Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

San Leonardo/Alzero Cab. Franc.

Martin

Medlem
Hej,

Vet någon 1) om det går att komma över San Leonardo/Trentino (ibland fattar jag inte hur man hittar allt på det s.k. nätet) i sverige? Hur?? Pris för aktuell årgång? Jag hittar inget relevant...

2) Alzero, Cab.Franc/Veronese. Har någon provat detta vin? Priset är otroligt uppumpat. I princip två Sperss för samma pris. Kan detta överhuvudtaget motiveras? Kort sagt -är vinet så fantastiskt så det motsvarar en ordinarie självrisk på bilförsäkringen?

Tack om någon orkar svara.
 

Håkan

Medlem
SV: San Leonardo/Alzero Cab. Franc.

På A svarar jag vet inte,
På B svarar jag, producenten Quintarelli medför höga priser (tiderna när Quintarelli Amarone fanns för 479 kr är tyvärr förbi), om det är värt priset är en hypotetisk fråga som lätt blir filosofisk. Det går inte att jämföra Alzero med Sperss, jämför hellre med Tenuta di Trinorio som kostar ganska mycket den med men inte fullt lika mycket (om du nu får tag i den, den är ganska svårfunnen). Alzero är också mycket tjockare än viner från St Emillon så det är svårt att jämföra med dem också. Jag har druckt Alzero en gång, det var gott som f-n, en av de bättre Cab Franc viner som finns och ganska unikt i sin stil. Jag har dock ingen mer Alzero och har inte för avsikt att köpa nån heller. Vill du hitta en ren Cab Franc som är bra skall du leta efter Paleo Rosso från Le Macchiole, fanns på Gondolens vinbar sist jag var där. Och om du nu ändå skall köpa från Macchiole så glöm inte Scrio (Syrah) och Messorio (Merlot) ;D
 

Krug88

Medlem
SV: San Leonardo/Alzero Cab. Franc.

Martin skrev:
Hej,

Vet någon 1) om det går att komma över San Leonardo/Trentino (ibland fattar jag inte hur man hittar allt på det s.k. nätet) i sverige? Hur?? Pris för aktuell årgång? Jag hittar inget relevant...

2) Alzero, Cab.Franc/Veronese. Har någon provat detta vin? Priset är otroligt uppumpat. I princip två Sperss för samma pris. Kan detta överhuvudtaget motiveras? Kort sagt -är vinet så fantastiskt så det motsvarar en ordinarie självrisk på bilförsäkringen?

Tack om någon orkar svara.
Kan bara kommentera din ena fråga, gällande Alzero.
I min smak definitivt inte värd de 2 500kr de tar för den. Smakar som en amarone på Cab Franc...
Sist jag var på vinbaren på Östermalmstorg sålde de den på glas, gå förbi och prova.
 
Trådskapare
M

Martin

Medlem
SV: San Leonardo/Alzero Cab. Franc.

Martin skrev:
Jag sjunger som Smashing Pumkins - Tonight, tonight!

Men amarone på CabFranc låter kanske inte så smickrande.. ???

Hursomhelst ser jag även denna (nu spårar jag ut en del) R Rostaing Puech Chaud 03. Det låter hur bra som helst. Jag älskar trevliga kvällar!

Salute!
 
Toppen