Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sassicaia - Pros & Cons

Rhino69

Medlem
Snart släpps Sassicaia 2008 på systemet, priserna verkar ligga i internationell nivå (rimligt nära iallafall).

Vad utmärker detta (tidigare???) kultvin... Verkar ha på något sätt passerat sin peak i "popularitet", såg även att produktionen ligger på 180000 flaskor, vilket i mina öron låter som ganska mkt för ett premiumvin?

Tänkte skaffa ett antal, för att lägga lång tid i källaren, men vore mkt intressant att höra forumets syn på Sassicaia i synnerhet, men även superTuscans i allmänhet!
 

Andreas L

Medlem
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Jag har haft mina perioder då jag tvekat på vinets storhet men har efter många år och en hygglig provningserfarenhet komnmit fram till att det är ett av Italiens och världens stora viner, emellertid är det omöjligt att prova ungt, vinet behöver tid innan det visar sin storhet, minst 6-7 år men helst 10-12. Provar man det ungt kan det förefalla i lättaste laget och knutet, ungefär som Cheval Blanc, men detta är oftast fallet med cabernet-dominerade viner (Sassicaia är som bekant bara Cabernet, sauvignon 85 franc 15 är grundreceptet).

Att man gör mycket är ingen motsägelse - detta är mindre än vad Latour, Léoville-Las-Cases, Mouton och Lafite gör, har inte helt klart för mig hur stor produktion av andravin VS grand vin man gör.

I förhållande till andra supertoskanare anser jag vara detta vin som har klass och elegans, en stor del av supertoskana är goda, rika och fruktiga men sällan komplexa...
 
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Andreas L skrev:
Jag har haft mina perioder då jag tvekat på vinets storhet men har efter många år och en hygglig provningserfarenhet komnmit fram till att det är ett av Italiens och världens stora viner, emellertid är det omöjligt att prova ungt, vinet behöver tid innan det visar sin storhet, minst 6-7 år men helst 10-12. Provar man det ungt kan det förefalla i lättaste laget och knutet, ungefär som Cheval Blanc, men detta är oftast fallet med cabernet-dominerade viner (Sassicaia är som bekant bara Cabernet, sauvignon 85 franc 15 är grundreceptet).

Att man gör mycket är ingen motsägelse - detta är mindre än vad Latour, Léoville-Las-Cases, Mouton och Lafite gör, har inte helt klart för mig hur stor produktion av andravin VS grand vin man gör.

I förhållande till andra supertoskanare anser jag vara detta vin som har klass och elegans, en stor del av supertoskana är goda, rika och fruktiga men sällan komplexa...

För egen del håller jag Sassicaia som Italiens bästa vin, men visst bör man vänta tiotalet år med att korka upp. Hur bra det här vinet kan bli förstod jag egentligen bara efter en fantastisk vertikalprovning för ett antal år sedan då vi provade tjugotalet årgångar tillbaka till tidigt sjuttiotal (första årgången är som bekant 1968) - en fullkomligt makalös upplevelse. Sällan har en vertikalprovning bjudit på en sådan resa från knuten potential, via mer tillgänglig storhet, till absolut raffinemang - och flertalet av de äldre årgångarna var fortfarande i absolut toppform.

Produktionen är precis som du säger Andreas inte anmärkningsvärt stor för ett grand vin (även Margaux ligger nog snäppet över) och själv är jag bara så innerligt tacksam att man spär ut med Merlot som grannen Ornellaia... ;)
 
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Nu har jag inte haft förmånen att dricka den bredd av Sassicaia (eller nåt annat heller för den delen :) ) som Andreas och vår käre NpU men det är stor skillnad på 80-talarna och de som görs idag enligt min mening.. Nu har jag ett stort hopp från 1985, 1988 och direkt till 2005 (85, 88 följde jag dock under en längre period från unga till för ett par år sedan) så vet inte vad som hände där emellan. 2008 var ett steg bättre än 2006 dock men både saknar den koncentration jag upplevde i de äldre.

Har än mer begränsad erfarenhet av andra "super tuscans"
 
SV: Sassicaia - Pros & Cons

NonPlusUltra skrev:
...

Produktionen är precis som du säger Andreas inte anmärkningsvärt stor för ett grand vin (även Margaux ligger nog snäppet över) och själv är jag bara så innerligt tacksam att man spär ut med Merlot som grannen Ornellaia... ;)

Oops - *inte* spär ut skulle det naturligtvis stå, vilket forumets intelligenta läsare naturligtvis redan listat ut. :)
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Tack för initierade svar (även du Shorepower ;D)

@AndreasL: Du skriver precis vad jag ville höra... Har varken druckit Sassicaia eller Ornellaia, men de druvkonstellationer med tex Cabernet S, Sangiovese och MERLOT har känts väldigt drickbara, trevliga, mjuka, men kanske inte haft det djup jag förstår man kan få...

@NonPlusUltra: Den vertikalprovningen hade jag gärna upplevt... Själv har jag bara deltagit i horisontalprovningar (ingen sexanspelning :eek:), men då hänvisar det till kropssorienteringen efteråt ;D

@Shorepower, åldern på vinerna varierade antar jag mellan 80-talarna och nuvarande, eller?

