Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 2002

Trådskapare
A
Kul att den landade under 3000!

Intressant nog ungefär vad en lagrad Salon 1996 kostar. Det kan man se på två sätt. Antingen att det är bättre att köpa en lagrad, mer mogen produkt, eller att om 8 år så kommer Salon 2002 att säljas för runt 5.500 kronor. Isåfall en grymt bra investering.
 
Jag älskar stilen som Salon representerar. Har följt 96:an under några år nu och ända sedan jag drack den första gången runt 2010 så har den varit helt magisk. Det finns i min värld ingen champagne som har den mineralstrukturen och balansen som man hittar hos Salon. 97:eek:rna har hittills varit besviken men dom kanske har öppnat upp nu. Tyvärr köpte jag inga när dom kom, men enligt tidigare inlägg så verkar det ju finnas några kvar på SB åtminstone. Om man tittar på vad man får för 3000 SEK i vinväg i dag i exempelvis Bordeaux och Borugogne så är fortfarande Salon billigt. Även om det svider när man bränner sig på kortet efter att ha inhandlat sina flaskor. Många gånger följer vit bourgogne och champange varandra väl vad gäller årgångarna och med tanke på hur bra Coche-Dury's 02:a var på provningen förra veckan så är det inte fel att förvänta sig en hel del av Salon 02, så det blir nog att sälja lite papper till förmån för gyllene droppar.
 

Elvis

Medlem
Med den här prisutvecklingen kan man om några år gå och köpa sig en hel vertikal på Systembolaget. ;)

De släpps tidigt i Sverige i alla fall!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om man tittar på vad man får för 3000 SEK i vinväg i dag i exempelvis Bordeaux och Borugogne så är fortfarande Salon billigt.
Uppenbarligen så tycker inte den svenska marknaden att 1759 kr är billigt för Salon 1997 eller att 2199 kr är billigt för Salon 1999, eftersom de inte har sålt slut efter att ha legat på det priset i flera år. Visst borde betalningsviljan vara större för en årgång som 2002, men hur mycket större? Tja, det får vi se. Gissningsvis tar SB och den svenske importören in betydligt mindre av 2002 eftersom de tidigare årgångarna har blivit en sådan hyllvärmare. Risken finns alltid att de justerar ner för mycket i volym, och glömmer bort att 2002 är en bra årgång. Men jag gissar att det finns möjligheten att fylla på med fler batcher under en viss tid.
Däremot tycker den svenska marknaden uppenbarligen att de flesta dyra bourgogner är billiga eftersom många av dem säljer slut på en sekund på webblanseringarna. :) Mängden spelar självklart en roll för att dessa ska kunna säljas så dyrt, men så ser det ju ut i en marknadsekonomi: om efterfrågan överstiger utbudet stiger priset i avsaknad av tröghet på marknaden, prisregleringar eller liknande.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Uppenbarligen så tycker inte den svenska marknaden att 1759 kr är billigt för Salon 1997 eller att 2199 kr är billigt för Salon 1999, eftersom de inte har sålt slut efter att ha legat på det priset i flera år. Visst borde betalningsviljan vara större för en årgång som 2002, men hur mycket större? Tja, det får vi se. Gissningsvis tar SB och den svenske importören in betydligt mindre av 2002 eftersom de tidigare årgångarna har blivit en sådan hyllvärmare. Risken finns alltid att de justerar ner för mycket i volym, och glömmer bort att 2002 är en bra årgång. Men jag gissar att det finns möjligheten att fylla på med fler batcher under en viss tid.
Däremot tycker den svenska marknaden uppenbarligen att de flesta dyra bourgogner är billiga eftersom många av dem säljer slut på en sekund på webblanseringarna. :) Mängden spelar självklart en roll för att dessa ska kunna säljas så dyrt, men så ser det ju ut i en marknadsekonomi: om efterfrågan överstiger utbudet stiger priset i avsaknad av tröghet på marknaden, prisregleringar eller liknande.
Salon -97 sänkte dom väl priset med 300 kr för att sälja ut om jag inte missminner mig.
 
