Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sämsta producentbesöket

Guayabera

Medlem
Jag kan inte säg att jag innan någonsin har upplevt ett direkt dåligt producentbesök. Självklart har många besök varit mediokra och intetsägande. Men någon gång ska vara den första, och idag hände det, i Chateauneuf-du-Pape av alla ställen.
Lite innan lunch slank vi in hos Juliette Avril eftersom vi gick förbi. Möttes av en initiellt trevlig och charmig äldre man som pratade mycket bra engelska. Sedan började den mest surrealistiska provning som jag någonsin upplevt i caven . Nivån var så låg att jag och min sambo satt och vred på oss: "Detta är en vit Chateauneuf-du-Pape. Vitt vin dricker man till fisk och det skall vara kylt." När vi sedan gick vidare till det röda kom vad som nog kommer att gå ned i historien som den mest plumpa salespitchen i mannaminne: "We make two red wines, the first is very good but for people with not so much money. [standard-cuvéen] The second wine is for people with a very fine nose, not everyone will appreciate it. It is only for those with a very sensitive nose. [prestige-cuvéen]. So i propose: if you have not so much money you buy the first, if you have a very fine nose you buy the second." När man inte trodde att det skulle kunna bli värre kom nästa attack: "We only sell a minimum of six bottles. But you can mix." Snubben fortsatta sen att tugga på som om att vi iochmed att vi gått in i caven förbundit oss att köpa minst 6 flaskor. Alla frågor vad gällde druvor, vinmakning, och hans åsikt om årgångskillnader svarade hann inte på alls utan undvek och återgick till att det första vinet var för fattiga och det andra för folk med utvecklat doftsinne. Känslan som mann fick var inte olik vad som infinner sig på en gatumarknad i ett u-land.

Summa summarum, besöket gav en så dålig känsla att jag inte kommer att köpa mer vin från domänen och ge bort det lilla jag redan har som presenter då bara synen av en flaska kommer att få mig att känna avsmak.

Edit: stavfel
 
SV: Sämsta producentbesöket

Alltid surt. Mitt absolut sämsta besök var hos Guy Charlemagne där jag till och med bokade besöket via den svenska distributören. Kommer några minuter innan tiden , 0900 och blir hänvisad till receptionen.

Får då meddelandet att vi inte kan se något av själv vinmakeriet, blir hänvisad till ett rum där man tar fram en flaska (som varit öppen ett par dagar) Guy Charlemagne NV med kommentaren "här har ni att dricka". Efter det lämnar man rummet och jag + flickvän sitter kvar och undrar vad som hände.Då jag vid tillfället ändå var lite intresserad av deras viner går jag tillbaka till receptionen och försöker få till stånd någon slags dialog som snabbt avbryts då de sågar min fråga.

Klockan 09:05 lämnar vi Guy Charlemagne. Vi drack inte heller något av den trötta skumpan de bjöd på samt vi annonserade heller inte att vi gick

Som Guayabera så kommer jag aldrig mer att köpa en flaska av denna odlare och den jag har kvar i källaren dricks endast då jag inte orkar leta bland lådorna eller ges bort vid besök. Förstår helt Guayaberas irritation över sitt besök.
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

Anders Landström skrev:
Som Guayabera så kommer jag aldrig mer att köpa en flaska av denna odlare och den jag har kvar i källaren dricks endast då jag inte orkar leta bland lådorna eller ges bort vid besök.

Tillfällen som dessa visar väl egentligen bara på hur subjektivt smak är (det är trots allt ett hyfsat vin om än inte stort på något sätt), men jag kommer som sagt inte köpa en flaska till av denna producent då jag inte vill påminnas om upplevelsen eftersom vinet säkerligen kommer att upplevas som mindre njutbart. Å andra sidan har jag mycket vin som jag associerar med underbara besök och passionerade vinmakare, vilket jag påminns om varje gång jag drar eller poppar en kork.

Ett sidospår, vid poolkanten på sen eftermiddag idag kom jag att tänka på att när jag summerar de besök jag gjort under de senaste åren så verkar ekologiska producenter generellt ha bjudit på bättre och trevligare besök än andra...
 

Andreas L

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

Ett problem är dock ofta språkförbistringar, ofta tycker svenskar om att gnälla på att fransmän är dåliga på engelska, men hur bra är dom själva på franska? Personligen tycker jag besöken på 1:a cruerna i bordeaux är de sämsta, jag har slutat besöka dessa - vämta 20 minuter på direktören innan man får prova en halvflaska fatprov av senaste årgång... Inte min grej...
 
SV: Sämsta producentbesöket

Andreas L skrev:
Ett problem är dock ofta språkförbistringar, ofta tycker svenskar om att gnälla på att fransmän är dåliga på engelska, men hur bra är dom själva på franska? Personligen tycker jag besöken på 1:a cruerna i bordeaux är de sämsta, jag har slutat besöka dessa - vämta 20 minuter på direktören innan man får prova en halvflaska fatprov av senaste årgång... Inte min grej...
Absolut, jag har stor respekt för de problem som språk för med sig. Men även hos odlare som i princip inte kunnat ett ord engelska har jag haft betydligt bättre besök. Vinfranska samt lite teckenspråk brukar lösa det mesta.

Tyvärr har jag aldrig besökt en 1:a Cru i Bordeaux :(
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

Att gnälla på bristande språkkunskaper skulle jag aldrig få för mig att göra. Visst är min franska under all kritik (självlärd...) men är inte engelska gångbart så går det ändå hjälpligt med ett ihopplock av franska, spanska och tyska.

