Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sakura Tokyo Yokohama VIN brytet mars/apr 2023

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har du chansen att resa till ett Japan som under oktober kommer återöppna gränserna nära nog fullt ut också för turister. Man siktar på en fullt återställd turistmängd till höstens vackra färger i Kyoto (nov) och Tokyos körsbärsblomning - som vi siktar på för winefernos.

96ADFEA1-980F-4B9C-AB7C-BE398DF8581C.jpeg


Sista veckan i mars och första i april är normalt tid för SAKURA - körsbärsblomning - i Tokyoområdet.
Vi är ett gäng som kommer köra veritabla vinfernos varannan dag och lugnare alt egna aktiviteter de övriga dagarna.

B46E5AEE-2D60-41F2-B45D-01DB3A261AC4.jpeg


Preliminära teman på lämpliga restauranger:
  • Barolo-Barbaresco (går det öht känna skillnaden? En flight vitt. Gamla Portviner.) PRIMO i Yokohama
  • Bordeaux (vitt, rött, sött) La Rochelle Aoyama i Tokyo
  • Chateauneuf du Pape (med bubbelflight som start, söta Rieslingar.) TANI i Gaienmae, Tokyo
  • Äldre viner från överallt (Bring it on!) Alte Liebe i Yokohama där sommelieren sorterar i lämpliga flighter (vin doux naturel med minst 50 års ålder till ost och efterrätt.) Fortfarande enda sommelieren som jag sett gå runt med en Durand.
  • Freestyle (Anything goes down!) Trattoria Pecorella i Yokohama
Övriga kvällar:
  • Sakurafirande (kvällar med fint, varmt väder) Ueno Koen i norra Tokyo (långt från Yokohama) är PRIO 1.
  • Sakkeprovning i Yokohama
  • Zen-mat, ICHI-E i Tokyo
  • Izakaya och shochu
  • Öl - Yokohama är en hub för microbryggerier
  • Partydistriktet Nogecho i Yokohama
  • Fiskrestaurang YANMO Aoyama i Tokyo med magiskt utbut av sakke
5B075EA7-F16C-421E-8D20-2181EA009300.jpeg


Små pointers
Lämpligt ta med en låda göttigt vin ur din källare. Japanska införselregler av alkohol innebär att det kostar ca 120SEK att deklarera en låda om 12 flaskor vin. (Om du åker fast för smuggling riskerar du att bli livslångt portad från Japan.) Behöver du köpa vin på plats får du räkna med uppemot dubbla priserna jmf Europa. Vill du köpa via nätauktioner hör i Japan behöver du mig, eller liknande, som mellanhand.)

Provningsspråk: engelska eftersom inte alla har fått lära sig svenska *pft*

Vi är mer glada än snobbar. Men vi provar vinerna ytterst seriöst.

Vi gissar år, ursprung och sätter poäng blint. Någon agerar sekreterare…

Lämpligt boende:
Hotell nära stationen Ofuna i Kamakura. 40 min från Tokyo och nära allt som händer i Yokohama.
Hotell nära stationen Shinagawa. Medel-långt från allt, men nära allt spännande i Tokyo.
Annan plats som du föredrar.

Ungefärliga resdatum för att kunna hänga på allt:
25 mars - 6 april
Jag finns här, vilket innebär att både innan och efter finns jag tillgänglig för alla möjliga äventyr.
Loppis, tex. Galet fina kulturobjekt till fyndpriser…
Fine dining.
Japan dining.

Rekommenderade sidoaktiviteter:
Kyotos tempelträdgårdar. Två dagar, en övernattning.
Kappabashi i Tokyo (nära Ueno). "Kitchen Town". Allt du någonsin evt skulle kunna behöva i ett kök som kan laga alla rätter på hela jorden…
Osv.

