Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 1999

CH

Medlem
Salon har släppt sina 99or precis. Undra när de kommer till monopolet och vad de kommer att kosta?
Kronan är ju ganska stark men det skulle inte förvåna mig om den landar runt 2500:-/fl med tanke på hur mycket de tar för 97an just nu. Vågar man hoppas på att de rear ut 97an när 99orna kommer tro?

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... sh-n-chips
 

Elvis

Medlem
SV: Salon 1999

Den går att köpa för 1500 DKK här.

Ska bli intressant att se vad den kommer att kosta på SS. Att det finns över 130 flaskor kvar av 1997:an 2,5 år efter släppet borde ju indikera att priset var lite högt förra gången så jag tror faktiskt att priset blir något lägre den här gången, kanske 1999 kr? Och jag skulle inte bli förvånad om 1997:an reas ut när 1999:an släpps.
 
SV: Salon 1999

Elvis skrev:
Den går att köpa för 1500 DKK här.

Ska bli intressant att se vad den kommer att kosta på SS. Att det finns över 130 flaskor kvar av 1997:an 2,5 år efter släppet borde ju indikera att priset var lite högt förra gången så jag tror faktiskt att priset blir något lägre den här gången, kanske 1999 kr? Och jag skulle inte bli förvånad om 1997:an reas ut när 1999:an släpps.


Den är mer intressant att köpa den för 3999.95 DKK här ;D
 
SV: Salon 1999

shorepower skrev:
Den är mer intressant att köpa den för 3999.95 DKK här ;D

Så att barnbarnen har något gott att dricka, menar du? För den lär ju aldrig mogna (på magnum, i alla fall) under vår livstid... ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Salon 1999

Har idag för en säker källa att Salon 99 kommer att släppas för 2700 spänn.
 

SUPRA

Bäst
SV: Salon 1999

Jimmy Forsman skrev:
Har idag för en säker källa att Salon 99 kommer att släppas för 2700 spänn.

Hoppas det är på Magnum då, annars nöjer jag mig med mina 96- och 97:eek:r som fortfarande är vassa på tungan.

Eller får de första köparna några av de överblivna och osålda 97:eek:rna på köpet?
 
SV: Salon 1999

Jimmy Forsman skrev:
Har idag för en säker källa att Salon 99 kommer att släppas för 2700 spänn.
Satan i gatan. Det känns lite väl överdrivet. Philipson tar ju runt 1900 SEK för dem. Blir väl ett nytt Henriotbrev till SB om prisskillnaden till utlandet blir av den kalibern.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Salon 1999

Vill inte säga för mycket, men priset in för importören har höjts med att ganska ordentligt antal hundralappar innan skatter och avgifter från producenten. Men det är ju fortfarande en ganska stor skillnad i pris. Hur ser ekvationen ut för philipsons prissättning?
 
SV: Salon 1999

Jimmy Forsman skrev:
Vill inte säga för mycket, men priset in för importören har höjts med att ganska ordentligt antal hundralappar innan skatter och avgifter från producenten. Men det är ju fortfarande en ganska stor skillnad i pris. Hur ser ekvationen ut för philipsons prissättning?
Har inte en aning, jag funderade på det själv. Kan vara ett lockpris initialt.
 

Elvis

Medlem
SV: Salon 1999

Tänk om fler champagnehus följer Salons exempel och börjar höja priserna à la Bordeaux... Hemska tanke. Måtte vi i alla fall få köpa Krug 2002 och Winston Churchill 2002 till rimliga priser först. På magnum.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Salon 1999

shorepower skrev:
Flera annonserar Salon 1999. Här kostar de under 2000 SEK per flaska med skatt o allt.

http://www.bordeauxindex.com/wine.php?i ... &status=IB

Antingen är detta lockpriser eller så ligger den svenska distributören helt fel i pris.

Hmm, ja. Men iofs så har vi ju ett system i Sverige med en väldigt oförlåtande prissättningsstruktur. Om priset på flarran ökar med säg för diskussionens skull €40 i inköpspris, sen ska dina marginaler på, sen så offererar du priset till systembolaget som lägger på sina 19% och sen så tillkommer momsen på 25%

Det sticker snabbt i de prisklasserna. Där kan man lätt säga att SS marginaler är efterblivna.
 