Är inte riktigt med på hur du resonenar här.o_O
Titta på priserna för toppslotten i Bordeaux eller en Chambertin från Rosseau eller liknande kvalitet från ex -10 och 09, så får du åtminstone tre flaskor Salon 02 för en av dessa. Detta är bra förutsatt att man jämställer toppskumpa med topp BX och BG, vilket en del gör, andra inte. Är du med nu :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Salon 2002 kommer för övrigt att få konkurrens med Bollinger R.D. 2002 för 1750 kr som lanseras samma datum. RD 02 var klart god när jag provade den idag, men stilen och kvaliteten på en RD är ju sällan en överraskning om man provat samma årgång av La Grande Année. (Fullständig provningsnotering sparar jag till BKWines webbplats eftersom jag deltog på deras inbjudan.)

2002or vi fortfarande väntar på: Winston Churchill, Cuvée des Enchanteleurs, Krug (3 st olika), Lanson Noble Cuvée (2 st olika). Har hoppat över 2002 av kommersiella skäl: La Grande Dame, Charles Heidsieck Blanc des Millenaires (har inte hört något om detta även gäller Charles Heidsiecks vanliga millésime och millésime rosé, men de borde väl annars dykt upp vid det här laget).
Har jag glömt någon i "väntelistan", om vi bortser från sendeorgerade/sensläppta varianter av sådant som redan släppts (Dompa Œnothèque, Jacquesson DT, Krug Collection o.s.v.)?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Salon 2002 kommer för övrigt att få konkurrens med Bollinger R.D. 2002 för 1750 kr som lanseras samma datum. RD 02 var klart god när jag provade den idag, men stilen och kvaliteten på en RD är ju sällan en överraskning om man provat samma årgång av La Grande Année. (Fullständig provningsnotering sparar jag till BKWines webbplats eftersom jag deltog på deras inbjudan.)

2002or vi fortfarande väntar på: Winston Churchill, Cuvée des Enchanteleurs, Krug (3 st olika), Lanson Noble Cuvée (2 st olika). Har hoppat över 2002 av kommersiella skäl: La Grande Dame, Charles Heidsieck Blanc des Millenaires (har inte hört något om detta även gäller Charles Heidsiecks vanliga millésime och millésime rosé, men de borde väl annars dykt upp vid det här laget).
Har jag glömt någon i "väntelistan", om vi bortser från sendeorgerade/sensläppta varianter av sådant som redan släppts (Dompa Œnothèque, Jacquesson DT, Krug Collection o.s.v.)?
Tomas vet du om det kommer någon Blanc des Millenaires 1996?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tomas vet du om det kommer någon Blanc des Millenaires 1996?
Läste någonstans (reportage från ett besök hos huset?) att 2004 skulle bli nästa årgång, så jag uppfattar det som att de hoppat alla bra årgångar 1996-2002. Förra ägaren lyckades väl aldrig riktigt marknadsföra Charles Heidsiecks viner, trots att de är bra, så jag gissar att det slogs i bromsen på ett antal årgångsviner. 1995:an måste de ha gjort rätt stora mängder av eftersom den gått att köpa sedan cirka 2008 och fortfarande finns i distribution...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Läste någonstans (reportage från ett besök hos huset?) att 2004 skulle bli nästa årgång, så jag uppfattar det som att de hoppat alla bra årgångar 1996-2002. Förra ägaren lyckades väl aldrig riktigt marknadsföra Charles Heidsiecks viner, trots att de är bra, så jag gissar att det slogs i bromsen på ett antal årgångsviner. 1995:an måste de ha gjort rätt stora mängder av eftersom den gått att köpa sedan cirka 2008 och fortfarande finns i distribution...
Tack!
 
Trådskapare
A
Salon 2002 kommer för övrigt att få konkurrens med Bollinger R.D. 2002 för 1750 kr som lanseras samma datum. RD 02 var klart god när jag provade den idag, men stilen och kvaliteten på en RD är ju sällan en överraskning om man provat samma årgång av La Grande Année. (Fullständig provningsnotering sparar jag till BKWines webbplats eftersom jag deltog på deras inbjudan.)

2002or vi fortfarande väntar på: Winston Churchill, Cuvée des Enchanteleurs, Krug (3 st olika), Lanson Noble Cuvée (2 st olika). Har hoppat över 2002 av kommersiella skäl: La Grande Dame, Charles Heidsieck Blanc des Millenaires (har inte hört något om detta även gäller Charles Heidsiecks vanliga millésime och millésime rosé, men de borde väl annars dykt upp vid det här laget).
Har jag glömt någon i "väntelistan", om vi bortser från sendeorgerade/sensläppta varianter av sådant som redan släppts (Dompa Œnothèque, Jacquesson DT, Krug Collection o.s.v.)?

