Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rotari och Carrington

Elvis

Medlem
Jag har de senaste två veckorna blivit bjuden på mousserande vin på två olika fester. Dels fick jag Rotari Brut Riserva på en födelsedagsfest, dels fick jag Carrington Vintage Brut på ett dop. Vilka vidriga drycker! Rotari är alldeles för sött, medan Carrington har en märklig och inte särskilt trevlig smak. Båda är på den nivån att jag hellre dricker kranvatten. Bara att inse att om man vill hålla vinkostnaden under 100 kr per flaska, så ska man nog undvika bubbel helt och hållet.

Jag valde medvetet att starta den här tråden under Övrigt... ;)
 

anders

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Elvis skrev:
Jag valde medvetet att starta den här tråden under Övrigt... ;)

Kanske varit ännu bättre om du startat tråden i Arkiv, den beskrivs som 'gammal skräp'. ;)
 
SV: Rotari och Carrington

Har inte druckit Carrington, men däremot Rotari en gång. Även om jag inte skulle köpa Rotari så kan jag intyga att det finns långt värre under 100-lappen. Asti Martini får Rotari att kännas som ett under av kvalitet och cava är vedervärdigt. Det är ett skäl att jag inte brukar vara jättepigg att hoppa på tåget när standard-Moët sågas, för jag vet att det finns så mycket värre ändå.
 

ae

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Ok Rotari är verkligen inte på någon särskilt hög nivå. Så dålig har jag dock inte uppfattat den. Tycker att den ligger väl i linje med ex Nicolas Feuilatte. Säger väl lite om vad jag anser om NF iofs.

Apropå skräp, har ni druckit Törley? Tror den är kolsyrad på läskedrycksmanér. Där kan vi snacka äckligt.
 
SV: Rotari och Carrington

Törley har jag inte druckit. Asti, Freixenet, Codorníu, Henkell Trocken, Dopff Brut och Crémant de Bourgogne är alla betydligt-mycket sämre än Rotari.
 
SV: Rotari och Carrington

Av misstag lagrade jag en Rotari ett antal år och det klarade den bra. Håller med att den når upp till vissa franska konkurrenter. Har druckit betydligt värre bubbel än den

(sen kan jag ju medge att varför den hamnade i källaren var pga att jag fick den som gåva i samband med en middag och jag ville inte förstöra den genom att korka upp något sådant)
 

Pomerol

Medlem
SV: Rotari och Carrington

ae skrev:
Ok Rotari är verkligen inte på någon särskilt hög nivå. Så dålig har jag dock inte uppfattat den. Tycker att den ligger väl i linje med ex Nicolas Feuilatte. Säger väl lite om vad jag anser om NF iofs.

Man får vad man betalar för, men NF tycker jag är hästlängder bättre än Rotari. Hade nyligen en provning som inleddes med Rotari och Pannier (billigaste Champagnen på Systembolaget). Alla plockade att Pannier var en Champagne, om så en enkel sådan och Rotari endast var något mousserande. Men kan vi hitta något bättre mousserande vin under hundralappen? Om du sen väljer att inte dricka det är en annan sak...

Förövrigt blev jag bjuden på NF 2002 i helgen, tyckte den var bra i sitt läge, precis som 98an. Ser fram emot ett par, tre års mognad.
 

Lando

Medlem
SV: Rotari och Carrington

SUPRA skrev:
Rotari är helt ok tills man ställer en riktigt Champagne brevid.

Så sjukt sant. Eller när man har druckit tillräckligt mycket champagne (vad fan som helst-champagne) för att minnas hur det smakar.
 
SV: Rotari och Carrington

Rotari skulle nog funka utmärkt att spruta. Man slipper spruta bort massa slantar och slösa något bra som det finns begränsad tillgång av. Samtidigt är det inte så mycket socker i så det blir kanske inte så kladdigt. ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Rotari och Carrington

Darth Angelus skrev:
Rotari skulle nog funka utmärkt att spruta. Man slipper spruta bort massa slantar och slösa något bra som det finns begränsad tillgång av. Samtidigt är det inte så mycket socker i så det blir kanske inte så kladdigt. ;D
En Rotari Zéro Dosage kanske vore nå't för F1 m.m. :)
 

weezer

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Rotari duger till stora sällskap, det är ofta pärlor till svin att bjuda på bra bubbel till den stora massan, tyvärr..
 

CH

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Darth Angelus skrev:
Kanske, men då för man nedlåta sig till att bjuda på något man själv inte tycker något vidare om...

Precis. PP eller Andre Clouet på magnum är inga större summor att tala om. Väljer hellre det om man ska bjuda på bubbel än att bjuda på något man inte tycker om.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Tycker man att enkel champagne är för dyrt kan man ju alltid bjuda på vitt vin, eller någon cocktail.
 

Lando

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Livets Goda rekommenderade ju 2004 Graham Beck BdB Brut (149 pix) som det bästa mousserande i ordinarie sortimentet utanför Champagne. Har aldrig provat den, men verkar ju klart prisvärd i alla fall (dom gav den 84p.) Nån av er som testat?
 

vintjej

Medlem
SV: Rotari och Carrington

Lando skrev:
Livets Goda rekommenderade ju 2004 Graham Beck BdB Brut (149 pix) som det bästa mousserande i ordinarie sortimentet utanför Champagne. Har aldrig provat den, men verkar ju klart prisvärd i alla fall (dom gav den 84p.) Nån av er som testat?

Ja, den har jag testat. Riktigt bra, lite bröd-och jästtoner och bra fruktsyra.
 
Toppen