Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Saker man stör sig på

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Många som reagerar på det uttrycket.
Men varför är det så dåligt? För att det används för ofta? Eller för att det är en dålig beskrivning?
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Många som reagerar på det uttrycket.
Men varför är det så dåligt? För att det används för ofta? Eller för att det är en dålig beskrivning?
För mig säger det ju ingenting. Ett vin tex kan ju smaka bäver och ändå vara prisvärt om det kostar 10:-
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"Prisvärd" ,,,, får mig att kräkas :confused:
Jag vill vidkännas din aversion och utveckla min egen vid-50-en-gnutta-utmognade-syn på detta särskilda begrepp.

Har fostrats hårt i bla AoM:s vidunderligheter som jag dessutom alldeles nyligen lärde mig var o-blinda. Oj, vilken lättnad att slippa deras perversa kvarnstenar om MIN hals. De har i varje månadsnr av sin tidning (iaf då jag var en yngre vinkille) propagerat för prisvärdhet som den viktigaste egenskapen i ett vin. Guds och Satans avskum skriver därför tillsammans som "proffs" att: VILKET SATANS GUDOMLIGT BRA VIN, TRE POÄNG EXTRA FÖR PRISVÄRDHETEN. Förledda människor skriver samma sak, också utan att skämmas över sina onaturliga perversioner. Liknande perversiteter förekommer i andra länder.

Problemet är ju att prisvärdhet, eller QPR, ju inte har något som helst med kvalitet att göra. Det är ju ungefär lika befängt som att addera eller dra bort poäng för etikettens färgskala, vädret den dag man köpte vinet, färgen på håret hos den fetlagda kassörskan på SB eller min egen skostorlek - har ju heller absolut inget med kvaliteten på det som är i flaskan att göra.

Ett vin som är sanslöst bra och 97 poäng, får dig att gråta och skriva poesi är ju fortfarande 97 poäng och får dig att gråta fram poesi oavsett du fick det gratis, gjorde det själv på morötter och en inköpt jäst som heter "madeira stark" eller köpte det som Chateau Petrus för 23.000 kr per flaska.

Men, om du får 1982 Chateau Latour ex-chateau för 100 kr flaskan så är det ju onekligen mer prisvärt än samma vin för 28.000 kr flaskan. Och inget jag skulle få ångest över om jag slog till på. 100-kronorsvinet alltså.

Om man abstraherar lite, så:
Om motsvarande kvalitet råder för ett 100-kronors vin i BiB jmf ett 6000 kr vin i tung flaska med namnkunnig etikett, så är det en smart person som köper det prisvärda fyndvinet (evt fr Amarone) och en idiot som köper det oprisvärda vinet (evt fr Bourgogne).

Även om det är ett minst lika urholkat begrepp som "köpstopp" (åh, vad jag HATAR köpstopp då det drabbar mig) så är det ju ändå av väsentlighet då det sitter med i rätt perspektiv.

Eller?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
För mig säger det ju ingenting. Ett vin tex kan ju smaka bäver och ändå vara prisvärt om det kostar 10:-
Jag kan ändå tycka att om jag skriver en beskrivning. Körsbär möter ek och mineraler för 89 kr, extremt prisvärt.
Då tar jag det som att för det priset så är det helt ok.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Jag vill vidkännas din aversion och utveckla min egen vid-50-en-gnutta-utmognade-syn på detta särskilda begrepp.

Har fostrats hårt i bla AoM:s vidunderligheter som jag dessutom alldeles nyligen lärde mig var o-blinda. Oj, vilken lättnad att slippa deras perversa kvarnstenar om MIN hals. De har i varje månadsnr av sin tidning (iaf då jag var en yngre vinkille) propagerat för prisvärdhet som den viktigaste egenskapen i ett vin. Guds och Satans avskum skriver därför tillsammans som "proffs" att: VILKET SATANS GUDOMLIGT BRA VIN, TRE POÄNG EXTRA FÖR PRISVÄRDHETEN. Förledda människor skriver samma sak, också utan att skämmas över sina onaturliga perversioner. Liknande perversiteter förekommer i andra länder.

