Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Jos

Medlem
Fasen va trist det är när man ramlar in för att käka någonstans och man bara spyr på vinlistan....

På Story Hotel säljer de bl.a. "2006 Côtes du Rhône Les Quatres Terres, Domaine Santa Duc, 520 kr Gigondas, France"
Förutom att det är lätt att bli lurad(om de nu inte försöker med flit) och tro att man får ett vin från Gigondas när man skriver så, så tar de nästan 5 ggr så mycket som det kostade när det låg på bolaget... Sen såg jag att de säljer Fonterutoli som ligger på 149 för 650 spänn... Inte för att vara snålgrinig men värre vinlista när det kommer till tråkiga viner för priset blir nog svårt att hitta...


Nej, tacka vet jag PrimeWine Bar. Att ta 2650 för Henriot CdE 1990 på magnum måste ju vara unikt.. Eller 1000 spänn för en Mon Aieul som kostade 700 på SS.


Någon annan som har tips på restauranger med riktigt bra vinlistor? Bra är ju inte samma sak som låga priser men gärna lite roliga vinlistor... :)
 

Keen

slan
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Jos skrev:
Fasen va trist det är när man ramlar in för att käka någonstans och man bara spyr på vinlistan....

På Story Hotel säljer de bl.a. "2006 Côtes du Rhône Les Quatres Terres, Domaine Santa Duc, 520 kr Gigondas, France"
Förutom att det är lätt att bli lurad(om de nu inte försöker med flit) och tro att man får ett vin från Gigondas när man skriver så, så tar de nästan 5 ggr så mycket som det kostade när det låg på bolaget... Sen såg jag att de säljer Fonterutoli som ligger på 149 för 650 spänn... Inte för att vara snålgrinig men värre vinlista när det kommer till tråkiga viner för priset blir nog svårt att hitta...


Nej, tacka vet jag PrimeWine Bar. Att ta 2650 för Henriot CdE 1990 på magnum måste ju vara unikt.. Eller 1000 spänn för en Mon Aieul som kostade 700 på SS.


Någon annan som har tips på restauranger med riktigt bra vinlistor? Bra är ju inte samma sak som låga priser men gärna lite roliga vinlistor... :)


Esperanto har faktiskt en ruggig vinlista till bra priser. Man kan sitta utanför själva matsalen och dricka i foajén. Kanske en idé för en mörk kväll framöver.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Keen skrev:
Esperanto har faktiskt en ruggig vinlista till bra priser. Man kan sitta utanför själva matsalen och dricka i foajén. Kanske en idé för en mörk kväll framöver.
Har inte varit där så det måste prövas.
 

Andreas L

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Och 520 för en Côtes du Rhône går ju an om man måste köpa nåt, det blir värre när man ska fyrdubbla priset på viner som i inköp kostar 800 eller 1000 kr. Klåparna på Lydmar vill ha 4995 för en flaska Krug Grande Cuvée - det är mycket pengar :mad: själv tar jag 1950 på PM då får man trots allt handblåsta kristallglas, dubbla amuse boucher kan välja och vraka från en av sveriges bästa vinlistor samt blir serverad av hyggligt kunnig personal...
 
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Andreas L skrev:
Och 520 för en Côtes du Rhône går ju an om man måste köpa nåt, det blir värre när man ska fyrdubbla priset på viner som i inköp kostar 800 eller 1000 kr. Klåparna på Lydmar vill ha 4995 för en flaska Krug Grande Cuvée - det är mycket pengar :mad: själv tar jag 1950 på PM då får man trots allt handblåsta kristallglas, dubbla amuse boucher kan välja och vraka från en av sveriges bästa vinlistor samt blir serverad av hyggligt kunnig personal...

Nu blir det ju lite dyrt att åka till Växjö varje gång man vill ha en Krug, men jag håller med dig, det är sjuka pålägg på en del viner, inte bara i procent utan i pengar. Å andra sidan, på Lydmar gäller det att visa att man har pengar så man kan ge rätt image, tror det lite är en del av grejen också tyvärr.
 

CH

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Andreas L skrev:
själv tar jag 1950 på PM då får man trots allt handblåsta kristallglas, dubbla amuse boucher kan välja och vraka från en av sveriges bästa vinlistor samt blir serverad av hyggligt kunnig personal...

Jo och så får ni in den dryga jäveln anders allt som oftast också.
 

anders

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

CH skrev:
Jo och så får ni in den dryga jäveln anders allt som oftast också.

Det var väldigt vad folket på västkusten blåser upp sig helt plötsligt. Har fiskesäsongen gått över förväntan så ni har råd att köpa nya kalsonger eller...?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Andreas L skrev:
Och 520 för en Côtes du Rhône går ju an om man måste köpa nåt, det blir värre när man ska fyrdubbla priset på viner som i inköp kostar 800 eller 1000 kr. Klåparna på Lydmar vill ha 4995 för en flaska Krug Grande Cuvée - det är mycket pengar :mad: själv tar jag 1950 på PM då får man trots allt handblåsta kristallglas, dubbla amuse boucher kan välja och vraka från en av sveriges bästa vinlistor samt blir serverad av hyggligt kunnig personal...