Livets Goda skrev också om 2002 Bolllinger RD. Posta gärna en länk när din artikel publiceras. Ska bli intressant att se vad priserna blir internationellt. BBR har släppt Bollinger RD för ca 1400 SEK
 
Trådskapare
A
Och för övrigt, Billecart Salmon har ju slutat producera Grande Cuvée :( men tror att deras 2002 Le Clos Saint Hilaire borde släppas snart
 
Trådskapare
A
Titta på priserna för toppslotten i Bordeaux eller en Chambertin från Rosseau eller liknande kvalitet från ex -10 och 09, så får du åtminstone tre flaskor Salon 02 för en av dessa. Detta är bra förutsatt att man jämställer toppskumpa med topp BX och BG, vilket en del gör, andra inte. Är du med nu :D

Jag avstår från att kommentera. @Jos blir så upprörd annars :)
 

chambertin

Medlem
Salon 2002 kommer för övrigt att få konkurrens med Bollinger R.D. 2002 för 1750 kr som lanseras samma datum. RD 02 var klart god när jag provade den idag, men stilen och kvaliteten på en RD är ju sällan en överraskning om man provat samma årgång av La Grande Année. (Fullständig provningsnotering sparar jag till BKWines webbplats eftersom jag deltog på deras inbjudan.)
Nyfiken på hur Bollinger/importör resonerar när man tar ung. dubbla priset för en R.D jfrt med en G.A ?
Vet du @vintomas ?
 
Trådskapare
A
Nyfiken på hur Bollinger/importör resonerar när man tar ung. dubbla priset för en R.D jfrt med en G.A ?
Vet du @vintomas ?

Det är inte ovanligt. RD ligger alltid högre. Det är Bollinger som sätter priset. För övrigt gav jag 1050 SEK för 1996an när jag köpte dem i slutet på 2006. Så både RD och Salon trycker på med ordentliga prishöjningar. Men generellt har ju de flesta produkter ökat i pris (förutom elektronik) så det speglar väl den allmänna prisutvecklingen.
 

chambertin

Medlem
Det är inte ovanligt. RD ligger alltid högre. Det är Bollinger som sätter priset. För övrigt gav jag 1050 SEK för 1996an när jag köpte dem i slutet på 2006. Så både RD och Salon trycker på med ordentliga prishöjningar. Men generellt har ju de flesta produkter ökat i pris (förutom elektronik) så det speglar väl den allmänna prisutvecklingen.

Jo jag är med på att prestigerna alltid ligger högre men i de flesta fall så hävdar ju producenten då att det inte är samma vin. Att dubbla priset för att den har fått några år till på jästen måste väl ändå vara ganska ovanligt eller är t.ex DP Oenoteque dubbelt så dyr som den vanliga DP:n också ?

Tittar du på prisutvecklingen (i all fall enligt vad jag kunde se på Wine-Searcher) så har t.ex GA -02 inte ökat alls i pris sedan den släpptes 2011. Average=122$, GA-04 har ökat ngt sedan släppet men average är 115$ dvs lägre pris än -02. GA -05 verkar precis på väg ut och ser ut att ligga på runt 120$ också.
GA -02: http://www.wine-searcher.com/wine-68952-2002-bollinger-la-grande-annee-brut-champagne-france
GA-04: http://www.wine-searcher.com/wine-68952-2004-bollinger-la-grande-annee-brut-champagne-france

R.D verkar generellt ha släppts till ungefär dubbla GA-priset men även där (2002 har ingen history ännu) så verkar inte prisutvecklingen vara speciellt våldsam:
RD-99: http://www.wine-searcher.com/wine-35234-1999-bollinger-r-d-extra-brut-champagne-france
RD-97: http://www.wine-searcher.com/wine-35234-1997-bollinger-r-d-extra-brut-champagne-france

RD-96 verkar vara den som haft den starkaste prisutvecklingen sedan släppet (140$ 2007, 282$ nu)
RD-96: http://www.wine-searcher.com/wine-35234-1996-bollinger-r-d-extra-brut-champagne-france
 
Toppen