Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

SAS - dags klippa banden med dem?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har alldeles nyss ankommit till Arlanda efter en flygning från Narita (Tokyo) via Kastrup. Tveksamt om jag bokar npgra fler long hauls med SAS. Deras utökade service är som om IOGT sponsrat dem. Om man vill ha vin till maten (miniflaska av mindre gott vin) måste man betala för det!!!

Hur tänkte henarna nu?
Att Ryan Air har en servicenivå som lockar kunder och att detta servicemedvetna drag innebär att man sparar omkostnader (vin kan ju vara dyrt, men knappast DERAS viner) samtidigt som man får in flera hundra (!) kronor på många flygningar. Iaf ibland.

Då jag flyger AirFrance och BritishAir tar jag med några smörgåsar, för de kan verkligen konsten att servera oätligheter. Nästa gång jag flyger SAS köper jag ett skruvkorksvin i TaxFreen eller tankar några PET-flaskor i loungen...

KLM och Lufthansa är de två europeiska flygbolag jag trivts böst med. Japanska ANA är lite åt det dyrare hållet, men en vanlig Economy hos ANA håller högre klass på alla komponenter (mat, service, utbud, underhållningsscreen, sittkomfort, toaletter, mm) än en SAS Plus-biljett...

Vad tycker du om SAS? Het eller get?
Vilka flygbolag har du bättre erfarenheter av?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...vill dock tillägga att den personal jag möter på SAS nästan uteslutande håller en mycket hög nivå på service och ett bra professionellt och personligt bemötande.
 

merlotsmile

Medlem
Har alldeles nyss ankommit till Arlanda efter en flygning från Narita (Tokyo) via Kastrup. Tveksamt om jag bokar npgra fler long hauls med SAS. Deras utökade service är som om IOGT sponsrat dem. Om man vill ha vin till maten (miniflaska av mindre gott vin) måste man betala för det!!!

Hur tänkte henarna nu?
Att Ryan Air har en servicenivå som lockar kunder och att detta servicemedvetna drag innebär att man sparar omkostnader (vin kan ju vara dyrt, men knappast DERAS viner) samtidigt som man får in flera hundra (!) kronor på många flygningar. Iaf ibland.

Då jag flyger AirFrance och BritishAir tar jag med några smörgåsar, för de kan verkligen konsten att servera oätligheter. Nästa gång jag flyger SAS köper jag ett skruvkorksvin i TaxFreen eller tankar några PET-flaskor i loungen...

KLM och Lufthansa är de två europeiska flygbolag jag trivts böst med. Japanska ANA är lite åt det dyrare hållet, men en vanlig Economy hos ANA håller högre klass på alla komponenter (mat, service, utbud, underhållningsscreen, sittkomfort, toaletter, mm) än en SAS Plus-biljett...

Vad tycker du om SAS? Het eller get?
Vilka flygbolag har du bättre erfarenheter av?
Är det "andravinet" du flyger?:rolleyes:
 

Per Stade

Lege artis
Flyger inte så ofta som du men brukar ta Delta över Atlanten. Har både bra mat och vin.
Inrikes i USA är det som att åka buss.
 

Vino fino

Medlem
SAS har aldrig varit sig likt sen Janne försvann. Ja, jag vet, jag låter som en dinosaur. Men SAS har de senaste tjugo åren varit en utdragen dödskamp som de drar in oss stackars kunder i.

Över Atlanten och inom Europa flyger jag Swiss, om jag kan välja. Löjligt bra affärsklass och även apklassen är uthärdlig. Bra mat och bra schweiziska viner. Eftersom Luftwaffe är ägare så får man ibland stå ut med codeshare men jag tycker tyskarna är bra, också.

Österut har jag ingen erfarenhet att tala om. Har åkt någon gång med Finnair och det var bra. Singapore likaså. Men det kan ha varit lyckträffar.
 
