
SV: Roséchampagne

Caviste skrev:
För övrigt kan jag meddela att allt jag provat från Champagne med 08-bas och rena 08or har varit enormt bra. De gemensamma nämnarna är hög syra, energi och balans. En stor årgång i Champagne, utan tvekan!
Har samma erfarenhet. Det är också det samma budskap som alla odlare ger. Ser redan fram emot Selosse 2008 som väl släpps 2018 eller så
 
Toppen