Problemet är ju att prisvärdhet, eller QPR, ju inte har något som helst med kvalitet att göra. Det är ju ungefär lika befängt som att addera eller dra bort poäng för etikettens färgskala, vädret den dag man köpte vinet, färgen på håret hos den fetlagda kassörskan på SB eller min egen skostorlek - har ju heller absolut inget med kvaliteten på det som är i flaskan att göra.

Ett vin som är sanslöst bra och 97 poäng, får dig att gråta och skriva poesi är ju fortfarande 97 poäng och får dig att gråta fram poesi oavsett du fick det gratis, gjorde det själv på morötter och en inköpt jäst som heter "madeira stark" eller köpte det som Chateau Petrus för 23.000 kr per flaska.

Men, om du får 1982 Chateau Latour ex-chateau för 100 kr flaskan så är det ju onekligen mer prisvärt än samma vin för 28.000 kr flaskan. Och inget jag skulle få ångest över om jag slog till på. 100-kronorsvinet alltså.

Om man abstraherar lite, så:
Om motsvarande kvalitet råder för ett 100-kronors vin i BiB jmf ett 6000 kr vin i tung flaska med namnkunnig etikett, så är det en smart person som köper det prisvärda fyndvinet (evt fr Amarone) och en idiot som köper det oprisvärda vinet (evt fr Bourgogne).

Även om det är ett minst lika urholkat begrepp som "köpstopp" (åh, vad jag HATAR köpstopp då det drabbar mig) så är det ju ändå av väsentlighet då det sitter med i rätt perspektiv.

Eller?
Nä, du svarar ju egentligen själv på frågan. Det säger INGENTING om hur bra eller dåligt något är.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Jag kan ändå tycka att om jag skriver en beskrivning. Körsbär möter ek och mineraler för 89 kr, extremt prisvärt.
Då tar jag det som att för det priset så är det helt ok.
Men det säger inget om att det är bra,, eller? Bara att det är värt 89:-
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Men det säger inget om att det är bra,, eller? Bara att det är värt 89:-
Jo och är man ute efter ett vin under 100 kr så har man ett prisvärt här. Och hitta ett vin under 100 kr som funkar är ingen lätt uppgift. Så då kan prisvärt vara en bra grej.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nä, du svarar ju egentligen själv på frågan. Det säger INGENTING om hur bra eller dåligt något är.
Precis!
"Prisvärdhet" är inget kvalitetsbegrepp, men det fyller dock en mckt viktig funktion för att jag skall kunna få ut mesta möjliga njutning från mina begränsade stålar. Ekonomi - konsten att hantera begränsade tillgångar.
Hade jag obegränsade tillgångar så skulle jag fullkomligt ignorera prislappar och enbart hoppa på olika skribenters 100-poängare i moget tillstånd. Allt annat vore ju slöseri med min tid. Och fånigt.
Men, nu har jag en begränsad ekonomi. Med ett logiskt resonemang säger det mig att eftersom jag vill dricka vin mest varje dag, har xxxx kronor per månad att åstadkomma detta med och måste kleta ut volym över kvalitet... Så måste jag ta hänsyn till QPR.
Skulle verkligen lida SVÅRT av att dricka bara en PERFEKT flaska vart 10:e år.
 
Trådskapare
TEGE

TEGE

Medlem
Jag minns en ölprovning jag höll i för ett sällskap. Efter att ha provat alla, gick vi igenom
vad det var, samt priserna på resp. öl. En av ölen var Brooklyn Black Chocolate Stout, en öl som jag alltid köper på mig en låda av när den släpps för att lagra några år. När jag förklarade att den kostade, 18,90:- (vilket ju är nada för den kvaliten) så sa en av deltagarna.
"Ahhh,, det var jäkligt prisvärt" Så du gillade den? "Nä usch..! Inget för mig. Men den var ju inte så dyr"

Jag tror iaf att vi verkar överens. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
För mig innebär ordet "prisvärt" precis vad ordets exakta betydelse är: Värt sitt pris. Ett vin som smakar illa blir inte mer prisvärt för att du betalat en krona för det. Ett vin som man betalar 500 kr för kan inte (enligt mig) anses vara prisvärt om du med lätthet hittar lika bra eller bättre viner för halva summan. Sen kan man såklart tycka att ett vin är värt att köpa av andra skäl än att det är prisvärt i sig. T.ex om det ingår i en serie viner du samlar på eller liknande. I det fallet skiljer sig innebörden i orden åt; "värt att köpa" men inte för den skull "prisvärt".

