Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosévin från Bandol

Leahan

Medlem
Hej, sommaren närmar sig och det är hög tid att hitta lite bra rosévinder från Bandol. Tyvärr har systembolaget slarvat då det bara finns ett fåtal att välja på. Min fråga blir då tips på andra ställen att köpa roséviner från Bandol tryggt?

Med vänlig hälsning,
Joakim
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Franska vinkompaniet brukar ha en del från Provence (och bl.a. Rhône). Just nu tycks det dock bara finnas en Bandol-rosé hos dem, även om det finns andra roséer. (Domaine de la Mordorée ska man inte missa om man gillar matig rosé, men Rhône-stilen av rosé är ju inte fullt så stram som den i Provence, så helt lika är de inte.)
De är också en av de handlare som kör med "batchleveranser" snarare än skickar ut kontinuerligt, så tar kanske för lång tid om rosébehovet är akut?
 
Trådskapare
Leahan

Leahan

Medlem
Hej,

Sommar på gång igen och då är rosevin från Bandol ett måste. Systemet har dåligt utbud tyvärr, ge mig lite tips!?
 
Trådskapare
Leahan

Leahan

Medlem
Hej,

Dags igen och som vanligt rätt dåligt utbud av Bandol rosé på systemet. Domaine Tempier verkar omöjlig att få tag på, eller?

Jag fick tag på Chateau Pradeaux förra året. Underbar!

/Leahan
 

Dovberg

Medlem
För flera års sen köpte jag en låda Tour du Bon rose från -09 som jag drack av under flera år. Vill minnas att det var ett av de bästa rose jag har druckit. Fyllig, fet och packad med frukt utan att bli för sliskig. Stram stil men ändå komplex. Vet inte hur 2020 är som är nuvarande årgång på systemet eller om stilen har förändrats, men den kanske är värd ett försök. Hyfsat bra pris dessutom.

Även Clos Cibonne (från Provence och inte specifikt Bandol) gör två riktigt bra roseviner enligt mig, men lite svårare att få tag på. Beställde via xwine, men ser att de är slut i lager. Systembolaget har fått in vinet då o då.
 
Trådskapare
Leahan

Leahan

Medlem
Tour du bon har systembolaget haft under ett gäng år nu. Håller hög klass varje år!

Hittade en Bandol via Franskavinkompaniet, spännande.

/Leahan
 
Trådskapare
Leahan

Leahan

Medlem
Fick tillslut tag på ett gäng riktigt trevliga Bandol roséer. Underbara! Hittade dem på Vinatis.com

IMG_0733.jpg
 

Poussard

Medlem
Fler som dricker dessa i sommar?
En fråga, har du ställt Bandol-roséer mot andra områden/druvor så du de facto vet att det just är Bandol du gillar och vill ha? Eller är det mer en principiell grej att du vill ha Bandol och inte frågar efter bra roséer i allmänhet?
 

Daniel A

Administratör
Fler som dricker dessa i sommar?
Tempier står på kylning, men äldre årgång (kanske 18, minns inte). Var ett tag sedan jag drack; gillade det skarpt.

Pradeauxs rose har jag aldrig druckit, men hade varit roligt att testa. Deras röda är riktigt trevligt.
 
Trådskapare
Leahan

Leahan

Medlem
En fråga, har du ställt Bandol-roséer mot andra områden/druvor så du de facto vet att det just är Bandol du gillar och vill ha? Eller är det mer en principiell grej att du vill ha Bandol och inte frågar efter bra roséer i allmänhet?
Nej det kan jag inte påstå men jag har druckit så mycket annat rosé att jag känner mig säker på att Bandol är min stil samt att dessa viner håller väldigt hög kvalitet.

Vad skulle du rekommendera istället för Bandol-rosé?
 

Poussard

Medlem
Nej det kan jag inte påstå men jag har druckit så mycket annat rosé att jag känner mig säker på att Bandol är min stil samt att dessa viner håller väldigt hög kvalitet.

Vad skulle du rekommendera istället för Bandol-rosé?
Dominio del Aguila Picaro Clarete, finns på SB.
 

Merlot

Medlem
Tips på vädigt trevligt rosévin under soliga sommarkvällar. Hauvette Petra rosé 2019. Inte från Bandol, men väl också från Provence och Les Baux de Provence. Fyllig och rund smak. Dock begränsad syra men inget som förtar totalupplevelsen.

2020 finns att införskaffa från Les Passionnes du Vin i FR. De har flera ggr varit stabila i leveransen och har låg frakt. Strax under 30eur exkl frakt etc

Ett snäpp upp till i kvalitet, inte långt från Bandol är Ch Simone blanc 2018! Ch Simone är ju stjärnan i närheten av Aix-en-Provence. Låg produktion och utbudet verkar inte hitta så långt bort från annat än Frankrike. Man hittar inga/få internationella recentioner eller omnämnande på engelspråkiga forum. Kostar ca. 5-10 eur till. Detta vin har en häftig syrlig eftersmak som dröjer kvar ett tag. Varma 2018 gör sig påmint i den mogna smaken. Ch Simone gör också rosévin ich det hade vatit spännande att testaliksom ett rött.
 

Attachments

  • 20220716_185638.jpg
    20220716_185638.jpg
    83,5 KB · Visningar: 69
Toppen