Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Såga ett kritikerrosat vin, alternativt hylla ett sågat

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Decanter provar alltid Panel Tastings blint, även om de på senare år blivit pådyvlade av marknadsföringsavdelningen att kineser och amerikaner vill se höga betyg. Därav betygsinflationen. Bortsett från överbetygen så är deras bedömningar oklanderliga i min bok: det ingår alltid minst en MW i juryn, och det provas blint, och respektive domares betyg presenteras separat vid sidan om helhetsbedömningen.

"Nästan" som när Kronstam & Larsson håller på….
Det låter som ett bra upplägg, men generellt är jag ändå skeptisk till betyg, detta även om jag ofta kan hålla med till hög grad. Smak, musik och konst är väldigt svårt att betygsätta. Som bäst ger det en god indikation, vilket dock räcker för mig.
 

Vino fino

Medlem
Jorå, jag håller med. Men betyg när man jämför en grupp individer i en viss kategori (människor, viner från ett visst distrikt, bilar, högtalare) har åtminstone en värdefull funktion: det ger en indikation på relativ kvalitet.
 

Magikern

Medlem
Det låter som ett bra upplägg, men generellt är jag ändå skeptisk till betyg, detta även om jag ofta kan hålla med till hög grad. Smak, musik och konst är väldigt svårt att betygsätta. Som bäst ger det en god indikation, vilket dock räcker för mig.

Onekligen. Man skulle kunna bedöma (doft möjligen) attack, mellanpalett och eftersmak med separata betyg samt även originalitet för att pusha vinmakare till att experimentera utanför normerna för vilka druvor som får växa var etc. Ett medelbetyg för dessa faktorer skulle kunna bli slutbetyget. Komplexitet och balans känns som viktiga faktorer. Massor av smaker och "smakförvandlingar" i munnen som är väldigt tydliga bör värdesättas lite extra.

Svårt ändå men det känns lite mer strukturerat iaf.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Onekligen. Man skulle kunna bedöma (doft möjligen) attack, mellanpalett och eftersmak med separata betyg samt även originalitet för att pusha vinmakare till att experimentera utanför normerna för vilka druvor som får växa var etc. Ett medelbetyg för dessa faktorer skulle kunna bli slutbetyget. Komplexitet och balans känns som viktiga faktorer. Massor av smaker och "smakförvandlingar" i munnen som är väldigt tydliga bör värdesättas lite extra.

Svårt ändå men det känns lite mer strukturerat iaf.
Tycker så du formulerar det låter krångligt. Men vad vet jag...:)
 

Silex

Medlem
Har du några exempel (samma vin och samma provare)?

Nej, jag tror de stora namnen undviker att göra det. Däremot tror jag definitivt att om Parker eller hans medarbetare serverades vinet blint idag så skulle de ge ett högre betyg om det inte var uppenbart defekt. Jag ville bara belysa att jag anser att hela skalan har förändrats de sista tio åren på ett sätt som inte endast förklaras av bättre vinmakning. Jag tycker aldrig jag ser poäng under 70 idag, i alla fall aldrig från erkända producenter, medan jag gjorde det förr.
 

Magikern

Medlem
Tycker så du formulerar det låter krångligt. Men vad vet jag...:)

Det är inte nödvändigtvis så komplicerat som det låter. Man brukar märka av betygskalans begränsningar första gången man smakar ett vin som förvandlas på ett betydande sätt i munnen eller är som ett fyrverkeri av smaker i munnen. Hur skall ett sådant vin jämföras med ett vin med silkeslen och underbar munkänsla men få smaknyanser?

Skall ett vin som är originellt och nyskapande ges samma betyg som ett traditionellt vin som man smakat liknande av många gånger?

Viner kan vara lika bra men på olika sätt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är inte nödvändigtvis så komplicerat som det låter. Man brukar märka av betygskalans begränsningar första gången man smakar ett vin som förvandlas på ett betydande sätt i munnen eller är som ett fyrverkeri av smaker i munnen. Hur skall ett sådant vin jämföras med ett vin med silkeslen och underbar munkänsla men få smaknyanser?

Skall ett vin som är originellt och nyskapande ges samma betyg som ett traditionellt vin som man smakat liknande av många gånger?