Jo jag håller iofs med helt och fullt men samtidigt är det inte bara storleken på pengen utan även relationen.. När jag vet att de nästan tar 5ggr pengarna så tar det emot även om just summan i sig inte är så hög. Ok om de "blåser" mig på något jag aldrig sett eller kunnat köpa någon annanstans men en Cotes du Rhone från SB känns ju bara jävligt slött och oinspirerat...

1950 ger någonstans runt 50% i påslag och det är ruggigt bra. PrimeWine ligger också där på flera viner men det måste vara ovanligt lågt.
 

Andreas L

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Prime Wine har mycket bra pris på de viner som de själva importerar, en riktig guldgruva.
Beträffande påslag så har jag själv ALDRIG följt någon formel bortsett från magkänsla.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Jos skrev:
Jo jag håller iofs med helt och fullt men samtidigt är det inte bara storleken på pengen utan även relationen.. När jag vet att de nästan tar 5ggr pengarna så tar det emot även om just summan i sig inte är så hög. Ok om de "blåser" mig på något jag aldrig sett eller kunnat köpa någon annanstans men en Cotes du Rhone från SB känns ju bara jävligt slött och oinspirerat...

1950 ger någonstans runt 50% i påslag och det är ruggigt bra. PrimeWine ligger också där på flera viner men det måste vara ovanligt lågt.
Tänk också på att dom betalar inte SB priser ;)
 

ae

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Gillar Rolfs Kök. Fortfarande höga påslag men lägre än standard. CdR 4 Terres kostar bl a 130 kr mindre där än på Story. Bra utbud också.
 

ae

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

magnum skrev:
Tänk också på att dom betalar inte SB priser ;)

PrimeWineBar ska väl ses som lite av ett showroom. Blir inte en klockren/rättvis jämförelse gentemot andra restauranger.
 

Andreas L

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Generellt så kan man som restaurang idag (i de flesta fall) handla till 25-30% lägre priser än systembolagets om man har avtal, rabatter eller gör en "deal" på huschampagne, husets chablis etc...
 

anders

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Andreas L skrev:
Generellt så kan man som restaurang idag (i de flesta fall) handla till 25-30% lägre priser än systembolagets om man har avtal, rabatter eller gör en "deal" på huschampagne, husets chablis etc...

Menar du Bolagets inpris eller utpris? Med tanke på att Bolaget själva har 19% påslag så innebär 25-30% inte så dramatiskt stor skillnad. Å andra sidan är marginalerna i restaurangbranchen inte allt för fläskiga så ytterligare 10 procentenheter ner är inte att förakta.
 

Arvid

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Kolla in Sankt Markus Vinkällare (Malmö): http://www.malmborgen.nu/pdf/vin.pdf

Jäkligt fin lista. Jag har inte tagit mig dit ännu, konceptet är "lyxbuffé", och det tilltalar ju inte så fruktansvärt. Mycket Whiskey Tango nu i jultider kan jag tänka mig, men de har några fina skatter där... eller vad sägs om:

1988 Bollinger RD 1875:-
1990 Clos de Goisses, Philipponnat 1375:-
1988 Jaquesson Signature 1375:-

Och det bara på första sidan... Goisses:en är paxad för övrigt. Hands off.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Arvid skrev:
Kolla in Sankt Markus Vinkällare (Malmö): http://www.malmborgen.nu/pdf/vin.pdf

Jäkligt fin lista. Jag har inte tagit mig dit ännu, konceptet är "lyxbuffé", och det tilltalar ju inte så fruktansvärt. Mycket Whiskey Tango nu i jultider kan jag tänka mig, men de har några fina skatter där... eller vad sägs om:

1988 Bollinger RD 1875:-
1990 Clos de Goisses, Philipponnat 1375:-
1988 Jaquesson Signature 1375:-

Och det bara på första sidan... Goisses:en är paxad för övrigt. Hands off.
Grym vinlista! Billigt dessutom... 4 årgångar DRC Exhezeaux för 2150/styck är nog svårslaget.
 

Lando

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

Salice Salentino (67 kr på systemet) för en fyrhundring kändes lite bisarrt häromdagen på ett ställe i Göteborg, är inte det sjukt dyrt?
 

Mmm

Medlem
SV: Sämsta Vinlistan... Och bästa!?

S:t markus vinkällare i Malmö säljer många viner långt under dagens inköpspris, men maten är rent ut sagt urusel. Men man behöver inte ta i en en smörgås som i gamla tider! Jag minns en utmärkt magnum DRC Vosne premier cru för 2500 kr. Det vinet hade inte stått många sekunder på SB till det priset.
 
Toppen