Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Wine Prism

Sugröret, som är av glas, har små hål som gör att vinet luftas på väg upp i munnen. Den amerikanska tillverkaren O2 Essential Ideas menar att röret är den enda produkten som luftar vinet i smakögonblicket. Till skillnad från karaffer, trattar och annat skriver vinavisen.dk.

Wine Prism, som sugröret heter, uppfanns av en fyraåring. Dominic Michael Gates frågade sin far vid middagsbordet varför pappan inte drack vin med sugrör. Pappan svarade att han ville dra in lite luft samtidigt som han smakade. Dominic gick då och hämtade ett grillspett och sa åt pappan att det ”bara var att sticka några hål i sugröret för att få in lite luft. Experiment och forskning har visat att Wine Prism har bevisad effekt.

Ingenjörn. Är ett sugrör ett prisma? Är hål något som definerar ett prisma?

"Experiment har bevisat att Wine Prism har bevisad effekt..." Jo ja tackar jag! Då måste det vara sant!
 

anders

Medlem
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Kan vara att sugröret inte är runt utan kanske åttkantigt och att man därmed syftar på en geometrisk prisma (http://en.wikipedia.org/wiki/Prism_(geometry)).
Eller också är det så att utformningen av sugrörer gör att ljuset påverkas i enlighet med de variende koncept som beskrivs här http://en.wikipedia.org/wiki/Prism_(geometry).

Men cynikern i mig talar till mig med hög röst och säger att det är marknadsavdelningen som har hittat på ett namn utan att ha en sketen aning om någon bakomliggande fysikalisk mening. Namnet låter helt enkelt häftig och framför allt vetenskapligt.

Sedan kan man fundera på vad man menar med "bevisad effekt". Man bör notera att det står ju inget om VAD för effekt man bevisat. Kanske att sugröret läcker som ett såll genom luftningshålen...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

anders skrev:
Kan vara att sugröret inte är runt utan kanske åttkantigt och att man därmed syftar på en geometrisk prisma (http://en.wikipedia.org/wiki/Prism_(geometry)).
Eller också är det så att utformningen av sugrörer gör att ljuset påverkas i enlighet med de variende koncept som beskrivs här http://en.wikipedia.org/wiki/Prism_(geometry).

Men cynikern i mig talar till mig med hög röst och säger att det är marknadsavdelningen som har hittat på ett namn utan att ha en sketen aning om någon bakomliggande fysikalisk mening. Namnet låter helt enkelt häftig och framför allt vetenskapligt.

Sedan kan man fundera på vad man menar med "bevisad effekt". Man bör notera att det står ju inget om VAD för effekt man bevisat. Kanske att sugröret läcker som ett såll genom luftningshålen...

Ha! Eller att vätska rinner in i munnen från det glas varuti man stuckit den nedre delen av sugröret då man i den övre delen av röret applicerar ett så kallat "sug".
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

1CRU skrev:
PUSS på dig KRUG ;)

Tack och bock!

Sen skulle vi ju kunna hugga på BiBställ och färggranna "tehuvor" designade för att göra BiB upplevelsen lite mera njutbar.

Men så taskiga är vi ju inte!
 

Keen

slan
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

1CRU skrev:
Så här ser den ut.
http://www.wineprism.com/order.shtml

Kan bara hålla med om att det verkar helt idiotiskt. Nästan i samma idiotliga som champagnen POP som lansrerades av Pommery för ca 5 år sedan


Haha, ser ut som nåt man ska suga nåt helt annat berusningsmedel än vin med och då i en kroppsöppning några centimeter upp ;D
 

anders

Medlem
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Slog mig just att jag skulle kunna använda en Wine Prism om/när jag ska dekantera för intagningsprovet till Sommelierföreningen nästa gång. Då finns det ju ingen risk för svavelos eller vinspill. Jag skickar i sugröret i flaskan ihop med ett pappersparaply och sedan bär jag fram hela surven.
Undrar om jag får godkänt...? :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Det blir garanterat extrapoäng för flärd, speciellt om du slår sugröret rätt igenom ytterhöljet till en tetra Gredos och serverar den på ett silverfat till tonerna av E-Types mest kända låt, ni vet den som när den rippades av "hamburgerkedjan" fick honom att framstå som en sellout bland kidsen på skolgårdarna.
 

