Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Saker man stör sig på

magnum

Epernay, Frankrike
Nja, jag tänkte väl egentligen på hur priskänslig man är och generellt är man nog mindre priskänslig desto mer pengar man har. Det är klart det påverkar hur prisvärt du tycker något är om du lägger en månadslön på det eller om kostnaden för dig är försumbar.
För mig är priskänslig och prisvärt skilda saker. Även om man inte har råd kan man tycka att något är prisvärt.
Visst måste man tycka att Louis Roederer 2008 Rose är grymt prisvärd för 500SEK även om man bara har 400 i fickan! Vilket gör att man får hålla tillgodo med Mumm Rose för 381SEK.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
För mig är priskänslig och prisvärt skilda saker. Även om man inte har råd kan man tycka att något är prisvärt.
Visst måste man tycka att Louis Roederer 2008 Rose är grymt prisvärd för 500SEK även om man bara har 400 i fickan! Vilket gör att man får hålla tillgodo med Mumm Rose för 381SEK.
-Eller tre flaskor Montazami Zinfandel?
 
Tror att ordet prisvärt nu har blivit nämnt så många gånger på finewines att vi tjänat många positioner på Googles sökordsrankning. Skulle nästan gå så långt som att säga att det blivit rumsrent :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En annan syn på ordet "prisvärt": Få vinet serverat blint och tala om vad du är beredd att betala. Landar du på ett pris som är lika eller över aktuellt marknadspris - grattis du har just upptäckt ett prisvärt vin. Easy Peasy :)
 

vininfo.nu

Medlem
Tja, själv så tycker jag att "mineral" faktiskt kvalar in... Detta med risk att få större delen av vinvärlden på mig...

Mineral säger just ingenting då uttrycket används för allt som man tror kommer från jordmånen. Rökighet (om man inte tror det kommer från faten), petroleum, vissa svaveltoner, toner åt damm, cement, sten, skiffer, flinta, våta stenar, etc...
--------------------------------------------------------------------
Sniffing stones and other tasting notes
http://www.jancisrobinson.com/articles/a201204102.html
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, själv så tycker jag att "mineral" faktiskt kvalar in... Detta med risk att få större delen av vinvärlden på mig...

Mineral säger just ingenting då uttrycket används för allt som man tror kommer från jordmånen. Rökighet (om man inte tror det kommer från faten), petroleum, vissa svaveltoner, toner åt damm, cement, sten, skiffer, flinta, våta stenar, etc...
--------------------------------------------------------------------
Sniffing stones and other tasting notes
http://www.jancisrobinson.com/articles/a201204102.html
*host* http://www.finewines.se/threads/missbrukade-arom-och-smakord.2556/ *host*
 
Last edited:

Wildthing

Medlem
För mig är priskänslig och prisvärt skilda saker. Även om man inte har råd kan man tycka att något är prisvärt.
Visst måste man tycka att Louis Roederer 2008 Rose är grymt prisvärd för 500SEK även om man bara har 400 i fickan! Vilket gör att man får hålla tillgodo med Mumm Rose för 381SEK.
Såklart det kan vara så, jag tror ändå att hur priskänslig man är påverkar vad man tycker är prisvärt eller inte. Kanske mest i formen av att "inget vin kan vara värt mer än XXX kronor".
 
Toppen