Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sammanfattning av 2023

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2023 slutade såhär:

Bubbel: Delamotte 2002

Rött: Aalto PS 2016 som överraskade blint!

Vitt: Domaine des Comtes Lafon - Meursault Clos De La Barre 2019

Sött: Domaine de Rombeau Rivesaltes Doux Naturel 1955
Den där Rivesaltes:en från Rombeau var fantastisk! Tack än en gång att vi fick komma förbi och dricka vin hos dig. Det var mums! Och ett förträffligt bord!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Den där Rivesaltes:en från Rombeau var fantastisk! Tack än en gång att vi fick komma förbi och dricka vin hos dig. Det var mums! Och ett förträffligt bord!
Tack detsamma Stefan! Så bra att jag beställde Rombeau 1950, och 1984 (mitt år). Bordet är vår stolthet 😁 Gott nytt till dig i Japan!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Årets Rosé: Vilmart Emotion 2013.
Årets Blanc de Noirs: Béreche Rilly la Montagne 2018.
Årets Blanc de Blancs: Selosse Substance (2009bas).
Årets Cuvée: R.Pouillon Les Blanchiens 2016.
Årets Gamling men som ändå levererar: Dom Perignon 1969.
Årets wow-moment: Jules Brochet Albane BdB 2017.
Årets Vitavin: Henri Giraud Coteaux Champenois blanc Courcelles 2019
Årets Röda: Giulia Negri Barolo Marassio 2018.
Årets Bubbelvin: Winemechanics Single Moms Pet-nat 2021
 

mackan92

Medlem
Svårt även detta år men ska försöka minnas det som kommer "top-of-mind" inom respektive kategori. Allt utan inbördes ordning

Bubbel:
Taittinger Comtes de Champagne 2008
Dom Perignon 2008
Bollinger R.D 2007
Pol Roger Sir WInston Churchill 2002

Vitt:
Jean Louis Chave Hermitage Blanc 2016
Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne Montrachet La Romanée 2013
Wittmann Morstein GG 2014

Rött:
Rose & Arrow Lafayette Heights 2019
Domaine Arlaud Charmes Chambertin Grand Cru 2020
Andremily EABA 2018
Enzo Boglietti Fossati 2010
Château Malartic-Lagravière 2000
Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape 2009
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Topplistan för 2023. Inte ett helt optimalt vinår då jag tappade både smak/doft som intresse under sommaren. Men jag gör mitt bästa för att komma igång igen.

- Rött ---
2013 By Farr Pinot Noir Tout Près
2011 Paolo Bea Montefalco Sagrantino Secco Cerrete
2012 Luddite Wines Shiraz

- Vitt ---
2015 Maison Valette MesdemoiZelles
2000 Château Malartic-Lagravière
2011 Domaine Jacques Carillon Puligny-Montrachet 1er Cru Les Perrières

- Bubbel ---
2002 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill
2014 Casa Caterina Cuvée 60 Brut Nature

- Årets överpresterare ---
2009 Château Bertrand Braneyre Vieilles Vignes

- Mest drickglädje ---
2022 Mas des Chimères Coteaux du Salagou Oeillade

- Äldsta vin ---
1968 Faustino Rioja I Gran Reserva
 

buteljen

Medlem
Har druckit så otroligt många bra viner i år så det är svårt att välja 😍. Men om jag plockar ut de viner som sitter starkast kvar i minnet så är det:

IMG_2402.jpeg

Champagne
Cristal 2012
- levererade en särdeles magisk upplevelse i somras. Fantastisk energi, precis som jag vill ha det 🥰.

Vitt
Louis Jadot La Roche des Demoiselles 2017
- ett unikt vin som kommer från en pytteliten plot mitt i Chevalier Montrachet Grand Cru, klassificerat som “Vin de France”. Så jäkla coolt 😎.

Rött
Pichon Baron 2022
- provades på plats i Bordeaux och gick rakt in i mitt nervsystem så jag fick tårar i ögonen och var tvungen att vända mig bort från bordet. Sjukt bra och har beställt flera lådor av detta! ❤️

Starkvin
Graham Vintage Port 1945
- togs fram spontant av värden på en väldigt speciell middag i Beaune i våras. En ynnest att få prova det tillsammans med de vinnördar som var med 🍷
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack alldeles för lite i år nu när jag kollar tillbaka tyvärr.

