Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon 2002

MartinE

Medlem
Jag upplever det som att Arvid Nordquist (importören) trycker på för att höja priset på samtliga Bollinger-viner. Standardcuvéen höjdes den 1 mars till 429 kr och La Grande Année 2004 höjdes samtidigt från 851 till 899 kr! Enligt uppgift från trovärdig person på SB vill man få upp priset på standardcuvéen till 650 kr (!) så fort som möjligt, men SB har hotat med att slänga ut den ur ordinarie sortiment om de går för fort fram.

När det gäller priset på just RD 2002 inser de säkert att vi som är intresserade av att köpa det fåtal flaskor som kommer, är ännu mindre priskänsliga än den genomsnittlige Special Cuvée-köparen... Men visst är det dyrt!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag upplever det som att Arvid Nordquist (importören) trycker på för att höja priset på samtliga Bollinger-viner. Standardcuvéen höjdes den 1 mars till 429 kr och La Grande Année 2004 höjdes samtidigt från 851 till 899 kr! Enligt uppgift från trovärdig person på SB vill man få upp priset på standardcuvéen till 650 kr (!) så fort som möjligt, men SB har hotat med att slänga ut den ur ordinarie sortiment om de går för fort fram.

När det gäller priset på just RD 2002 inser de säkert att vi som är intresserade av att köpa det fåtal flaskor som kommer, är ännu mindre priskänsliga än den genomsnittlige Special Cuvée-köparen... Men visst är det dyrt!
650 SEK för Bollinger NV:confused:, med det priset får man hoppas att kunderna ser till att den lämnar (ordinarie) sortimentet!
 
Trådskapare
A
Fine+Rare, FRW har nu släppt Salon 2002. Pris 2955 SEK med skatter. Dvs samma som Sverige trots 20% moms. Så det verkar vara där priset hamnar.

Ps. Rekommenderar inte FRW om ni vill ha kontroll på era inköp och att det ni köper verkligen levereras och om det levereras, i det skick ni förväntar er
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nyfiken på hur Bollinger/importör resonerar när man tar ung. dubbla priset för en R.D jfrt med en G.A ?
Här handlar det nog helt om Bollingers prissättning, för nog har senaste RD legat på cirka dubbla priset som senaste LGA i ett antal år?
Hörde just nämnas i förbigående att standard-Bolly kommer att höjas.
 

MartinE

Medlem
Det är inte ovanligt. RD ligger alltid högre. Det är Bollinger som sätter priset. För övrigt gav jag 1050 SEK för 1996an när jag köpte dem i slutet på 2006. Så både RD och Salon trycker på med ordentliga prishöjningar. Men generellt har ju de flesta produkter ökat i pris (förutom elektronik) så det speglar väl den allmänna prisutvecklingen.
1 160 kr betalade jag på SB i september 2007.
 

Elvis

Medlem
En god vän till mig var just på premiärprovningen av Salon 2002 i London, ledd av Didier Dupond, vinmakare på Salon.
  • 4000 cases producerade varav 600 kommer att säljas i England.
  • Bästa årgången av Salon sedan 1982, enligt Didier Dupond.
  • Salon kommer att släppas även 2004, 2006, 2007 och 2008 men det blir inga Salon 2009-2013.
Att det är bästa årgången sedan 1982 kanske man får sortera in under säljsnack men ändå lite intressant att han påstår att Salon 2002 är bättre än både 1996 och 1988.

Och inga Salon 2009-2013, det är fem årgångar i rad som hoppas över!
 
Trådskapare
A
En god vän till mig var just på premiärprovningen av Salon 2002 i London, ledd av Didier Dupond, vinmakare på Salon.
  • 4000 cases producerade varav 600 kommer att säljas i England.
  • Bästa årgången av Salon sedan 1982, enligt Didier Dupond.
  • Salon kommer att släppas även 2004, 2006, 2007 och 2008 men det blir inga Salon 2009-2013.
Att det är bästa årgången sedan 1982 kanske man får sortera in under säljsnack men ändå lite intressant att han påstår att Salon 2002 är bättre än både 1996 och 1988.