SAS flyger jag endast om jag inte har några alternativ. Personalen i flygplanen och på flygplatser/lounger är mycket bra men huvudkontoret har tappat fokus. Planen är genomgående gamla, mat/vinval även om man betalar är dåligt och rutterna är oftast dåliga vad gäller tidsplanering (undantag Norden och England). Reser mycket och hade guldkort i fler år än jag kommer ihåg. Då jag la om mitt resande till andra bolag kom endast ett standardbrev från SAS där de konstaterade att jag nu var basmedlem. Ingen fråga varför, inget intresse, ingen uppföljning. Blev lite förvånad men SAS prioriterar inte längre sina kunder. Det är helt enkelt problemet. Tycker personligen att det bästa vore om Lufthansa köpte dem. Byter lika gärna plan i Frankfurt som i Köpenhamn.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SAS flyger jag endast om jag inte har några alternativ. Personalen i flygplanen och på flygplatser/lounger är mycket bra men huvudkontoret har tappat fokus. Planen är genomgående gamla, mat/vinval även om man betalar är dåligt och rutterna är oftast dåliga vad gäller tidsplanering (undantag Norden och England). Reser mycket och hade guldkort i fler år än jag kommer ihåg. Då jag la om mitt resande till andra bolag kom endast ett standardbrev från SAS där de konstaterade att jag nu var basmedlem. Ingen fråga varför, inget intresse, ingen uppföljning. Blev lite förvånad men SAS prioriterar inte längre sina kunder. Det är helt enkelt problemet. Tycker personligen att det bästa vore om Lufthansa köpte dem. Byter lika gärna plan i Frankfurt som i Köpenhamn.
Jag kan bara säga att jag fullständigt håller med dig. Utom på en punkt: jag byter MYCKET hellre plan i Frankfurt än på CPH. I loungerna på Frankfurts flygplats har de korv *mums* och butikerna har ett ordentligt mycket mer spännande urval mat, dryck och annat.
 

Jos

Medlem
Som tidigare konstaterat så är personalen(kanske för att alla har så lång erfarenhet? :D ) och service trots allt ett starkt kort hos SAS. Hårdvaran däremot är katastrof, - vilket de dock jobbar på och håller just nu på med en refit på long-haul. Mat och dryckkonceptet som sådant kan man dock diskutera och de har en del att lösa. Problemet just nu känns som att de prövar nya, ogenomtänkta idéer lite titt som tätt och det var inte länge sedan de lanserade nytt måltidskoncept men som de nu precis gjort förändringar på igen. Det dröjer väl inte länge innan du får tillbaka vinet igen gissar jag...

Annars tycker jag maten generellt är katastrof. Äckliga mackor, tråkiga sallader och en vegetarisk wrap är de man kan välja på när man flyger Plus i säg 4 timmar inom Europa. Inte ok.

Dock serverar de Henriot Vintage i Business vilket är ett klart plus men då pratar vi long-haul! :)
Sen har de ju uppdaterat Eurobonus med bl.a. en till nivå. Som guldmedlem har jag fått ytterligare en väska (totalt minst 3 incheckade) vilket känns generöst, samt några andra förbättringar vilket är bra.

Ang. övriga bolag så är ju Swiss överlägset bäst vad gäller allt i Europa.
 

Jos

Medlem
Håller inte med ang BA dock. Har flygit en hel del med dom och tycker deras mat alltid varit bra. Och då har det bara varit Business och Premium nån enstaka gång, resten ekonomi.
 

chambertin

Medlem
Övergav SAS för ganska många år sedan mest pga av att nätverket inte passade mina destinationer (Afrika och Middle East) och sunkig liten turboprop t.o.r GOT-CPH för alla resor man skulle göra.

Har sedan dess omväxlande använt Air France, KLM, Lufthansa, Brussels och på sistone även Turkish.
På längre flygningar och på nattflygningar så brukar jag åka business men annars premium economy.

Air France har i många år varit väldigt bra vad gäller mat och dryck (i business framför allt) men har gått ner sig ngt på senare år och många av maskinerna har nu ganska sliten inredning och gammaldags infotainment-system. Louncherna i Paris (undantaget 2G då som är en sardinburk) har alltid bra utbud av vin och hyfsat käk. Annars är ju Turkish lounge i Istanbul helt fantastisk med enormt utbud av mat, dryck och service och dessutom väldigt spatiöst med plats. Priset för en business-biljett med Turkish brukar dessutom vara 30-40% lägre än dom flesta större europeiska bolagen. Mat, och dryck i kabin var däremot inget speciellt men har inte ännu provat så väldigt många destinationer.