Viner kan vara lika bra men på olika sätt.
Jag tror jag förstår dig. Smakbedömning med kvalitetsbetyg är svårt, det krävs någon form av referensram, annars drar det all världens väg.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker mig se att det saknas något i tråden: En hyllning av ett vin som är allmänt sågat, lite som @StefanAkiko och hans favorit-PN Yellow Tail (som han skulle sagt: "det är gott, men det är Coca-Cola Zero också"). :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onekligen. Man skulle kunna bedöma (doft möjligen) attack, mellanpalett och eftersmak med separata betyg samt även originalitet för att pusha vinmakare till att experimentera utanför normerna för vilka druvor som får växa var etc. Ett medelbetyg för dessa faktorer skulle kunna bli slutbetyget. Komplexitet och balans känns som viktiga faktorer. Massor av smaker och "smakförvandlingar" i munnen som är väldigt tydliga bör värdesättas lite extra.

Tycker så du formulerar det låter krångligt. Men vad vet jag...:)

Det heter "mittgom", inte "mellanpalett", eftersom "mellanpalett" för tankarna till akvarellmålning. "Mittgom" låter som en bra vin-term samtidigt som det känna som en spännande maträtt.
"Sällskapet önskar en välkokt mittgom."

"Eftersmak" är för mediciner och röd Bourgogne. "Slut" eller "avslutning" är för nördar och "finish" är för snobbar...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är inte nödvändigtvis så komplicerat som det låter. Man brukar märka av betygskalans begränsningar första gången man smakar ett vin som förvandlas på ett betydande sätt i munnen eller är som ett fyrverkeri av smaker i munnen. Hur skall ett sådant vin jämföras med ett vin med silkeslen och underbar munkänsla men få smaknyanser?

Skall ett vin som är originellt och nyskapande ges samma betyg som ett traditionellt vin som man smakat liknande av många gånger?

Viner kan vara lika bra men på olika sätt.
Är det kanske så att en betyg alltid kommer att väldigt vanskligt, och någonting som oundvikligen blir grovt generaliserande. Det går inte att med betyg skilja på viner som du säger är "lika bra men på olika sätt".
Skall man ge sig in på separata betyg för alla delar av vinets komponenter gör man det bara onödigt komplicerat. Lägg energin på en utförlig beskrivning av vinet, och jobba mot ett gemensamt språkbruk så att vi förstår varandra.
 

Magikern

Medlem
Tycker mig se att det saknas något i tråden: En hyllning av ett vin som är allmänt sågat, lite som @StefanAkiko och hans favorit-PN Yellow Tail (som han skulle sagt: "det är gott, men det är Coca-Cola Zero också"). :D

Bra idé. Röda byviner från Bourgogne brukar sällan få överbetyg.

Alain Hudelot-Noellat Chambolle-Musigny 2009 fick 89 av Galloni, 90 av Wine Spectator och 87-89 av Tanzer t.ex.

Inte sågat direkt men vinet har en fruktighet och underbar silkig munkänsla som höjer sig en bra bit över vanlig byvinsnivå. Någorlunda komplext också.

Finns säkert många bättre exempel. Dock är de rätt sällan som viner blir allmänt sågade om de verkligen är bra.
 

Mats Petri

Österlen
Okej, sticker ut hakan med en sågning som sannolikt inte ger några gillningar... ;)
Provade Shafer Relentless som hyllats rejält sedan släppet i lördags. Läcker doft som lovade gott, men... i munnen...!
Kanske ligger problemet hos mig - jag har otroligt svårt för högalkoholviner. Hur i all sin dar skall man kunna bedöma ett vins kvaliteer, eller kanske framtida kvaliteer, när hela munhålan håller på att brinna upp. Obalanserat är ett understatement! Hjälp mig förstå storheten i detta vin!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bra idé. Röda byviner från Bourgogne brukar sällan få överbetyg.

Alain Hudelot-Noellat Chambolle-Musigny 2009 fick 89 av Galloni, 90 av Wine Spectator och 87-89 av Tanzer t.ex.

Inte sågat direkt men vinet har en fruktighet och underbar silkig munkänsla som höjer sig en bra bit över vanlig byvinsnivå. Någorlunda komplext också.

Finns säkert många bättre exempel. Dock är de rätt sällan som viner blir allmänt sågade om de verkligen är bra.
Men 88-90 poäng för ett byvin är väl rätt ok!
 