Och inga Salon 2009-2013, det är fem årgångar i rad som hoppas över!
Tack. Så 48000 flaskor producerade. Har inte tillgång till litteratur då jag är ute och reser men det känns lågt för Salon.
 

doda

Medlem
Hittade denna sida med referat till en intervju med Didier Depond på Salon. Enligt denna intervju gjorde man 62 000 flaskor av årgången 2002. Sedan står det att man för 2008 beslutat att endast göra denna årgång på magnum, och då 10 000 st. Verkar lite konstigt att göra så, men ganska coolt om det stämmer. Då kvantiteten endast blir 10 000 flaskor av en så bra årgång som 2008, lär de inte ha problem att säljas ändå, trots förmodat skyhögt pris för en Salon 2008 på magnum.
 
Trådskapare
A
Hittade denna sida med referat till en intervju med Didier Depond på Salon. Enligt denna intervju gjorde man 62 000 flaskor av årgången 2002. Sedan står det att man för 2008 beslutat att endast göra denna årgång på magnum, och då 10 000 st. Verkar lite konstigt att göra så, men ganska coolt om det stämmer. Då kvantiteten endast blir 10 000 flaskor av en så bra årgång som 2008, lär de inte ha problem att säljas ändå, trots förmodat skyhögt pris för en Salon 2008 på magnum.

Intressant artikel. Tack. Gäller att lägga undan pengar till 2024 då de släpper 2008an. Sedan vet jag inte om 2002an vinner av liknelsen med Justin Timberlake :)
 

Elvis

Medlem
Intressant artikel! Verkar som om artikelförfattaren och min vän i London varit på samma releaseprovning.

Depond säger också i artikeln att Salon försöker hålla på 10.000 flaskor av varje årgång för release vid ett senare tillfälle! Så kanske produktionen 62.000 flaskor ändå kan stämma med att de säljer (drygt) 4.000 cases nu.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som druckit 2002 än och kan jämföra med 96 & 97 när de släpptes samt hur de är idag?

Provade 97:an blint nyligen och gillade den skarpt. Så helt plötsligt tyckte ja 1759:- lät billigt.:p

Men 3000:- där tar det emot, framförallt då ja gärna köper fler flaskor för att föja utvecklingen.
 

SUPRA

Bäst
Galet dyrt. Lär inte köpa, men förstår att de kanske räknar "köpkraft" om de hoppar över så många årgångar.
 

Gäddan

Medlem
Lika bra att börja skriva lite nu när man blivit medlem :)

Håller med om att det är oerhört dyrt. Har köpt en flaska för att kunna köra en rolig 02 provning framöver.
Någon som druckit 99:an nyligen?
 

Gurto

Medlem
Lika bra att börja skriva lite nu när man blivit medlem :)

Håller med om att det är oerhört dyrt. Har köpt en flaska för att kunna köra en rolig 02 provning framöver.
Någon som druckit 99:an nyligen?

Välkommen in i en spiral mot vinnörderiets vidare fördärv :)
 

MartinE

Medlem
Lika bra att börja skriva lite nu när man blivit medlem :)

Håller med om att det är oerhört dyrt. Har köpt en flaska för att kunna köra en rolig 02 provning framöver.
Någon som druckit 99:an nyligen?

Välkommen!

Jag drack 99:an i april 2014 och upplevde den som väldigt ung. Visserligen fantastisk, men alldeles för ung! För att citera mina anteckningar: "Outvecklad, frisk och mycket torr. Omogna gröna äpplen, vit persika och citron. Lång, mycket torr eftersmak."

Köp och drick 97:an idag - den är magisk nu! Spara 99:an i fem år och 02:an i (minst) tio... :cigarr:
 

Sörplarn

Medlem
Bumpar lite då jag blev fundersam på Salon 2008 (när dessa flaskor dyker upp på marknaden vilket dröjer).

Edit*

Hitta lite information utspritt på foratt nu så om nån har en bra artikel utöver denna, länka gärna.

Intervju som @doda länka i våras.

Kanske blir en rackare för 101...
 
Last edited:
Toppen