Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Salon

Tja, titeln på tråden säger väl vad saken gäller, en champagne som inte nämns så ofta här men som jag vill diskutera. Hur ser forumets medlemmar på denna sällsynta och prestigefyllda blanc de blancs från Le Mesnil? Möjligen är detta det ända champagnehus som kan mäta sig med Krug vad gäller övergripande, genomsnittlig kvalitet på sina viner, då de andra husen även gör viner i standardklassen. Det kanske i och för sig inte är lika svårt att ha hög medelkvalitet när man bara gör ett vin och det är en prestige (och druvorna på årgångar som inte håller måttet får gå till annat hus), men det enda vin som görs har i mitt tycke varit mycket imponerande vid de två tillfällen jag provat det, tillräckligt imponerande för att att göra huset till ett av det intressantaste i champagne.

Stilen är förstås helt olik Krugs. Även Clos du Mesnil, som borde ligga närmast i stil av Krugs vin eftersom det är gjort på samma druva och kommer ifrån samma by, skiljer sig mycket från Salon p.g.a. ekfatslagringen. Men, även om Krug är favorithuset så passar inte riktigt stilen optimalt in i alla lägen, och då kommer Salon väl till pass. Eftersom men erfarenhet av att ha provat Salon är begränsad till en 96:a och en 97:a kan jag inte säga alltför mycket, men jag tycker att stilen var speciell med sin riktigt vassa syra (åt minstone i den ungdom jag provat dem) och riktigt stora elegans med en hel del diskreta aromer som (än så länge) bara ligger och ruvar under ytan. Någon på Systembolaget rekommenderade Gosset Celebris framför Salon 1997 när jag frågade, och i och för sig var det väl oklanderligt av honom att svara vad han tyckte på frågan vilket han rekommenderade, men jag delar inte riktigt uppfattningen efter att senare ha provat dem båda, då jag tyckte att Salonen hade mer egen stil som (på ett positivt sätt) skilde den ifrån en blanc de blancs i mängden.
Så jag tycker nog att Salon är en av de allra bästa champagnerna, även om den för vissa (otränade?) smaklökar tycks uppfattas som enkel.

Vad tycker ni?
 

David W

Medlem
SV: Salon

Darth Angelus skrev:
Möjligen är detta det ända champagnehus som kan mäta sig med Krug vad gäller övergripande, genomsnittlig kvalitet på sina viner, då de andra husen även gör viner i standardklassen. Det kanske i och för sig inte är lika svårt att ha hög medelkvalitet när man bara gör ett vin och det är en prestige (och druvorna på årgångar som inte håller måttet får gå till annat hus), .

Det är väl lite av en sanning med modifikation att man bara gör ett prestigevin. Som du säger går druvorna annars till ett annat hus, som dock råkar ha samma adress, telefonnummer och faxnummer ;D

Men till din fråga, det är en helt fantastisk champange som kan lagras väldigt länge, även om den numera är mer tillgänglig som ung än vad den var tidigare. Jag tycker gott och väl att man kan nämna Salon och Krug i samma andetag även om de är väldigt olika i stilen, för det är ingen tvekan om att det i båda fallen rör sig om champis i det absoluta toppsegmentet.

Sedan förstår jag inte hur man kunde rata att göra en 1989 men välja att göra en 1997a men alla faller väl offer marknadskrafterna förr eller senare.
 

Pomerol

Medlem
SV: Salon

Salon är den champagne jag skattar mest och har haft störst upplevelse att dricka.

Det finns många champagner som är sjukt fantastiska men jag tycker ingen slår Salon på fingrarna när det gäller elegans, mousse, balans och komplexitet.

Som ung uppträder Salon relativt lätt, elegant med knivskarp syra och fanstastiskt små bubblor som blir riktigt krämiga. Med ålder balanserar sekundära aromer upp kroppen och syran, allt omfamnat av moussen. Visst är Krug kraftigare i sin karaktär men Salon är elegantare men man ska inte låta det lura en att det är en "lätt" champagne.

Tidigare fatlagrade man även Salon och konstigt nog tycker jag man forfarande kan hitta fat i doften, kanske är det brödigheten och mineralen som lurar mig?

Gärna en Krug till varmrätten och en Salon till förrätten.

David W skrev:
Sedan förstår jag inte hur man kunde rata att göra en 1989 men välja att göra en 1997a men alla faller väl offer marknadskrafterna förr eller senare.

Håller med, ganska oroande med 97an. Visserligen är den riktigt bra men är den i Salonklass? Salon gjorde även champagne 1983 då de först fick beröm att de lyckades och kunde lura den årgången som räknas som medel. Senare har dock visat sig att även Salons 83or utvecklats för fort och tappat rejält. Hoppas att de tror att de med 97an kan få ut verklig topp ur årgången och de inte tappar kvalitet på grund av att dra in ytterligare någre euro...
 

SUPRA

Bäst
SV: Salon

Egentligen borde man ju inte skriva ett ord, för det lilla jag kan om Salon är inte mycket.

Så här är en amatörs syn på det hela. Utan tvekan är Salon med "där uppe", det är bara att titta på hur få flaskor de tillverkar per år (70-80k?)
och att de inte underlåter sig att leverera en årgång såvida kvalitén inte finns där.

Krug tillverkar omkring 10 gånger mer! Dessutom underlåter de sig att ha årgångslösa versioner ;)

Sedan åttiotalets början har endast 8 årgångar Salon släppts!