Bäst Rött:

Tignanello 2010
Com G.B. Burlotto Monvigliero 2018
Tua RIta Giusto di notri 1998

Vitt:

naah

Bubbel:

Coca cola på burk 33 cl.
Var på en 20+ buteljsprovning på italienskt tema i maj. Då vann 2010 Tignanello mitt hjärta. I svår konkurrens bör nämnas.
Bubbel är helt klart bäst på burk 🥰
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har druckit så otroligt många bra viner i år så det är svårt att välja 😍. Men om jag plockar ut de viner som sitter starkast kvar i minnet så är det:

Visa bifogad bild 31090
Rött
Pichon Baron 2022
- provades på plats i Bordeaux och gick rakt in i mitt nervsystem så jag fick tårar i ögonen och var tvungen att vända mig bort från bordet. Sjukt bra och har beställt flera lådor av detta! ❤️

Starkvin
Graham Vintage Port 1945
- togs fram spontant av värden på en väldigt speciell middag i Beaune i våras. En ynnest att få prova det tillsammans med de vinnördar som var med 🍷
Föll ungefär lika hårt för Pichon Baron 2000 och 2001. Alla flaskor (tyvärr och YIIIHAAAW) uppdruckna. De kan verkligen få till det, tyvärr historiskt inte tillräckligt ofta. Men, from nu kanske :)
Pre-COVID lyckades jag besöka dem en gång. Damen som ledde provningen kände igen mig från en provning i Stockholm. Gjorde mig lite glad, men gladare åt att deras 2007 var duktigt tajt. Deras 2022 har jag helt missat. Verkar vara ett galet bra vin! Skall se om jag inte kan få tag i några flaskor.
 

Akimchik

Medlem
Var på en 20+ buteljsprovning på italienskt tema i maj. Då vann 2010 Tignanello mitt hjärta. I svår konkurrens bör nämnas.
Bubbel är helt klart bäst på burk 🥰
Var själv förvånad, säkert haft ett dussin TIG i mitt korta liv men denna slog över allt annat. Nästa år ska man försöka sig på lite äldre Riesling och försökta gå på mera BYOB så man får flera flaskor i sig, detta år är nog under 50 flaskor, känns som en tresiffrig flask konsumtion bör vara regel i ett forum för vinfolk.

Min enda och min första BYOB genom forumet var verkligen lärorikt och vettigt samt gott. Så får man in 5-6 sånna på ett år bör man få i sig lite fler flaskor :)
 

Foley

Medlem
Jag älskar topplistor! Här är mina bästa viner jag druckit under året där samtliga gett den där "Oj, det här är bra!" - känslan. Har gett några andra viner högre eller lika höga betyg på vivino, men dessa är mest minnesvärda. De flesta har druckits i samband med middagar, men några enstaka på provningar där jag inte fått lika mkt tid med vinet, men jag tycker ändå det är värt att ta med på årets topplista.

Bästa vin: Selosse initial deg dec 2016 - inköpt på Systembolaget för straffsparkspris. Otroligt bra. Det enda vinet jag inte tvekar att betala upp för om jag kan få tag på det (fick dessvärre ingen tilldelning via FVL detta år) och där auktionspriserna för detta helt plötsligt känns rimliga

Bästa skumpa (utöver selosse):
Roses de Jeanne vv/r19 & vv/r20 - dracks med några veckors mellanrum. Fantastiskt tryck i båda, men satte högre betyg på vv/r20. En av årets upptäckter för min del.
RL Legras St Vincent 2008 - fin fas nu
Henri giraud fut de chene MV10 - grym om man gillar ek, börjar tyvärr sticka i pris nu.
Veuve clicquot 2002 magnum - inköpt kort innan via bolaget. Jättebra direkt

Bästa vita:
Etienne Sauzet Batard montrachet 2016 - gissade blint på chassagne montrachet, men njöt extra mkt när jag såg etiketten, vilket också kan ha påverkat betyget :) )
Denis & Pere corton charlemange 2018 - drack denna för två år sedan och då var den lite anonym. Nu hade den vuxit ut. Kanske ett av bolagets bästa köp
Matt Taylor Komorebi Chardonnay 2019 -årets upptäckt nr 2. Dracks på sortimentsprovning mot bl.a. en puligny montrachet 1:er cru. Jag tyckte Matt Taylor sopade banan. Snyggt ekad. Tyvärr dyr :-(
Comtesse Bernard de cherisey La Genelotte monopole Meursault 1:er cru Blagny 2019 - dracks på en Bourgogneprovning. Var bästa vin bland namnkunnigt motstånd
Etienne Sauzet Bourgogne blanc 2019 - Sjukt bra. Golvade mina arbetskollegor när jag dem bjöd på detta.