Otaliga besök är ju som sagt mediokra, speciellt allt som inkluderar arkitektritade vinerier i nya världen med långa provningsbarer och manusrabblande men dock vackra 20-något sommarjobbande studenter.

För övrigt kan tilläggas att besöket hos Clos du Mont-Olivet var riktigt bra och att Pegaus hål i väggen alltid är riktigt skönt för en snabb pratstund och provning av senaste årgången.
 

Jos

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

Andreas L skrev:
Ett problem är dock ofta språkförbistringar, ofta tycker svenskar om att gnälla på att fransmän är dåliga på engelska, men hur bra är dom själva på franska? Personligen tycker jag besöken på 1:a cruerna i bordeaux är de sämsta, jag har slutat besöka dessa - vämta 20 minuter på direktören innan man får prova en halvflaska fatprov av senaste årgång... Inte min grej...


Hur menar du nu? Producenter som tillverkar och säljer sin produktion till absolut största delen internationella kunder borde väl lära sig att kommunicera med dem internationellt? Engelska är europas mest gångbara språk, - inte franska. Tvivlar på att andra branscher i Frankrike med mestadels internationella kunder överlever om de inte lär sig engelska. Eller menar du småskaliga producenter som inte säljer over seas?


Nu har väl jag varit på en promille 1a cru besök i jämförelse med dig men jag har fått olika viner samt olika årgångar både hos Latour, Mouton och Haut Brion. Men kanske hade flax då..
 
SV: Sämsta producentbesöket

Vi ska dock inte glömma bort alla fantastiska producentbesök man haft. Ibland blir man lite negativ. Av de besök jag gjort så ligger majoriteten på den övre skalan vilket visar på att många är väldigt måna och intresserade om sina kunder och stolta över sina produkter

Jag upphör inte att förvånas över gästfriheten många visar, kanske därför de dåliga sticker ut så mycket
 

chambertin

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

Kan inte komma på några riktiga bottennapp alls riktigt men dom sämsta har definitivt varit dom där man knackat på hos odlare som inte har skylt uppe och sen har man själv velat ha ett intressant besök. Således har jag helt slutat med oanonserade besök vilket hjälper en hel del. Merparten besök är ofta väldigt bra och informativa.

Får hålla med Guyaberra fullt ut med tillägget att det ibland är lika illa i gamla världen.
Guayabera skrev:
speciellt allt som inkluderar arkitektritade vinerier i nya världen med långa provningsbarer och manusrabblande men dock vackra 20-något sommarjobbande studenter.

Mitt sämsta besök är nog från ett sådant ställe (Prieuré-Lichine ngn gång i mitten av 80-talet). Kom dessutom direkt från Pichon-Lalande där Mme de Lencquesaing frikostigt guidat runt och låtit två då unga vinintresserade tågluffare smaka 3 årgångar Pichon-Lalande + diverse olika fatprover. Kontrasten var slående om man uttrycker sig milt.
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

chambertin skrev:
Kan inte komma på några riktiga bottennapp alls riktigt men dom sämsta har definitivt varit dom där man knackat på hos odlare som inte har skylt uppe och sen har man själv velat ha ett intressant besök. Således har jag helt slutat med oanonserade besök vilket hjälper en hel del. Merparten besök är ofta väldigt bra och informativa.

Själv kör jag också nästan uteslutande förbokade besök numer. Då får man ju också chans att kortfattat presentera sig innan besöket vilket brukar vara uppskattat och resultera i ett mer givande besök. Blev dock ett par luckor denna gången då besök fick ställas in på grund av bla dödsfall och missade flyg.

Visst är många besök inte lika strålande som andra på grund av att odlaren helt enkelt är introvert och hellre spenderar tid med sina vin rankor än människor (vilket man kan ha förståelse för) elller på grund av att besökstrycket är så stort att man får köra vinbar och turistguidningsstuk, men att använda besöket som en ren obehaglig och vulgär hardsell för att tjäna en skiten tusenlapp utan att vara villig att ge något i form av diskussion är en annan femma.

För att sluta i dur, var ett annat riktigt bra besök i år hos Marcel Lapierre.
 

Jos

Medlem
SV: Sämsta producentbesöket

Fel av mig förresten.. Mouton var ett klart kass besök med provning där man vart inslängd i ett rum med vinerna och ingen som höll låda eller svarade på frågor. Sen fick man gå till "souvenirshopen" om man ville... Fick prova olika viner men upplägget var dåligt.

Ett av de bästa besöken någonsin var dock ett besök på La Mission Haut Brion / Haut Brion där vi hade marknadschefen helt för oss själva under två timmar. En lång rundtur med historia, besök i källare, vineri mm och en väldigt avslappnad diskussion avslutades med årgångar av Haut Brion, La Mission, La Chapelle och Clarence.

Hela rundturen var även helt på svenska så vi slapp gnälla på deras dåliga engelska ;)
 
SV: Sämsta producentbesöket

Jos skrev:
Ett av de bästa besöken någonsin var dock ett besök på La Mission Haut Brion / Haut Brion där vi hade marknadschefen helt för oss själva under två timmar. En lång rundtur med historia, besök i källare, vineri mm och en väldigt avslappnad diskussion avslutades med årgångar av Haut Brion, La Mission, La Chapelle och Clarence.

Hela rundturen var även helt på svenska så vi slapp gnälla på deras dåliga engelska ;)
Låter riktigt nice. Kul att även en så framstående producent har sådan service för besökande kunder, med tanke på att de knappast lär behöva det.
 
Toppen