Magikern

Medlem
Okej, sticker ut hakan med en sågning som sannolikt inte ger några gillningar... ;)
Provade Shafer Relentless som hyllats rejält sedan släppet i lördags. Läcker doft som lovade gott, men... i munnen...!
Kanske ligger problemet hos mig - jag har otroligt svårt för högalkoholviner. Hur i all sin dar skall man kunna bedöma ett vins kvaliteer, eller kanske framtida kvaliteer, när hela munhålan håller på att brinna upp. Obalanserat är ett understatement! Hjälp mig förstå storheten i detta vin!

Tycker att det är förvånansvärt balanserat med tanke på alkoholhalt och ett riktigt lovande vin om än inget fynd. Prova Mas de Boislauzon Chateauneuf-du-Pape Cuvee Quet 2009 då vet man vad obalanserad beska och alkohol innebär. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Okej, sticker ut hakan med en sågning som sannolikt inte ger några gillningar... ;)
Provade Shafer Relentless som hyllats rejält sedan släppet i lördags. Läcker doft som lovade gott, men... i munnen...!
Kanske ligger problemet hos mig - jag har otroligt svårt för högalkoholviner. Hur i all sin dar skall man kunna bedöma ett vins kvaliteer, eller kanske framtida kvaliteer, när hela munhålan håller på att brinna upp. Obalanserat är ett understatement! Hjälp mig förstå storheten i detta vin!
Smak är ju så fascinerande olika.
Tycker lite synd om dem, vars gommar protesterar redan innan "cask strength".
Tur nog finns det ju så många olika viner att välja bland.
Själv glädjer jag mig åt att det finns ost från Bourgogne och viner från andra ställen - som dessutom passar bra ihop.

...sen har ju vissa givit 2003 Pavie väldigt höga poäng och andra givit det väldigt låga poäng, så absolut ingen objektiv samstämmighet bland kritikerna där inte.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Smak är ju så fascinerande olika.
Tycker lite synd om dem, vars gommar protesterar redan innan "cask strength".
Tur nog finns det ju så många olika viner att välja bland.
Själv glädjer jag mig åt att det finns ost från Bourgogne och viner från andra ställen - som dessutom passar bra ihop.

...sen har ju vissa givit 2003 Pavie väldigt höga poäng och andra givit det väldigt låga poäng, så absolut ingen objektiv samstämmighet bland kritikerna där inte.
Kan hålla med om att det finns lite väl mycket intolerans när det gäller alkohol i vin mellan varven, dock förstår jag att vi tycker olika. Obalans är en sak, en kakafoni av oljud låter knappast bra heller, men bra musik på hög volym brukar enbart förgylla i min värld. Vem vill lyssna på ett pampigt stycke på en transistorradio, liksom? Jag avskyr dock att lyssna på dåligt framförd skrammelmusik på högsta volym. I dessa fall är även jag intolerant, men är det någon som har önskat att volymen skall sänkas när eran favoritlåt spelas på högsta volym? Jag tänkte väl det!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Isole e Olena Cepparello 2009 skulle jag nog vilja sätta i kategorin tämligen medelmåttigt oavsett dricktemperatur.

96 poäng av Falstaff, 96 av Galloni, 94 av Suckling och 92 av Tanzer fick mig att undra.


Visst är vinet ungt men det känns som ett vin som aldrig kommer att bli prisvärt. 89 poäng för min del men knappast mer än så.

Antar att det är några här som köpte det i nyhetssläppet?

 

Mats

Gone todash....
Isole e Olena Cepparello 2009 ....... Visst är vinet ungt men det känns som ett vin som aldrig kommer att bli prisvärt. 89 poäng för min del men knappast mer än så.
Antar att det är några här som köpte det i nyhetssläppet?

Guilty, men tänkte vänta ca 10 år innan jag öppnar det så förhoppningsvis har det samlat ihop sig tills dess.
 

gbgpatrik

Medlem
Tycker att det är förvånansvärt balanserat med tanke på alkoholhalt och ett riktigt lovande vin om än inget fynd. Prova Mas de Boislauzon Chateauneuf-du-Pape Cuvee Quet 2009 då vet man vad obalanserad beska och alkohol innebär. ;)
Köpte ett sexpack och testade en för ca ett år sedan med @Grapeskull! Någon som vill köpa resterande fem... Bra vin att ta med på en BYOB hoppas att de andra tar med bättre vin i samma prisklass och på så sätt få valuta för pengarna.
 
Toppen