Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 1999

SV: Salon 1999

Jimmy Forsman skrev:
Jag kan inte uttala mig om konspirationer kring monopolet och prissättningar därav (för att jag har tröttnat :) ) Men de flesta räknar ju sina priser på en "högre" eurokurs för att säkra mot valutaförändringar när det är dags för fakturan att betalas. Andra arbetar med valutasäkring och då är det ju också något högre kurser som gäller har jag förstått. Jag tror inte att Lidby får Salon å en separat faktura utan att den samslås med Delamotte som de köper hysteriska mängder av och då måste man ju planera för valutaförändringar. Men om SS nöjde sig med ett kronpåslag för de dyrare vinerna snarare än ett procentpåslag så skulle ju priserna bli mer intressanta. Tycker jag iaf.
Vi är 100% överens om att SS skulle jobba med en mer flexibel prismodell och tillåta bland annat justeringar på valutakurser.
Sedan fungerar ju de flesta marknader med monopol eller oglipol på samma sätt, mindre konkurrens gör att priserna hålls uppe. Det blir inga krav på effektivitet i systemet och man jobbar bara med generella påslag för att täcka kostnader (och kostnaden ökar hela tiden då man jobbar i ett vakuum)

Sedan vet jag inte om Salon blir ett bra exempel eller inte. Vi får se när priserna stabiliseras i resten av Europa.

Vad jag tycker är värst är dock att folk fortsatt tror att SS har de bland de lägsta priserna i världen på lite dyrare viner och att en del av kostnaderna går åt till att sprida denna vanföreställning via reklamkampanjer.
 

Elvis

Medlem
SV: Salon 1999

Tittar man på champagne så ligger priserna på SS ändå generellt lägre än de allra flesta vinbutiker jag besökt utomlands. Inte ens i "tax free"-butiker på flygplatser brukar det vara någon idé att köpa (utom på Heathrow). Men visst, SS kan inte konkurrera med Farr Vintners och Fine&Rare i England.

Jag är också mot monopolet av ideologiska skäl. Däremot tror jag inte att champagne skulle bli billigare i svenska butiker utan monopolet - vi skulle snarare hamna på samma prisnivå som i Tyskland eller Spanien. Däremot skulle det säkert poppa upp intressanta svenska alternativ på nätet för oss vinnördar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Salon 1999

Elvis skrev:
Shorepower handlar (liksom jag) på Farr Vintners och Fine & Rare Wines i England.

Vad gäller Salon 1999 så kanske svenska priset på Salon 1999 sattes innan Euron störtdök? När offereras en sådan produkt?

ni som är välbekanta med Fine&Rare ?
ja förstår mig inte riktigt på deras sätt att skriva ut antal...
om de står tex:
1xbt
1xmg
så förstår ja ju att de är flaska och magnum
men om de står:
1Cs , så måste de vel betyda "case" och innehåller inte en låda 6flaskor?
vrf kan det då stå på ett annat vin:
8Cs(6xbt) betyder det att det är 8st lådor (8*6 = 48flaskor)
allt detta gör mig förvirrad, som inte handalt här förut:s
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Salon 1999

1cs är vanligtvis 12 flaskor. Står det Xcs(6xbt) betyder det att det säljs i lådor om 6st flaskor.
 

SUPRA

Bäst
SV: Salon 1999

Elvis skrev:
Jag är också mot monopolet av ideologiska skäl. Däremot tror jag inte att champagne skulle bli billigare i svenska butiker utan monopolet - vi skulle snarare hamna på samma prisnivå som i Tyskland eller Spanien.

+1.

Man får ta det goda med det onda. ;D
 
SV: Salon 1999

CH skrev:
1cs är vanligtvis 12 flaskor. Står det Xcs(6xbt) betyder det att det säljs i lådor om 6st flaskor.
En låda (case eller cs) innehåller alltid 12*75cl eller 6*150cl om det inte står något annat. Oftast innehåller lådorna 6*75cl och då står det som CH skriver (6xbt)

Tänk på att alla priser är ex VAT (20%) och om det inte står DP brevid vinet så tillkommer också engelsk alkoholskatt.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Salon 1999

shorepower skrev:
Decanter (något gammal artikel) testar Salon 1999 i samband med lanseringen

http://www.decanter.com/news/wine-news/518667/champagne-salon-1999-launched-with-fish-n-chips

Känns skönt att man den kommer kunna drickas på magnum fram till 2060.

Det var den artikeln som startade tråden kan man säga.

CH skrev:
Salon har släppt sina 99or precis. Undra när de kommer till monopolet och vad de kommer att kosta?
Kronan är ju ganska stark men det skulle inte förvåna mig om den landar runt 2500:-/fl med tanke på hur mycket de tar för 97an just nu. Vågar man hoppas på att de rear ut 97an när 99orna kommer tro?

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... sh-n-chips
 
SV: Salon 1999

Om ni vill prova Salon 1999 så kan ni få tillfälle nu.
http://www.champagneclub.com/stockholm/ ... lon99.aspx

En intressant kommentar:
Richard om ’99:an; Tro’t eller ej men inte ens Richard har fått prova denna världskändis ännu…

Som en observation så verkar det gälla allt oftare att Richard inte har fått prova eller inte har provat en hel del viner. Inte bara mindre odlare som Cedric Bouchard (en provad) och liknande lyser med sin frånvaro utan även viner som tillexempel Dom Perignon 2002 provades långt efter andra skribenter provat det (och stora delar av det här forumet). Då RJ ju var den stora champagnekändisen så undrar jag om det bara är dålig uppdatering eller att intresset falnat.
 