Lufthansa är helt ok tycker jag men Frankfurt som flygplats är ju en total katastrof med trapphus, busstransporter, underjordspassager m.m. så jag undviker ofta LH om det inte går via München då.

KLM är också rätt ok men mat, vin m.m ligger ofta lite enklare än AF och LH. Även här stöter man på en hel del slitna och gammaldags kabiner. Schiphol är annars en suverän flygplast där man byter snabbt och lätt på ett logiskt och överskådligt sätt. Sen kan man ju bli aningen irriterad på att hälften av vinerna i business skall vara från antingen Holland eller ha ngn annan holländsk touche.

Brussels har jag provat några gånger och varit positivt överrskad av. Bra business (komfort, mat, dryck) och bra lounge i Bryssel.

Överlag så verkar de flesta bolag ha 80-90% trevlig och serviceminded personal men när man stöter på rötäggen så är det ju förstås inte kul. De finns dock överallt verkar det som även om jag tycker att SAS förr hade en ganska stor % sådana.

Blev ju inte så mycket om SK här men kanske lite annan input i stället.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lufthansa är det bolag jag gillar bäst. Ordning och reda helt enligt tysk standard. Därefter gillar jag SAS. British "Fucking" Airways har jag ruggigt dåliga erfarenheter av. Senaste gången jag flög med dem var för ett par år sedan och då gick det så här:

Flyg från Göteborg till Heathrow, därefter med B 'F' A till New York där jag skulle vara en vecka. Mitt bagage kom inte fram, vilket händer ibland såklart. De sa att det kommer att levereras inom ett par dar...tiden går...ingen väska. Jag ringer deras kundtjänst, ingen som svarar, jag ringer ett tiotal gånger till och får äntligen napp. Jag förklarar mitt problem, hon lyssnar, och säger efter en stund att hon inte kan hjälpa mig. Jag får ett nytt nummer, ingen som svarar där heller. Jag ringer tillbaka, hon ursäktar sig och påstår att hon inget kan göra och ber mig lämna signalament på innehållet (inga dyra viner, ni behöver inte vara oroliga). "FUCK YOU", ville jag säga men hejdade mig i sista stund och la på.

Så höll jag på i ett par dagar och gav sedan upp helt då de inte lyckades hjälpa mig överhuvudtaget. Ersättning visste jag att jag skulle få så jag shoppade nya kläder och resväska och tänkte inte mer på saken. Jag hatar att köpa kläder, sa jag det?

Från NY så flög vi vidare till Kalifornien för att slutligen avsluta vår semester i Las Vegas.

När det var dags att åka hem så blev tyvärr planet försenat (B 'F' A), vilket såklart händer då och då oavsett bolag. Förbindelseflyget på Heathrow som skulle ta oss till Göteborg missades såklart, vilket bolaget fixade smärtfritt på plats...trodde vi...det ombokade planet var så kort inpå så vi hade inte en chans att hinna till gaten. Vi missade således detta också. Det var bara att gå tillbaka till B 'F' A och förklara saken. Nu får vi höra att det tyvärr inte går några mer plan den kvällen villket innebar att vi var tvugna att övernatta.

Då vi nu hade hela kvällen på oss så passade vi på att besöka de som har hand om förlorat bagage med mera. Hör och häpna, väskan har legat där hela tiden och under tre veckors tid har ingen brytt sig eller vidarebefodrat min anmälan med signalament. :vägg:

Nu hade jag två resväskor, inte fel på sätt och vis men jävlar vad irriterande. Men ni tror väl inte det är över ännu? Nej då, det kommer mer...

Efter en ganska trevlig natt på ett helt ok hotell som såklart betalades av bolaget så var det dags att flyga hem den ynka timme det tar. Väl framme vid Landvetter så fattas ena resväskan, inte samma, men den nya. Den gamla lyckades komma fram. B 'F' A har alltså lyckats igen! Visst, denna gången levererades dock väskan snällt efter ett par dagar direkt vid dörren.