Deras varumärke skulle jag klassa som mycket starkt men absolut inte välkänt, i klarspråk är det connoisseurerna som vet om det bara.
Det är inget man beställer in kring Stureplan för att spela allan ballan och spela någon, däremot passar det perfekt när kännaren ska beställa på fina restaurangen med stjärnor.

Jag har bara testat Salon 1997 och jag tyckte inget speciellt om den. :( Dock är det här med skumpa väldigt mycket känslor och timing för min del,
och jag inser att det kanske var fel just då. Men det kommer dröja innan jag öppnar en flaska till om annat än till en provning.
Jag har två lådor 1996 och på allas inrådan kommer de få ligga en längre tid innan det är dags.
Det skulle dock vara skoj att få tag på en 1990 eller tidigare, och smaka lite på vad som kan väntas.

Jag har försökt köpa Salon på eBay, men de få som finns drar ofta iväg. Antagligen går det omkring 100 st. Dom Perignon på varje Salon, så det är inte förvånande.
 

Krug88

Medlem
SV: Salon

Salon behöver ålder för att visa sin rätta sida.
Tveksamt om jag skulle dricka något som var yngre än 88 idag...

Åt lunch på en liten krog i Le Mesnil där vi fick köpa loss en 76:a på magnum för 700e, den var verkligen helt magisk!
Knäckte den på 3 pers och sköljde sedan ner med DRC Richebourg 78...

I höstas knäckte Krug, CH, jag och några till en Salon 88:a på magnum.
Jäkligt bra, men blir grym först om 5-10 år skulle jag gissa.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Salon

David W skrev:
Sedan förstår jag inte hur man kunde rata att göra en 1989 men välja att göra en 1997a men alla faller väl offer marknadskrafterna förr eller senare.
Pomerol skrev:
Håller med, ganska oroande med 97an. Visserligen är den riktigt bra men är den i Salonklass? Salon gjorde även champagne 1983 då de först fick beröm att de lyckades och kunde lura den årgången som räknas som medel. Senare har dock visat sig att även Salons 83or utvecklats för fort och tappat rejält. Hoppas att de tror att de med 97an kan få ut verklig topp ur årgången och de inte tappar kvalitet på grund av att dra in ytterligare någre euro...
Det återstår att se hur 97:an utvecklas. Eller inte, om man som jag och troligen många har valt att inte lagra upp det. Lagersaldot har, vad jag minns, stått ganska oförändrat i över en månad, så jag tror inte riktigt det har gått att höja priset som de gjort sedan 96:an samtidigt som man lanserar en svagare årgång. Uppriktigt sagt blev jag också lite förvånad över att Salon gjort en 97:a, men jag har hela tiden åtminstone hoppats på att de beror på att just deras druvor klarat sig förhållandevis bättre än övriga Champagne och att de verkligen gjort bedömningen att druvorna räckte för Salon-klass snarare än att de försökte tjäna lite mer pengar. Men, som sagt, med tanke på hur svårsålda Salon 1997 verkar vara så är det inte ens säkert att det varit en bra idé att göra den, ens ur en krass ekonomisk synvinkel. Speciellt på sikt, när husets rykte har betydelse.
 

Elvis

Medlem
SV: Salon

Hade den kostat runt 1500 kr så hade säkert försäljningen gått bättre. Men de kanske satte priset när det var högkonjunktur...

Förresten, är det någon som vet vilka kommande årgångar blir av Salon och Krug?
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Salon

Elvis skrev:
Hade den kostat runt 1500 kr så hade säkert försäljningen gått bättre. Men de kanske satte priset när det var högkonjunktur...
Du har rätt i att det är fullt tänkbart att de satte priset för högkonjunktur, men det var väl rätt saftigt ändå. När den starkare årgången 1996 kom för första gången så kostade den 1599 kr. Ett 600 kronor lägre pris för ett överlag (om än kanske inte just nu) bättre vin. Jag vet att champagnepriserna har stigit de senaste året, men att tro att den trenden skulle fortgå i lågkonjunkturen var nog lite dumdristigt.

Elvis skrev:
Förresten, är det någon som vet vilka kommande årgångar blir av Salon och Krug?
Tyvärr inte. Jag önskar att jag gjorde det. 2002 är nog en ganska säker gissning, dock.
 

CH

Medlem
SV: Salon

shorepower skrev:
Någon 2001 kommer de mig veterligen inte släppa utan de druvorna åker nog in i Delamotte NV

Troligtvis är det vad som kommer ske med 2001 skörden.
Skulle förvåna mig mycket om någon av de stora husen fick för sig att släppa en -01.
DP är väll de som ligger närmast att hitta på något sådant.

CH skrev:
Enligt obekräftade rykten så kommer båda husen att släppa 2001 ???

Naturligtvis stämmer inte detta, något jag kastade ur mig för att se hur lång tid det tog innan någon reagerade eller idiotförklarade mig och krävde att få reda på min källa.
 

Keen

slan
SV: Salon

CH skrev:
Naturligtvis stämmer inte detta, något jag kastade ur mig för att se hur lång tid det tog innan någon reagerade eller idiotförklarade mig och krävde att få reda på min källa.

Bra efterhandskonstruktion/räddning om inte annat :p
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Salon

CH skrev:
Skulle förvåna mig mycket om någon av de stora husen fick för sig att släppa en -01.
DP är väll de som ligger närmast att hitta på något sådant.
Av prestigerna, ja. Moët är väl de som har kompromissat mest med kvaliteten genom att släppa sin prestige under mindre bra år. Men, det skulle ändå förvåna mig med en -01:a, även ifrån dem.
 
Toppen