Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sälja min Cristal årgång 2002

Jag har en cristal från 2002.
Är det något jag kan sälja vidare eller hur går jag till väga?
Dricker inte champagne utan köpte den för att jag så gärna ville ha en champagne och nu
känner jag för att sälja den till någon samlare eller någon som verkligen vill dricka den.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Sälja min Cristal årgång 2002

Enda sättet i sverige är att gå via stadsauktionen som har några dryckesauktioner varje år, så prova att kontakta dom och så värderar dom och sen tar sin andel.

Skulle hellre rekommendera dig att avnjuta den i gott sällskap!
 
Trådskapare
A

Angelixa84

Medlem
SV: Sälja min Cristal årgång 2002

Jag har idag skickat in en värdering på den och hoppas på en bra respons :)
 

Andreas

Medlem
SV: Sälja min Cristal årgång 2002

byt den på systembolaget mot något du hellre dricker, funkar om den är inköpt där förstås...
 

Joakim

Medlem
SV: Sälja min Cristal årgång 2002

Vid köp av vin, även andra drycker, från systembolaget, käller konsumentköplagen, om kunden är konsument. ( köper huvudsakligen för enskildt bruk.) Lagen är tvingande till konsumentens fördel. (går inte att avtala sämre för köparen än vad lagen stipulerar) Det är värt att observera att det inte finns någon ångerrätt/bytesrätt/återlämnanderätt enligt lagen. Företag kan dock vara generösa och lämna "öppet köp" den tid de vill. Exempelvis tre månader. Jag vet inte exakt vad systembolaget har för policy, men om man har kvittot kvar brukar det inte vara något problem om man handlat i "närtid". OBS! om man handlar på nätet, webblanseringar som exempel, har man alltid två veckors ångerrätt, det följer av distanshandelsavtalslagen som har sitt ursprung i ett EU-direktiv.

Man får skilja ovanstående, alltså att man ångrar sitt köp i sig, mot att det är fel i varan. (korkskada eller annan defekt, läckande kork osv) Då har man alltid 3 års reklamationsrätt från inköpsdatum. Jag som köpare har dock bevisbördan för att det är ett fel i sig utifrån ett juridiskt perspektiv. Personligen sparar jag alla kvitton på inköp av bättre viner med tanke på detta. De gångar jag reklamerat till systembolaget har det aldrig varit några problem utom en gång. Köpte Ch d Yqem 1994 på magnum för många år sedan. Efter ett halvår började korken att läcka, tragisk händelse. Efter lite diskussion löste det dock sig. Hade annars först gått till ARN och om det inte gett effekt, stämt systembolaget till tingsrätten. Detta var ett uppenbart fel som de som säljare av produkten ansvarar för.

Jag är inte brännvinsadvokat utan vinadvokat!
 

sunqan

Vinös
SV: Sälja min Cristal årgång 2002

Konsumentköplagen stipulerar tre års reklamationsrätt.

Skickat från min GT-I9100
 

pln

Medlem
SV: Sälja min Cristal årgång 2002

Man har ju alltid rätt att reklamera i 3år, men i detta fall fanns väl inget fel att reklamera? Han ville bara byta.
Reklamationsrätt känns inte som det är relevant.
 
Toppen