Aldrig mer British "Fucking" Airways! :mad:
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite hyggliga ändå, att du inte behövde betala för ett extra bagage;)
Nä, faktum är att jag blev en resväska rikare, dessutom full med kläder, men det är inget jämfört med all irritation och, *Pust!* all jädrans trista shopping, i NY av alla ställen, där man helst sitter ner med ett glas vin och småljuger en stund. ;)
 

Arvid

Medlem
Enig. Enda anledningen till att jag fortsätter flyga SAS är vanan och Fast Track-möjligheterna, skönt att kunna vara dörr till avgång på under en timme. Men borde klart börja jobba på FlyingBlue och kanske OneWorld i stället. SAS Lounge i Köpenhamn är långt bättre än de andra jag besökt, men inte värt besöket ändå det när det faktiskt finns hyggliga ställen att sitta i CPH (hint hint).

Bästa erfarenheterna jag haft är med Virgin och Thai. Grym personal, bättre mat. Men destinationerna passar inte mitt resemönster så bra.

@StefanAkiko Provat Finnair till Japan? Tyckte det var ganska bra. Trevlig personal och fräscht i alla fall. Flyger inte Swiss till Narita också?
 
För en person som flyger mkt och bor i Sverige så finns det inte så många alternativ. Eurobonus och möjligheter att uppgradera till business med poäng på long hauls är inte dumt. Åkte med SAS till NY i påskas. Bra upplevelse och hyfsat med vin! (Urval av Oz Clarke). Till och med trevlig sauternes till dessertvagnen.
 

Vino fino

Medlem
Apropå flygbolag… kom osökt att tänka på denna reklam (för Costco's viner)



Screen Shot 2014-01-16 at 23.33.53.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Enig. Enda anledningen till att jag fortsätter flyga SAS är vanan och Fast Track-möjligheterna, skönt att kunna vara dörr till avgång på under en timme. Men borde klart börja jobba på FlyingBlue och kanske OneWorld i stället. SAS Lounge i Köpenhamn är långt bättre än de andra jag besökt, men inte värt besöket ändå det när det faktiskt finns hyggliga ställen att sitta i CPH (hint hint).

Bästa erfarenheterna jag haft är med Virgin och Thai. Grym personal, bättre mat. Men destinationerna passar inte mitt resemönster så bra.

@StefanAkiko Provat Finnair till Japan? Tyckte det var ganska bra. Trevlig personal och fräscht i alla fall. Flyger inte Swiss till Narita också?
Har ännu inte flugit Thai, konstigt nog.
Finnair är helt ok, synd bara att de är lierade med British Feckin Air.

image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lufthansa är det bolag jag gillar bäst. Ordning och reda helt enligt tysk standard. Därefter gillar jag SAS. British "Fucking" Airways har jag ruggigt dåliga erfarenheter av. Senaste gången jag flög med dem var för ett par år sedan och då gick det så här:

Flyg från Göteborg till Heathrow, därefter med B 'F' A till New York där jag skulle vara en vecka. Mitt bagage kom inte fram, vilket händer ibland såklart. De sa att det kommer att levereras inom ett par dar...tiden går...ingen väska. Jag ringer deras kundtjänst, ingen som svarar, jag ringer ett tiotal gånger till och får äntligen napp. Jag förklarar mitt problem, hon lyssnar, och säger efter en stund att hon inte kan hjälpa mig. Jag får ett nytt nummer, ingen som svarar där heller. Jag ringer tillbaka, hon ursäktar sig och påstår att hon inget kan göra och ber mig lämna signalament på innehållet (inga dyra viner, ni behöver inte vara oroliga). "FUCK YOU", ville jag säga men hejdade mig i sista stund och la på.

Så höll jag på i ett par dagar och gav sedan upp helt då de inte lyckades hjälpa mig överhuvudtaget. Ersättning visste jag att jag skulle få så jag shoppade nya kläder och resväska och tänkte inte mer på saken. Jag hatar att köpa kläder, sa jag det?

Från NY så flög vi vidare till Kalifornien för att slutligen avsluta vår semester i Las Vegas.