Föreslagen användning av denna tråd:
Fråga frågor om aktiviteterna.
Tips om fler sidoaktiviteter.
Plats för utveckling av ett mer konkret schema då det nörmar sig.
Anmäl ditt intresse .
Ha en underbart trevlig tid med likasinnade nördar


C25EC36E-319E-4512-90E8-185C7875E9F0.jpeg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
OK:ade hitintills:
@StefanAkiko
@Mats
@vintomas
CT Nick Repsan (amerikan i Tokyo)
CT David Chatfield (australier)

Sommelier Umemoto (en provning, evt två)

Hitintills:
För alla utom Vintomas och Nick är Champoo bortkastat eller svårbegripligt. Alla gillar BRA Bgn i glasen (men är ingenting för plånbokens välbefinnande. Hellre 25 flaskor riktigt bra vin än en flaska evt bra Bgn). Numanthia och Termanthia med ålder ger bonuspoäng (Hejja Tomas!).

Det är dags nu!
images (15).jpeg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade nog nästan förväntat mig några hugade spekulanter…
Men, så kan det vara.
Svensk blodpudding kan ju faktiskt vara rätt god :bäver:
 

buteljen

Medlem
Låter kul, men blindprovningar varannan dag låter lite väl mycket för min del :). Speciellt om man har med sig maken som gillar att dricka bra viner, men helst vid
spännande restaurangbesök. Han är mindre förtjust i regelrätta provningar där man nördar ner sig och är t.ex aldrig med på mina BYOB's :D.

Sen är det rätt långt fram i tiden, så lite svårt att boka upp redan nu. Men jag skriver in det i almanackan!!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sen är det rätt långt fram i tiden, så lite svårt att boka upp redan nu. Men jag skriver in det i almanackan!!
Lägg märke till att begivenheterna går av stapeln under körsbärsblomningen, den traditionella högsäsongen för turism, efter att Japan öppnat upp efter att varit vrålstängt för gaijins tre körsbärsblomningar på raken. De flesta flygbolag planerar att köra med lägre turtäthet än fordom pga att de flesta bolag får räkna med att flyga runt Ryssland = svårt med lönsamhet och schemaläggning. Så det behöver inte bli jättelätt att spontant fixa till en resa med kort varsel.
 

buteljen

Medlem
Lägg märke till att begivenheterna går av stapeln under körsbärsblomningen, den traditionella högsäsongen för turism, efter att Japan öppnat upp efter att varit vrålstängt för gaijins tre körsbärsblomningar på raken. De flesta flygbolag planerar att köra med lägre turtäthet än fordom pga att de flesta bolag får räkna med att flyga runt Ryssland = svårt med lönsamhet och schemaläggning. Så det behöver inte bli jättelätt att spontant fixa till en resa med kort varsel.
Menar du att även businessbiljetter blir svårt att fixa med kort varsel?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ping @buteljen

Provningarna sker på riktigt bra restauranger där foodie nerdies får sig kolossala njutningar. Vill nog hävda att PRIMO, Alte Liebe och La Rochelle Aoyama klår det mesta i Sverige - trots deras avsaknad av stjärnor.

Deltagare som inte är helt vinnördiga kan med fördel komma lite senare till restaurangerna, då det börjar vara dags att äta :)

Sedan är ju livet fritt! Man kan ju faktiskt hoppa över någon provning, eller spotta...

Eller, kanske vi kan ändra om i schemat med någon extra vit dag. Det är ju inte riktigt som så att vi har ett byråkratiskt departement att hantera ;)