anders

Medlem
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Ditt förslag tar det hela till en helt ny nivå. Det märks att det är jag som är den glada amatören inom sommelierområdet. :D Man kan bara spekulera i vad en snubbe som Larsson skulle kunna åstakomma här. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Spinwines elaka lillebror is amongst us! 1CRU bunkrar och laddar för anstormning till butiken! ;D

Nu lanseras luftare för box-viner

6487_1.jpg


Lufta ditt boxvin med dansk uppfinning.
Sätt fast den direkt på box-kranen.

När du trodde att du hade allt … Nu kommer ytterligare en sak du inte visste att du behövde, en luftare för dina box-viner. Och visst, tanken är god. Även ett lådvin förtjänar att drickas med omsorg, skriver Merlion Trading i sitt pressutskick, och menar att box-viner är unga viner och att unga viner behöver luftas.

Jo, måhända. Så nu finns den här, SpinWineBiB, låter kanske mer som en rymdfarkost i Star Wars, och som ska få fart på mognaden på våra box-viner. SpinWine placeras direkt under boxen och vinet som hälls genom den är drickfärdigt redan innan det når glasets botten, lovar firman som nu lanserar denna danska uppfinning på svenska marknaden.
 

anders

Medlem
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Myson skulle kunna göra en insats här. Jag antar att han har kvar sina protokoll från sin helvetesvecka och nu är vi väldigt intresserade av att få en referensprovning: blir det bättre...? ;D Nu kan vi inte lova att han ska få prova en Margaux 1900 men vi kan lova att vi ska prova en hel del godbitar på vinfernot som han inte fick gå på. ;D
 

Håkan

Medlem
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Saxat från Vinnytt

"”The Wine Ager” är arbetsnamnet på en maskin som med ultraljud ska få ett billigt vin att smaka som ett mycket dyrare vin på nolltid, nåja, på en halvtimme. Dessutom utan risk för baksmälla för konsumenten! Casey Jones heter uppfinnaren av apparaten, som ser ut som en vanlig ishink. Han säger ”Apparaten kan ta ett vanlig £3.99 rödtjut och transformera det till en utmärkt flaska årgångsvin, som smakar som om det kostade hundralappar”. Smaken förbättras genom kemiska förändringarna pga ultraljudsbehandlingen. Dessa förändra även alkoholen så att njurarna (jodå!) lättare absorberar den och risken för baksmälla i stort sett elimineras. Vinmakaren Andre Jones på Buzzard Valley Vineyard kommenterade ”den kan förvisso inte förändra druvsorten, men den kan få en enkel druvsort att smaka mycket mer exklusivt”. Trots att den beräknas kosta runt £350 så tror man på en stor marknad t.ex. bland alla bankirer som är vana att betala £1000 per flaska och nu kan få samma upplevelse för en bråkdel av pengarna. Speciellt nu, förstås, med finanskrisen. (Fast kanske visar det på en viss brist på förståelse hos tillverkaren för varför människor är beredda att betala £1000 för en flaska?). Vi har tyvärr inte prövat den… "
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Samlingstråden för puckade uppfinningar (och artiklarna som skrivs om dem)

Ultraljud åldrar vinet
tio år på 30 minuter


I brittiska Telegraph kan man läsa
om ultraljudsmaskinen som åldrar vin
ett årtionde på 30 minuter.

Enligt uppfinnaren Casey Jones används
ultraljudet till att få alkoholmolekyler
att krocka, på det viset upplevs vinet
mognare. Detta ska också göra att ett
billigt vin upplevs lyxigare och dyrare,
enligt dem som testat. Och inte nog med
det – den ishinskformade undermaskinen
ska få en billig skräpwhisky att smaka
dyr singlemalt.

Det är dock inte slut med fördelarna
med den fantastiska maskinen. I och
med de kemiska förändringarna i vinet
tas alkoholen enklare upp av njurarna,
något som ska leda till minimerad
baksmälla.

Än är inte undrens tid förbi …
 
Toppen