Jag gillar alltså ordet även om jag anser att det ofta missbrukas.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, kan hålla med att prisvärt kan få en att kräkas lite i munnen, särskilt när det används i någon tidningsannons för ett vin som man vet smakar sämre än klister...
Men, det är fortfarande ett ord som fyller sin funktion i sambandet precis som @StefanAkiko så adekvat uttrycker det så måste ju dessvärre vininköpen stå i korrelation till ens finansiella situation, något som förstås är svårt orättvist men ack så sant.

Detta föranleder således att det finns en viss relevans att försöka beskriva hur mycket gott vin man kan få tag på med ett begränsat antal mynt på fickan.

Forumet kryllar ju av fina omskrivningar för prisvärdhet där både fynd, kap och och "verkligen värd sitt pris" förekommer ofta så det finns ju onekligen ett behov för att uttrycka pris i förhållande till kvalité.

Förra veckans tisdagsvin till exempel, Nebbiolo d'Alba Ochetti nyligen hemlevererad från T5 för ynka 159:- var verkligen ett mycket välgjort vin och värt varenda krona och mer därtill enligt mig. Jäkligt prisvärt helt enkelt, ett riktigt fynd som verkligen var värt sitt pris med otrolig QPR... :)
 
För att introducera ett nytt ord i diskussionen, "klunkabilitet". Tillsammans med "prisvärd" och "fredagsmys" kommer de högt upp på listan över ord som antingen aldrig borde ha skapats eller som används på fel sätt.

Prisvärd retar ju upp många intresserade av vin då det används på fel sätt. Framförallt svenska skribenter har använt det för skräpviner. Viner som ingen egentligen borde dricka, men det är billigt och man blir inte allvarligt sjuk, dvs det är prisvärt. Tror det är det största problemet med ordet. Hur etablerar man en grundläggande kvalitetsnivå som man sedan sätter ett pris på.

"Klunkabilitet" däremot låter som ett alkoholistproblem, jag klunkar vinet. Varför klunkar man ett vin. Man sveper en snaps men man dricker ett vin och njuter av det. Är man törstig dricker man vatten eller andra drycker som inte innehåller alkohol. Sätter det ordet på samma nivå som "fredagsmys". Vad tycker ni andra?
 

Segol

Medlem
Jag är inte säker på vad klunkabilitet betyder... Menas det att det är lätt att dricka mycket av och i stora klunkar eller?

Fredagsmys är ett ord min son fått introducerat för sig på dagis, dvs på fredag eftermiddag får de några popcorn medan nån av fröknarna (pedagogerna ska man säga men förändring är inte min starka sida) läser en saga. Eftersom han tycker att fredagsmys är toppen kan jag se en viss charm i ordet men det är inget jag använder för det jag och frugan eventuellt ägnar oss åt eller för nåt annat för den delen :)
 

Sundbom

Medlem
Det är som Anders säger. De sk vinskribenterna har förstört ordet prisvärt. Ett ord som är ganska bra i övrigt. Ett dåligt vin kan ALDRIG bli prisvärt. Hur mycket skribentmaffian än vill det.

Prisvärt är det när man 2014 kan köpa bra Rioja från -81 för under 300 kr. Och prisvärt är det när man kan köpa lysande Barolo från 70-talet från barolobrunello för tusingen istället för att köpa och lagra i 35 år. Även en bra och lyckad Cabernet Franc från Loire för 180 kr är prisvärd.

Och sen så köper man väl en del som inte är prisvärt, mest för att det är så jäkla gott.
 

chambertin

Medlem
För att introducera ett nytt ord i diskussionen, "klunkabilitet". Tillsammans med "prisvärd" och "fredagsmys" kommer de högt upp på listan över ord som antingen aldrig borde ha skapats eller som används på fel sätt.

Prisvärd retar ju upp många intresserade av vin då det används på fel sätt. Framförallt svenska skribenter har använt det för skräpviner. Viner som ingen egentligen borde dricka, men det är billigt och man blir inte allvarligt sjuk, dvs det är prisvärt. Tror det är det största problemet med ordet. Hur etablerar man en grundläggande kvalitetsnivå som man sedan sätter ett pris på.

