Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 2002

Kommer att släppas på Systembolaget 1 april. Pris: 2.995 SEK. Med tanke på datumet kanske man kan tro att det är ett aprilskämt men tyvärr inte. Kommer väl lite provningsanteckningar från olika journalister snart. Med tanke på att Salon 1997 och 1999 inte sålt slut på SB funderar man på hur man resonerat kring prissättningen. Har inte sett några internationella priser ännu men det blir intressant att följa.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Intressaaaaant att se :)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    48 KB · Visningar: 430

Sjödin

Joråsåatt...
Kommer att släppas på Systembolaget 1 april. Pris: 2.995 SEK. Med tanke på datumet kanske man kan tro att det är ett aprilskämt men tyvärr inte. Kommer väl lite provningsanteckningar från olika journalister snart. Med tanke på att Salon 1997 och 1999 inte sålt slut på SB funderar man på hur man resonerat kring prissättningen. Har inte sett några internationella priser ännu men det blir intressant att följa.
Nix, nån Salon -02 kommer inte landa på mina hyllor. 3lax är saftigt!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack deras Le Mesnil som Y2k-blubbel.
Gott, jomenvisst.
Men redan då tyckte jag att deras 8x:a som då var perfekt mogen, var på tok för dyr.
Fö kostade Krug Grand Cuvée hårresande 600kr flaskan sist jag köpte den på SB.
Men, tjo-ho, visst är skumpa gott.
(...men det är ju Cola Zero också...)
 

MartinE

Medlem
Kommer att släppas på Systembolaget 1 april. Pris: 2.995 SEK. Med tanke på datumet kanske man kan tro att det är ett aprilskämt men tyvärr inte. Kommer väl lite provningsanteckningar från olika journalister snart. Med tanke på att Salon 1997 och 1999 inte sålt slut på SB funderar man på hur man resonerat kring prissättningen. Har inte sett några internationella priser ännu men det blir intressant att följa.
Det känns å ena sidan helt galet (herregud - man får ju två flaskor Krug GC för mindre pengar), å andra sidan hyfsat logiskt med tanke på prissättningen av 99an och 97an!

Kan det möjligtvis ha med mängden flaskor att göra? Kommer den, i likhet med Comtes 2002, i relativt små kvantiteter?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det känns å ena sidan helt galet (herregud - man får ju två flaskor Krug GC för mindre pengar), å andra sidan hyfsat logiskt med tanke på prissättningen av 99an och 97an!

Kan det möjligtvis ha med mängden flaskor att göra? Kommer den, i likhet med Comtes 2002, i relativt små kvantiteter?
Salon brukar väl göra ganska många?
Skulle tippa mellan 50 och 100 tusen ish...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kommer den, i likhet med Comtes 2002, i relativt små kvantiteter?
Att Comtes 2002 gjordes i små kvantiteter berodde enbart på marknadshänsyn, inte på bristande tillgång på bra druvmaterial. 2001-2002 inträffade ju IT-kraschen, och konjunkturfallet drabbade omedelbart champagneförsäljningen och särskilt den av dyrare champagner. En del hus var därför rätt försiktiga när de skulle bestämma hur de använde druvorna från årgång 2002 i början av 2003. Därför blev det ingen La Grande Dame 2002 och begränsade mängder Comtes 2002.
Å andra sidan har ju Delamotte 2002 funnits att få tag på i rätt många år, så Salon-Delamotte har uppenbarligen använt väldigt mycket druvor till det vanliga årgångsvinet. Fast det kan ju ha "drabbat" en årsbatch av deras årgångslösa BdB snarare än Salon.
 

MartinE

Medlem
Salon brukar väl göra ganska många?
Skulle tippa mellan 50 och 100 tusen ish...
Ja, men antalet kan ju variera ändå! Jag har inga siffror framför mig, men Taittinger släppte förhållandevis få flaskor av Comtes de Champagne 2002 - dock utan att tokhöja priset!

Edit: Och i samma ögonblick som jag skrev det här kom Vintomas med en rimlig förklaring till ovanstående! :)
 
Trådskapare
A
För de pengarna, nej tack. Så bra är inte Salon.

Men det kanske höjer priset på mina -96 och -97? ;)

1997 tror jag generellt är underskattad. Ett vin att spara. Utvecklas just nu bättre än 96an tycker jag. Den senare lider lite av syra/frukt-balansen men kanske blir ett stort vin 2035 eller så :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag minns att jag pratade med Johan Lidby inför släppet av en tidigare årgång och han sa att priserna från huset höjdes markant. Vilket mycket väl kan vara fallet. Han slänger ju inte på hur mycket som helst i påslag, han vill ju sälja sitt lager, såklart.

Så jag tror faktiskt att det är Delamotte (om det fortfarande är de som äger, är ej uppdaterad) som sitter och slaskar på priset.
 
Trådskapare
A
Jag minns att jag pratade med Johan Lidby inför släppet av en tidigare årgång och han sa att priserna från huset höjdes markant. Vilket mycket väl kan vara fallet. Han slänger ju inte på hur mycket som helst i påslag, han vill ju sälja sitt lager, såklart.

Så jag tror faktiskt att det är Delamotte (om det fortfarande är de som äger, är ej uppdaterad) som sitter och slaskar på priset.

Det blir intressant att se priserna när de väl släpps. Salon har tidigare inte stuckit ut prismässigt i Sverige men som oftast tog det längre tid i Sverge att sänka priserna när de började gå ner internationellt. Om Salon 2002 får många som hyllar det lär flaskorna gå snabbt även med det priset. Finns en stor skara av människor villiga att betala.
 

SUPRA

Bäst
1997 tror jag generellt är underskattad. Ett vin att spara. Utvecklas just nu bättre än 96an tycker jag. Den senare lider lite av syra/frukt-balansen men kanske blir ett stort vin 2035 eller så :)

Drack en 1997 för inte så länge och överraskades över den positiva utvecklingen. Framtiden blir spännande!
Salon 1997 är just nu den Champagne jag äger flest exemplar av! Köpte istället för fonder en gång i tiden. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Salon 1997 är just nu den Champagne jag äger flest exemplar av! Köpte istället för fonder en gång i tiden. :)
Finanskrisen har visat att det är större risk att korkdefekt drabbar fonder än bra viner. En korkdefekt fond kan man inte använda till någonting, men ett korkdefekt vin kan man ju åtminstone koka sås på.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finanskrisen har visat att det är större risk att korkdefekt drabbar fonder än bra viner. En korkdefekt fond kan man inte använda till någonting, men ett korkdefekt vin kan man ju åtminstone koka sås på.
Jaha, och vad gör man med ett korkskadat SB då?
Bränner på bål?
 
Trådskapare
A
Det är troligen i morgon som vi kommer se priser pga att det är då lanseringen är. Dock la Zachys i USA upp 2002an. Inklusive skatt (vilken ju är lägre i USA) hamnar priset på ca 2950 SEK för Salon 2002
 
Toppen