Bästa röda:
Pierre Damoy chambertin clos de beze GC 2010 - kraft och elegans. Grym producent som tyvärr dragit iväg i pris
Philip Togny cabernet sauvignon 2019 - sjukt bra tryck i denna
Bartolo Mascarello Barolo 2010 - Väldigt fin och len. Första gången jag testar bartelo Mascarello.
Pip Cesar Barolo 2007 - bra drickfas. Fint läge mellan mogenhet och tryck.
Matt Taylor Komorebi Pinot Noir 2017 - lite samma intryck som med chardonnay, även om Pinot var lite lättare i uttrycket. Väldigt elegant och snygg. Möjligen bara med för att jag golvades av hans chardonnay
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var själv förvånad, säkert haft ett dussin TIG i mitt korta liv men denna slog över allt annat. Nästa år ska man försöka sig på lite äldre Riesling och försökta gå på mera BYOB så man får flera flaskor i sig, detta år är nog under 50 flaskor, känns som en tresiffrig flask konsumtion bör vara regel i ett forum för vinfolk.

Min enda och min första BYOB genom forumet var verkligen lärorikt och vettigt samt gott. Så får man in 5-6 sånna på ett år bör man få i sig lite fler flaskor :)
Jo, man behöver både en hel del innanför västen. Men, man behöver samtidigt få flera andra människors perspektiv och andra tagningar. Allt för tillväxten! OCh då man inte provar bör man reflektera och läsa... Studera auktionslistor och iaf låtsas försöka hitta de fem bästa vinerna på listan för ens egen smak... Osv.

Inte slösa tid på annat.
 

matage

Medlem
Ser att jag druckit mindre vin än jag trott detta år och också mindre "bätre viner" men jag får skylla det på en vända med starka smärtstillande efter en olycka och några uteblivna bättre middagar.

Champagne:
- Françoise Bedel Champagne Comme Autrefois 2004
- Gosset Celebris 2002

Champagne Rosé:
- Perrier-Jouët Champagne Brut Rosé Belle Epoque 2002 (Delad plats för Årets Vin)
God tvåa som dock föll på mållinjen i kategorin blev min första Selosse Rose (dock ung)

Vitt:
- Marqués de Murrieta Rioja Castillo Ygay Gran Reserva Especial Blanco 1986 (Delad plats för Årets Vin)

Rött:

- Chateau Pegau Cuvee Laurence 2001
- Chateau Belair 2007
- Mark Ryan Dead Horse 2012
- Mark Ryan Long Haul 2013

Sött:
- Chateau Lepine 1999
Ett vin skom kostar kaffepengar men som blir fantastiskt med tid. I år knep den förstaplatsen före Yquem, Rieussec mfl för mig

Sprit
- Martell Cordon Bleu Extra
- Min egen fatlagrade Old Fashioned :)

Årets nedförsbacke:
Château La Mission Haut-Brion 1966 med småsunkig kork och hyfsat uttorkat/tertiärt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag älskar topplistor!

Bästa skumpa (utöver selosse):
Roses de Jeanne vv/r19 & vv/r20 - dracks med några veckors mellanrum. Fantastiskt tryck i båda, men satte högre betyg på vv/r20. En av årets upptäckter för min del.
Härligt med Cedric Bouchard!
Men hur ska det lyckas att fåtag på mer ?😅🥂
 

Foley

Medlem
Härligt med Cedric Bouchard!
Men hur ska det lyckas att fåtag på mer ?😅🥂
Ja, det undrar jag också såklart! Jag har letat! Någon här som vet om det går att göra privatimport eller om den finns online någonstans? Jag drack dem på krogen (Folii och Astoria) båda gångerna
 

BallyJ

Medlem
Ja, det undrar jag också såklart! Jag har letat! Någon här som vet om det går att göra privatimport eller om den finns online någonstans? Jag drack dem på krogen (Folii och Astoria) båda gångerna
Jag tänker att det borde gå att kolla med den svenska importören om PI är möjligt?
 

mnor

Medlem
Topplistan för 2023, tänkte först att jag mest druckit bra skumpa, men insåg efter ha kikat igenom Cellertracker att man druckit en hel del bra rödvin också.

Champagne:

Godast: 2004 Comtes Champagne

Roligast att dricka: 1969 Dom Perignon och 1996 Dom Perignon

Största utvecklingen sedan senast testad: 2008 Michel Arnould memoire de vignes

Rött:

Godast: 2009 Jonata, la sangre de Jonata och 2005 Paleo Rosso (Magnum)

Roligast att dricka och största utveckligen:’Bortglömd” Amarone med över eller runt 20 år på nacken: 2001 och 2004 Allegrini Amarone
 

jrick

Medlem
Jag köpte mina på finlandsfärjan för ett par år sedan.
Det var nog mer än ett ”par” (dvs två) år sen? Men jag vet att det stämmer, tror Les Ursules kostade typ 320 kr på båten. Men det var väl i stil med åtta år sen kanske.
 
Toppen