"Klunkabilitet" däremot låter som ett alkoholistproblem, jag klunkar vinet. Varför klunkar man ett vin. Man sveper en snaps men man dricker ett vin och njuter av det. Är man törstig dricker man vatten eller andra drycker som inte innehåller alkohol. Sätter det ordet på samma nivå som "fredagsmys". Vad tycker ni andra?

Håller med dig där om "klunkabilitet" som för mig andas volymdricka vilken än det vara månde.
Möljigen kanske användbart för törstsläckande industrilager eller liknande men inget ord jag förknippar med vin över huvud taget.

Prisvärd är ju bara vettigt i betraktarens ögon då avsändaren/skribenten knappast kan ha ngn uppfattning om ekonomin eller prioriteringar hos den som läser eller som skall köpa och dricka vinet. Information om viners kvalitet, pris och tillgänglighet är ju dock väldigt viktg. För att belysa vin kontra pris så föredrar jag att läsa tematiska recensioner om t.ex Champagne BdB från odlare mellan 300-500:-, röd Bdx upp till 350:- eller vad det vara månde. Ur en sådan lista kan man sedan relativt lätt läsa ut vad provarna gillade och hur de värderade kvaliteten hos de olika vinerna. Har man dessutom kanske tidigare kalibrerat sin egen smak mot några av provarna så går det att plocka det man själv tror sig gilla och har råd med utan att behöva prova allt själv.

"Prisklass" är ett annat ord som ger mig aningen rysningar också. Om man menar t.ex 150-200:- så är det väl enklare att skriva det eller ?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Ska vi sjunka riktigt lågt kan vi ju blanda in APK eller alkohol per krona. Ett uttryck populärt såväl hos kidzen som hos Nisse i Hökarängen...
 

Wildthing

Medlem
Jag förstår inte aversionen mot ordet prisvärt även om det missbrukas av framförallt s.k. vinskribenter.
För mig som inte har obegränsat med pengar är det intressant av leta reda på de mest "prisvärda" vinerna där jag helt enkelt får mest kvalitet för mina surt förvärvade slantar.

I många fall handlar det om att välja bort viner som tar betalt för märke och image till förmån för ett vin från ett mindre känt hus eller från en granngård som råkar ligga utanför en specifik gräns. Det kan handla om att välja ett andravin istället för förstavinet om det sistnämnda är "överprissatt". MEN, det kan också handla om att spendera några kronor till för att få ett bättre vin så det är inte alltid att billigare är mer prisvärt.

Att köpa ett dåligt vin för låg kostnad är inte prisvärt eftersom dåliga viner inte är värda att dricka alls.

Sen måste man inse att det som är prisvärt för mig inte är det för alla andra. Det beror på vad man gillar, hur man värderar vin överlag och såklart, hur mycket pengar man har.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag förstår inte aversionen mot ordet prisvärt även om det missbrukas av framförallt s.k. vinskribenter.
För mig som inte har obegränsat med pengar är det intressant av leta reda på de mest "prisvärda" vinerna där jag helt enkelt får mest kvalitet för mina surt förvärvade slantar.

I många fall handlar det om att välja bort viner som tar betalt för märke och image till förmån för ett vin från ett mindre känt hus eller från en granngård som råkar ligga utanför en specifik gräns. Det kan handla om att välja ett andravin istället för förstavinet om det sistnämnda är "överprissatt". MEN, det kan också handla om att spendera några kronor till för att få ett bättre vin så det är inte alltid att billigare är mer prisvärt.

Att köpa ett dåligt vin för låg kostnad är inte prisvärt eftersom dåliga viner inte är värda att dricka alls.

Sen måste man inse att det som är prisvärt för mig inte är det för alla andra. Det beror på vad man gillar, hur man värderar vin överlag och såklart, hur mycket pengar man har.
Hur mycket pengar du har kan väl inte påverka om det är prisvärt!
 

Wildthing

Medlem
Hur mycket pengar du har kan väl inte påverka om det är prisvärt!
Nja, jag tänkte väl egentligen på hur priskänslig man är och generellt är man nog mindre priskänslig desto mer pengar man har. Det är klart det påverkar hur prisvärt du tycker något är om du lägger en månadslön på det eller om kostnaden för dig är försumbar.
 
Toppen