Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Samma vin hos fler aktörer

Peder

Medlem
Tidigare har jag råkat ut för att ett vinglasmärke/importör ville hålla sina priser väldigt höga och förbjöd mig till parallellimport inom EU och nu är det det dags med en vingård istället.

Det är en vingård som jag har sålt viner från i min butik sedan 2009 och som nu även fått en svensk vinimportör. Denna importör säljer dessa viner mot restaurang och har även valt att slänga in ett par viner i beställningssortimentet. Det som glädjer mig däremot är att det visar sig att det inte blir billigare med vin bara för att det säljs på Systembolaget uteslutande. Men nu till vad som hänt:

Jag fick ett mail från vingården som tackade för den här tiden för några dagar sedan och där man säger att man inte har möjlighet längre att sälja vinerna till oss utan att att man måste köpa vinerna genom den svenska vinimportören från och med nu och sedan önskade han mig glad påsk.

När man tittar på övriga länder i Europa så verkar det inte ovanligt att vingårdar säljer sina viner till flera firmor i samma land och det måste ju dessutom vara bra för konsumenten att eventuellt priserna kan pressas lite. Är det så att Sverige är det närmaste man kommer forna DDR när det gäller handel inom EU börjar jag undra?

Jag har sett att exempelvis butiker som Winefinder ibland säljer viner som även finns på Systembolaget till lägre priser. Är det ofta Winefinder blir stoppade av svenska vinimportörer som inte vill ha priskonkurrensens och som har makt mot vingårdarna? Kanske någon som vet eftersom det finns ganska mäktigt folk på finewines.se

Först blev jag irriterad. Men nu är jag stolt över att man från alla vingårdar som finns i Österrike måste ta vingårdar från mig - en vinbutik på nätet. En liten bonus är också att vinet inte sedan blev billigare på bolaget.


Själv har jag inget emot konkurrens och jag gillar sidor som prisjakt etc. som får mig att hitta bästa pris på en stereo eller en tvättmaskin, men detta får tydligen inte gälla vin.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 
SV: Samma vin hos fler aktörer

Egentligen ska väl Winefinder själva svara på det här, men när jag vid den senaste nätvinsprovningen på Stadshuskällaren frågade dem (de erbjuder t ex kändisarna Sito Moresco och Mas la Plana, som ju redan har svenska importörer) gav man förklaringen att firman som DANSK-ägd här kan agera fritt.
(Så kanske du skulle registrera dig i Danmark?...)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
SV: Samma vin hos fler aktörer

Egentligen ska väl Winefinder själva svara på det här, men när jag vid den senaste nätvinsprovningen på Stadshuskällaren frågade dem (de erbjuder t ex kändisarna Sito Moresco och Mas la Plana, som ju redan har svenska importörer) gav man förklaringen att firman som DANSK-ägd här kan agera fritt.
(Så kanske du skulle registrera dig i Danmark?...)

Hej Hans,

Jag tror att det gäller bara att ha muskler. Winefinder har en fin vinkommitté som man nog inte vill skära sig med som svensk importör.

Sedan kan det nog vara en fördel att firman är registrerad i Danmark, men jag tror nog den Svenska importören hade försökt ge sig på mig ändå om jag hade haft dansk flagg. Det finns ju regler även inom EU om att det är tillåtet med parallellimport etc. men det är dock vanligt inom även andra branscher att man försöker sig på priskarteller etc. som man exempelvis har gjort med en del vinglas i Sverige.

Med vänliga hälsningar

Peder
 
SV: Samma vin hos fler aktörer

Peder skrev:
Hej Hans,

Jag tror att det gäller bara att ha muskler. Winefinder har en fin vinkommitté som man nog inte vill skära sig med som svensk importör.

Sedan kan det nog vara en fördel att firman är registrerad i Danmark, men jag tror nog den Svenska importören hade försökt ge sig på mig ändå om jag hade haft dansk flagg. Det finns ju regler även inom EU om att det är tillåtet med parallellimport etc. men det är dock vanligt inom även andra branscher att man försöker sig på priskarteller etc. som man exempelvis har gjort med en del vinglas i Sverige.

Med vänliga hälsningar

Peder

Detta är inget ovanligt och förekommer hela tiden bland små som stora aktörer.
Man kan ha ett avtal om exklusivitet som gäller inom Sverige. Detta innebär inte att någon som har ett lager i Tyskland eller någon annanstans inom EU är förbjuden att sälja dessa produkter via deras lager.
Eftersom näthandeln idag står för en såpass liten del av den totala försäljningen till Sverige så kan man se det som att dom gör ett jobb för dem som säljer vinerna i Sverige via svensk importör, då dom hjälper till med visibiliteten av respektive varumärke utan att man som svensk importör behöver betala mer än en minimal eventuell kostnad för utebliven försäljning som förmodligen ändå kommer att tas hem genom dessa aktörers hjälp till visibilitet.

Det som jag reagerar mot i Peders inlägg är att producenten väljer att säga hejdå istället för att se möjligheten att sälja mer och öka närvaron. Här har förmodligen den nya importören blivit lite rädd för att missa försäljning och gått ner till producent och bett denna att skriva det brev du fick.
Egentligen är det ju en win win situation.
Jag tycker inte du skall nöja dig med producentens svar utan stå på dig och förklara att denne har allt att vinna på att ha en ökad visibilitet på marknaden med både dig och den nye importören på marknaden.

Lycka till!
 
Toppen