SV: Salon 1999

johan1279 skrev:
http://www.wineanorak.com/wineblog/vide ... -and-chips

Hittade en kort video när de premiärtestar 99an tidigare iår

Är det någon mer än jag här på forumet som kommer att premiär-testa Salon-99 på tisdag innan den släpps på SS?
Tyvärr inte, är det Johan Lidby som kör något. Den har ju funnits ett tag i utlandet dock så någon på forumet har kanske druckit den.

Om du får prova får du gärna skriva vad du tycker, De brukar ju generellt vara ganska otillgängliga när de släpps.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Salon 1999

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
http://www.wineanorak.com/wineblog/vide ... -and-chips

Hittade en kort video när de premiärtestar 99an tidigare iår

Är det någon mer än jag här på forumet som kommer att premiär-testa Salon-99 på tisdag innan den släpps på SS?
Tyvärr inte, är det Johan Lidby som kör något. Den har ju funnits ett tag i utlandet dock så någon på forumet har kanske druckit den.

Om du får prova får du gärna skriva vad du tycker, De brukar ju generellt vara ganska otillgängliga när de släpps.

Yes de är Johan Lidby. kommer bli riktigt spännande (då jag är Salon-oskuld)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

var på inför-lansering av Salon 1999 idag, som förövrigt kommer kosta 2799kr(vet att det har varit diskussioner om priset, men nu äre bekräftat) den 1November släpps den...

Doften är väldigt komplex, ändå är den ganska sluten. massor med toner av vita blommor, fläder. otroligt krispig med fruktiga toner av päron och gröna äpplen. Fin jästighet med karakteristik "smörig-brödighet"

Munnkänslan tappas helt vid första sippen, bubblorna knappt känns, de är så otroligt spätssmå som ger en fantastisk krämighet. missförstå mig rätt här, att jämföra strukturen mellan Salon och de andra vinerna från Delamotte vi testade. Så är Salon så silkeslen underbar, att samtliga delamotte känns som o dricka krossad sten, i jämförelse.

Syran i vinet är inte alls bitande skarp...jämfört med Delamotte 2002 bl de bl där det är typiska unga Chard syran dominerar. Är Salon återigen bara otroligt silkeslen balanserad. Jag har hört så mycket tidigare om att dricka en Salon - ung, ska vara riktigt skarpt?
Salon-99 är enligt min mening helt underbar
 
SV: SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

johan1279 skrev:
var på inför-lansering av Salon 1999 idag, som förövrigt kommer kosta 2799kr(vet att det har varit diskussioner om priset, men nu äre bekräftat) den 1November släpps den...

Doften är väldigt komplex, ändå är den ganska sluten. massor med toner av vita blommor, fläder. otroligt krispig med fruktiga toner av päron och gröna äpplen. Fin jästighet med karakteristik "smörig-brödighet"

Munnkänslan tappas helt vid första sippen, bubblorna knappt känns, de är så otroligt spätssmå som ger en fantastisk krämighet. missförstå mig rätt här, att jämföra strukturen mellan Salon och de andra vinerna från Delamotte vi testade. Så är Salon så silkeslen underbar, att samtliga delamotte känns som o dricka krossad sten, i jämförelse.

Syran i vinet är inte alls bitande skarp...jämfört med Delamotte 2002 bl de bl där det är typiska unga Chard syran dominerar. Är Salon återigen bara otroligt silkeslen balanserad. Jag har hört så mycket tidigare om att dricka en Salon - ung, ska vara riktigt skarpt?
Salon-99 är enligt min mening helt underbar
Tack för recensionen. Låter som Salon 1999 kan vara något mer tillgänglig än tidigare årgångar, speciellt på syrasidan.

Vad gäller priset, på FRW kostar Salon 99 nu ca 2700 kronor så inte så stor skllnad.

PS Ni får flyga Japan Airlines. De har nu Salon 1999 på vinlistan

salon_1999.jpg
 

Jos

Medlem
SV: SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

2800 spänn.. Jag misstänker att den kommer ligga lika länge eller längre på SS som 97:an.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

Priset var ju tyvärr ingen hemlighet sedan tidigare, men man kunde ju alltid hoppas att det var ett dåligt skämt. Vi får se om det kommer en stor näsbränna för fransoserna. Det känns som att det börjar bli dags för det.
 

Keen

slan
SV: SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

Jimmy Forsman skrev:
Priset var ju tyvärr ingen hemlighet sedan tidigare, men man kunde ju alltid hoppas att det var ett dåligt skämt. Vi får se om det kommer en stor näsbränna för fransoserna. Det känns som att det börjar bli dags för det.


De kör väl på tills det brister, sänker priserna och skyller på nån annan.
 
SV: SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

Det har ju funkat för Bordeaux. Om nu Champagne slår i Asien så lär ju inte priserna stå stilla. Har kanske frågeställningar till att svagare årgångar kostar så mycket mer dock.

Vill man vara filosofisk så har ju lägenhetspriserna styckit på samma sätt. Kanske svaret heter dold inflation.
 

kayaker

Cyklist
SV: SV: Idag dricker vi [Klistad tråd]

Keen skrev:
De kör väl på tills det brister, sänker priserna och skyller på nån annan.
Vänta bara tills de börjar med båtar på etiketterna! Då kommer kineserna att se till att Champagnepriserna skjuter i höjden...
 
Toppen