Sist körde vi tre rejält tunga provningar på tre dagar, plus en jättefest i Ueno Garden... Ingen mådde ssk bra. Så vill vi inte ha det igen :död:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Menar du att även businessbiljetter blir svårt att fixa med kort varsel?
Kanske inte svårt men dyrt oavsett kabinklass? :) Går efterfrågan upp brukar ju flygbolagen sikta på att sälja de sista platserna riktigt dyrt. o_O Har lite svårt att bedöma om efterfrågan förändras procentuellt mellan ekonomi/PE/business/(First) när biljetterna blir dyra på long haul.
Men förmodligen mycket tufft att hitta något i business för poäng (om man inte bokade spekulativt innan man visste om det skulle bli någon öppning).
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sist körde vi tre rejält tunga provningar på tre dagar, plus en jättefest i Ueno Garden... Ingen mådde ssk bra. Så vill vi inte ha det igen :död:
Man mår aldrig bra dagen efter man druckit shochu! :öga: Om det beror på att shochu är rävgift, eller att man bara får idén att dricka shochu när man redan druckit för mycket annat och därmed redan slagit in på blykeps-vägen, har jag aldrig lyckats lista ut.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man mår aldrig bra dagen efter man druckit shochu! :öga: Om det beror på att shochu är rävgift, eller att man bara får idén att dricka shochu när man redan druckit för mycket annat och därmed redan slagit in på blykeps-vägen, har jag aldrig lyckats lista ut.
Vi får helt enkelt utöka vår empiriska forskning :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Teman och scheman är nu klara:

Yanmo
: Mar 28 (Tue)
Theme: Nihonshu.
Fish in all traditional Japanese fashions and fabulous nihonshu in Omotesandou.

PRIMO: Mar 30 (Thu)
Theme: Barolo and Barbaresco.
Kannai, Yokohama. We bring wonderful wines to Yokohama's arguably most fantastic Italian restaurant. Should have 2 stars.

La Rochelle: April 1 (Sat)
Theme: Bordeaux.
Aoyama, Tokyo. We will bring wines for a splendid evening with old, mature and young Bordeaux. Modern French restaurant with spectacular dishes.

Pecorella: April 3 (Mon). Ofuna, Yokohama-ish
Theme: "Old wines"
The restaurant is Italian Trattoria and hearty, happy.

Alte Liebe
: April 5 (Wed). Nihon Odori, Yokohama.
Theme: Lovely wines!
One of Japan's best restaurants in all categories. Modern French from Japanese raw materials and the creative sensitivity of a genius chef.

Ichi-E: April 7 (Fri). Hongo, Tokyo.
The most sensitive zen-food that I have ever come across. Superb seasonal foods by master chef Watanabe and a fine selection of nihonshu.

Några fler tagare från forumet som råkar vara på väg in för att avnjuta årets sakura?
...som fö redan börjat slå ut i Tokyo!

Denna bild tog jag alldeles nyligen i Yokohama (idag = regn):

PXL_20230314_060932654.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men, förra bilden är på en tidig "broiler-rosa sakura" som har samma nivå av förfining som en 129-kronors 3-liters extra sötad Vitvinsbox.
 

buteljen

Medlem
Ping @buteljen

Provningarna sker på riktigt bra restauranger där foodie nerdies får sig kolossala njutningar. Vill nog hävda att PRIMO, Alte Liebe och La Rochelle Aoyama klår det mesta i Sverige - trots deras avsaknad av stjärnor.

Deltagare som inte är helt vinnördiga kan med fördel komma lite senare till restaurangerna, då det börjar vara dags att äta :)

Sedan är ju livet fritt! Man kan ju faktiskt hoppa över någon provning, eller spotta...

Eller, kanske vi kan ändra om i schemat med någon extra vit dag. Det är ju inte riktigt som så att vi har ett byråkratiskt departement att hantera ;)

Sist körde vi tre rejält tunga provningar på tre dagar, plus en jättefest i Ueno Garden... Ingen mådde ssk bra. Så vill vi inte ha det igen :död:
Hur många blir ni :)?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur många blir ni :)?
På provningarna blir vi som mest 6 personer. Så: max 3 flaskor per person. Men, det ryms fler folk.

Vi skall hinna med lite OHANAMI (körsbärsblomsbetittande) också samt öl, shochu, sakke och yuzushu.

Jag jobbar ju på dagarna, det kommer bli hårt...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Börjar en dag för tidigt med en jobbmiddag på Alte Liebe. Ett tüskt företag jag hjälpt. Vi blir också 6 personer. Och med japansk kultur behöver vi gå ut efter middagen, så att de bjudna har en chans att bjuda igen... Det tar aldrig slut...
 
Toppen