När det var dags att åka hem så blev tyvärr planet försenat (B 'F' A), vilket såklart händer då och då oavsett bolag. Förbindelseflyget på Heathrow som skulle ta oss till Göteborg missades såklart, vilket bolaget fixade smärtfritt på plats...trodde vi...det ombokade planet var så kort inpå så vi hade inte en chans att hinna till gaten. Vi missade således detta också. Det var bara att gå tillbaka till B 'F' A och förklara saken. Nu får vi höra att det tyvärr inte går några mer plan den kvällen villket innebar att vi var tvugna att övernatta.

Då vi nu hade hela kvällen på oss så passade vi på att besöka de som har hand om förlorat bagage med mera. Hör och häpna, väskan har legat där hela tiden och under tre veckors tid har ingen brytt sig eller vidarebefodrat min anmälan med signalament. :vägg:

Nu hade jag två resväskor, inte fel på sätt och vis men jävlar vad irriterande. Men ni tror väl inte det är över ännu? Nej då, det kommer mer...

Efter en ganska trevlig natt på ett helt ok hotell som såklart betalades av bolaget så var det dags att flyga hem den ynka timme det tar. Väl framme vid Landvetter så fattas ena resväskan, inte samma, men den nya. Den gamla lyckades komma fram. B 'F' A har alltså lyckats igen! Visst, denna gången levererades dock väskan snällt efter ett par dagar direkt vid dörren.

Aldrig mer British "Fucking" Airways! :mad:
Service och respect är ledord som ibland saknas. SAS-personalen på Landvetter sist jag var där, betedde sig som sursnipigt pennalistiska mellanstadielärare. Dem kan jag leva gott utan, men de kanske kan komma runt med ett kompetensutbyte med tex den helt makalöst serviceinriktade SAS-personalen vid Umeå fpl? Utveckling finns ju, precis som dåliga dagar. Sedan finns det oengagerade, sura, vettlösa människor i serviceyrken också...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Service och respect är ledord som ibland saknas. SAS-personalen på Landvetter sist jag var där, betedde sig som sursnipigt pennalistiska mellanstadielärare. Dem kan jag leva gott utan, men de kanske kan komma runt med ett kompetensutbyte med tex den helt makalöst serviceinriktade SAS-personalen vid Umeå fpl? Utveckling finns ju, precis som dåliga dagar. Sedan finns det oengagerade, sura, vettlösa människor i serviceyrken också...
Trist att du fått uppleva Landvetter från sin sämsta sida. Rötägg finns det gott om, speciellt inom yrken där maktutövande tillhör vardagen. SAS är dock en dröm jämfört med B'f'A på alla tänkbara sätt...

image.jpg

image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trist att du fått uppleva Landvetter från sin sämsta sida. Rötägg finns det gott om, speciellt inom yrken där maktutövande tillhör vardagen. SAS är dock en dröm jämfört med B'f'A på alla tänkbara sätt...

Visa bifogad bild 1189
Visa bifogad bild 1190
BA har en lång och sörjig historia... Faktiskt så att det mesta av UK har en historia som andas allt annat än respekt och välvilja, men samtidigt finns det så mycket otroligt bra service och välvilja att få del av i det Förenade Kungadömet.

Tex försökte jag få ut ngt vettigt ur UK Tullen, men varenda samtal, oavsett öppettider eller ej, slutade med en barsk kvinnoröst som på deras telefonsvarare förklarade öppettiderna, att alla minsann var upptagna nu och att jag inte kunde få service. "Bye." Och samtalet bröts. Inte ens ett kösystem... Monopol får så fantastiska idéer om varför de finns till...

SB drar in skattekronor till Staten, så skall de göra. Men... Det är ju en svår balansgång.

Hymlandet kommer sig förmodligen ur två olika källor: Den ena utifrån någon slags kvasireligiös uppfattning om att alkohol är djävulens påfund och måste försäljas genom samtidig kastrering av kunderna. Den andra utifrån att man är rädd att moms- och skattekronor från andra alkoholförsäljande aktörer inte skulle ge Staten lika fina intäkter som en tjänst i egen regi. Världens Underligaste Monopol är ett rysligt missfoster och skall fördrivas.

Naturligtvis kommer det att självdö en vacker dag, sannolikt inom en inte alltför avlägsen framtid. Den dagen skall jag fira, oavsett var jag befinner mig på Jorden :finger:
 
Toppen