Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sälja vin annat ställe än bukowskis?

Fixfred

Medlem
Hej!
Har köpt på mig lite för många flaskor av
Chateau FuisséTête de Cuveé, 2017
Chateau FuisséTête de Cuveé, 2016
Kanon viner men blev lite för exalterad när jag handlade och köpte för många.
Nu är det fullt i mina vinlagringsskåp och jag behöver få plats för annat.
Finns det något sätt att sälja av viner utan att bli av med 40% hos bukowskis , eller är det bara att dricka upp som gäller ;)?
 

Johan L

Medlem
Hej!
Har köpt på mig lite för många flaskor av
Chateau FuisséTête de Cuveé, 2017
Chateau FuisséTête de Cuveé, 2016
Kanon viner men blev lite för exalterad när jag handlade och köpte för många.
Nu är det fullt i mina vinlagringsskåp och jag behöver få plats för annat.
Finns det något sätt att sälja av viner utan att bli av med 40% hos bukowskis , eller är det bara att dricka upp som gäller ;)?

Inom Sverige finns inget annat lagligt vis för en privatperson att sälja alkohol.
 

Johan L

Medlem
Nu vet jag inget om dina viner men 15% om de kostar under 20000 är avgiften och en fotoavgift. Inte superfarligt i mina ögon.

Köparen betalar ett påslag på klubbat pris, så räknar man hur mycket man får av vad köparen betalar blir det 30 %. Plus fasta avgifter på 170 kr för foto (säljare) och 50 kr för administration (köpare) som ger ytterligare några procent. I det här fallet är det inte några särskilt dyra viner (2017 finns i BS för 319 kr) och då blir de där fasta avgifterna ganska många procent. Ponera att man säljer en låda á 6 flaskor och klubbat pris är 319 kr per flaska, så får säljaren ut ganska precis 60 % av vad köparen får betala.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Köparen betalar ett påslag på klubbat pris, så räknar man hur mycket man får av vad köparen betalar blir det 30 %. Plus fasta avgifter på 170 kr för foto (säljare) och 50 kr för administration (köpare) som ger ytterligare några procent. I det här fallet är det inte några särskilt dyra viner (2017 finns i BS för 319 kr) och då blir de där fasta avgifterna ganska många procent. Ponera att man säljer en låda á 6 flaskor och klubbat pris är 319 kr per flaska, så får säljaren ut ganska precis 60 % av vad köparen får betala.
Nu vet jag inte vad du pratar om. Varför räkna in vad Bukowski tjänar i det hela.
Det han frågar om är vad kostnaden för honom som säljare är och den är fast på 15% upp till 20000kr och sen tillkommer som du säger fotoavgift.
 

Johan L

Medlem
Nu vet jag inte vad du pratar om. Varför räkna in vad Bukowski tjänar i det hela.
Det han frågar om är vad kostnaden för honom som säljare är och den är fast på 15% upp till 20000kr och sen tillkommer som du säger fotoavgift.

Jag jämför vad köparen får betala med vad säljaren får ut efter avgifter. Det verkar vara så TS räknat när han kom fram till att han skulle "bli av med 40 % hos Bukowskis".
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Precis jag räknar med köparens påslag också eftersom köparen hade kunnat betala mig 20% mer om inte avgiften fanns.
 

FredrikC

Medlem
Jag jämför vad köparen får betala med vad säljaren får ut efter avgifter. Det verkar vara så TS räknat när han kom fram till att han skulle "bli av med 40 % hos Bukowskis".
Okej nu är jag med.
Precis jag räknar med köparens påslag också eftersom köparen hade kunnat betala mig 20% mer om inte avgiften fanns.
Att få sålt dem utan avgifter blir nog väldigt svårt för dig.
 

Sonderlese

Medlem
Det är inget hinder vad jag känner till att sälja dem på en utländsk sajt; sen är det bara att skicka iväg dem med DHL eller annan speditör. Kolla upp vad frakten skulle gå på till olika delar av Europa/världen och ange att det tillkommer fraktavgift på se och så mycket.
 

Dejzan

Medlem
Det är inget hinder vad jag känner till att sälja dem på en utländsk sajt; sen är det bara att skicka iväg dem med DHL eller annan speditör. Kolla upp vad frakten skulle gå på till olika delar av Europa/världen och ange att det tillkommer fraktavgift på se och så mycket.
Det är tyvärr inte så enkelt att skicka vin till utlandet. Ups, DHL och postnord säger alla nej till alkohol i leveransen. Fed ex har jag ingen koll på...
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
De behöver inte vara något problem, skulle inte bli förvånad om bolaget faktiskt tog emot flaskorna ändå.
Ska göra ett försök , frågade i chatten och då sa de nej. Har däremot inte testat i butik :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om det är någon tröst har jag provat Fuissé:s Tête de Cuveé med över 10 års ålder några gånger, och tyckt de varit goda. Likt andra chardonnayer blir de mindre ungfruktiga, mer smöriga och så småningom mer nötiga. Så detta är viner som inte är någon katastrof att låta ligga ett tag om man gillar mogna viner och har vettigt lagringsutrymme.

Byten är som sagt lagligt.

Det här är nog viner som ligger lite för lågt i prisnivå för att det ska kännas riktigt vettigt att ordna transport till utlandet för att sälja.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Om det är någon tröst har jag provat Fuissé:s Tête de Cuveé med över 10 års ålder några gånger, och tyckt de varit goda. Likt andra chardonnayer blir de mindre ungfruktiga, mer smöriga och så småningom mer nötiga. Så detta är viner som inte är någon katastrof att låta ligga ett tag om man gillar mogna viner och har vettigt lagringsutrymme.

Byten är som sagt lagligt.

Det här är nog viner som ligger lite för lågt i prisnivå för att det ska kännas riktigt vettigt att ordna transport till utlandet för att sälja.

Ja så stort problem är det inte är ett riktigt gott vin Om n någon är intresserade av byten så är jag öppen för det. Skicka gärna ett pm. Helst Champagne eller röda bourgogne
 
Toppen