SV: Salon 1999

Jimmy Forsman skrev:
Hmm, ja. Men iofs så har vi ju ett system i Sverige med en väldigt oförlåtande prissättningsstruktur. Om priset på flarran ökar med säg för diskussionens skull €40 i inköpspris, sen ska dina marginaler på, sen så offererar du priset till systembolaget som lägger på sina 19% och sen så tillkommer momsen på 25%

Det sticker snabbt i de prisklasserna. Där kan man lätt säga att SS marginaler är efterblivna.
Det hänger jag med på.

Dock får man ju till ekvationen lägga att prisskillnaden verkar öka (återigen med reservation kring att det finns väldigt få priser som har priser på Salon 1999 just nu) i förhållande till 1997. Då ska man ta med att Euron har gått från ett snitt kring 9.50 då 97an släpptes till under 9 kronor nu.

Har väl en egen liten misstanke om att det faktum att vi har ett monopol uppmuntrar till att priserna hålls höga då det inte finns någon konkurrens. Lägg till det att 99% av Sveriges befolkning tror att SS har låga priser och glatt betalar vilka priser som helst (DRC är väl ett av de få undantagen). Men vi får väl se vad Salon kostar när den kommer på bredare bas.

Efter att nyligen ha köpt Krug Rosé (1800SEK), Bollinger Grande Année (600SEK) och DP (900SEK) så vet jag iallafall att SS får allt färre besök av mig :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Salon 1999

shorepower skrev:
Efter att nyligen ha köpt Krug Rosé (1800SEK), Bollinger Grande Année (600SEK) och DP (900SEK) så vet jag iallafall att SS får allt färre besök av mig :)

hmm vart får du tag på så "förmånliga" priser :)?
 

Elvis

Medlem
SV: Salon 1999

Shorepower handlar (liksom jag) på Farr Vintners och Fine & Rare Wines i England.

Vad gäller Salon 1999 så kanske svenska priset på Salon 1999 sattes innan Euron störtdök? När offereras en sådan produkt?
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Salon 1999

Bör väll finnas med på champagnedagen så man kan få prova den innan man beställer. 99orna har ju tyvärr varit lite av en besvikelse (men det finns ju vissa undantag, tex PP) så jag är ganska avvaktande tills jag provat själv eller någon här gjort det.

97orna var ju ingen större hit när de släpptes men tycker de blir bättre och bättre varje gång jag testar dem och så lär det väll vara även med dessa. Just nu däremot finns det ganska mycket som är betydligt godare och tillgängligare så det är väll där mina slantar investeras och konsumeras.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Salon 1999

shorepower skrev:
Det hänger jag med på.

Dock får man ju till ekvationen lägga att prisskillnaden verkar öka (återigen med reservation kring att det finns väldigt få priser som har priser på Salon 1999 just nu) i förhållande till 1997. Då ska man ta med att Euron har gått från ett snitt kring 9.50 då 97an släpptes till under 9 kronor nu.

Har väl en egen liten misstanke om att det faktum att vi har ett monopol uppmuntrar till att priserna hålls höga då det inte finns någon konkurrens. Lägg till det att 99% av Sveriges befolkning tror att SS har låga priser och glatt betalar vilka priser som helst (DRC är väl ett av de få undantagen). Men vi får väl se vad Salon kostar när den kommer på bredare bas.

Efter att nyligen ha köpt Krug Rosé (1800SEK), Bollinger Grande Année (600SEK) och DP (900SEK) så vet jag iallafall att SS får allt färre besök av mig :)

Jag kan inte uttala mig om konspirationer kring monopolet och prissättningar därav (för att jag har tröttnat :) ) Men de flesta räknar ju sina priser på en "högre" eurokurs för att säkra mot valutaförändringar när det är dags för fakturan att betalas. Andra arbetar med valutasäkring och då är det ju också något högre kurser som gäller har jag förstått. Jag tror inte att Lidby får Salon å en separat faktura utan att den samslås med Delamotte som de köper hysteriska mängder av och då måste man ju planera för valutaförändringar. Men om SS nöjde sig med ett kronpåslag för de dyrare vinerna snarare än ett procentpåslag så skulle ju priserna bli mer intressanta. Tycker jag iaf.
 
Toppen