Till alla: bör inte Sassicaia då anses prisvärt om det tillhör "bästa" vinerna i världen, jag ser då till pris, "bang for buck", inte en absolut måttstock (i kvalité) mot andra storheter!

Hur som helst, av olika orsaker känns det som läge att försöka få tag på en låda (för min del 6-pack) i november. Att lägga undan en låda varje år fram till pension känns ju inte helt fel (Jag ska banna mig jobba till 73.... :D)
 
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Rhino69 skrev:
Tack för initierade svar (även du Shorepower ;D)

@AndreasL: Du skriver precis vad jag ville höra... Har varken druckit Sassicaia eller Ornellaia, men de druvkonstellationer med tex Cabernet S, Sangiovese och MERLOT har känts väldigt drickbara, trevliga, mjuka, men kanske inte haft det djup jag förstår man kan få...

@NonPlusUltra: Den vertikalprovningen hade jag gärna upplevt... Själv har jag bara deltagit i horisontalprovningar (ingen sexanspelning :eek:), men då hänvisar det till kropssorienteringen efteråt ;D

@Shorepower, åldern på vinerna varierade antar jag mellan 80-talarna och nuvarande, eller?

Till alla: bör inte Sassicaia då anses prisvärt om det tillhör "bästa" vinerna i världen, jag ser då till pris, "bang for buck", inte en absolut måttstock (i kvalité) mot andra storheter!

Hur som helst, av olika orsaker känns det som läge att försöka få tag på en låda (för min del 6-pack) i november. Att lägga undan en låda varje år fram till pension känns ju inte helt fel (Jag ska banna mig jobba till 73.... :D)

Om du aldrig druckit Sassicaia förut så skulle jag prova först, finns ju ibland på glas hos exempelvis Eriks vinbar och Djuret.

Jag drack 85/88or som unga, köpte några (4 har jag för mig) 85or och en låda 88or tidigt och drack mig igenom dem fram tills för ett antal år sedan. Pratade lite med NpU om det faktum att tidigt i dryckeskarriären så kanske man upplevde vinet annorlunda än jag skulle ha gjort idag.
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Om du aldrig druckit Sassicaia förut så skulle jag prova först, finns ju ibland på glas hos exempelvis Eriks vinbar och Djuret.

Jag drack 85/88or som unga, köpte några (4 har jag för mig) 85or och en låda 88or tidigt och drack mig igenom dem fram tills för ett antal år sedan. Pratade lite med NpU om det faktum att tidigt i dryckeskarriären så kanske man upplevde vinet annorlunda än jag skulle ha gjort idag.

Jag vet att jag borde, men men, får se... Får väl köpa en låda och En flaska extra, lådan kanske kan säljas om smaken inte faller väl ut, men de ska ju lagras, hmmm får återkomma i detta.

Det om att uppleva saker annorlunda tror jag det ligger mkt i, du har ju provat lite fler nu!
 

Andreas L

Medlem
SV: Sassicaia - Pros & Cons

En rolig anekdot - omkring 2004 då jag var chefsommelier på Bon Lloc hade jag 2-3 lådor 1999 Sassicaia i källaren men tyckte att vinet var lite glest, tunt och överskattat, bestämde mig för att sälja ut skiten, sänkte priset och sålde mycket på glas...

När jag 2008 var på en supertoskanaprovning i Hong Kong så var det 1999 sassicaia som var det överlägset bästa vinet och fick mig att fatta hur korkad jag varit, drack 1999 återigen förra sommaren och vinet formligen exploderade i käften, nu är inte detta den största årgången men det visar trots allt vilken klass det har, senast var det 2003 jag impades av, har hittat ett par magnum hos en handlare i Schweiz och tänkte slå till.

2004 var häromåret oförlöst och intetsägande så att vänta med denna...
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Sassicaia - Pros & Cons

omkring 2004 då jag var chefsommelier på Bon Lloc hade jag 2-3 lådor 1999 Sassicaia i källaren men tyckte att vinet var lite glest, tunt och överskattat, bestämde mig för att sälja ut skiten, sänkte priset och sålde mycket på glas...

Då kanske en av mina kusiner jobbade där, Peter Jelksäter??? Var delaktig/ansvarig för desserter på Bon Lloc.

När jag 2008 var på en supertoskanaprovning i Hong Kong så var det 1999 sassicaia som var det överlägset bästa vinet och fick mig att fatta hur korkad jag varit, drack 1999 återigen förra sommaren och vinet formligen exploderade i käften, nu är inte detta den största årgången men det visar trots allt vilken klass det har, senast var det 2003 jag impades av, har hittat ett par magnum hos en handlare i Schweiz och tänkte slå till.

Hmmm, you win some and loose some... JAG har iallafall bestämt mig 8) (mitt enda problem är om källaren duger..., ska se över detta i vinter, men behöver reglera ner topptemperaturen sommartid).

Vid nästa besök i Storstan får jag väl krypa till korset och prova Sassicaia :p
 
Trådskapare
R

Rhino69

Medlem
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Hej Alla
Väntar otåligt på släppet 1/11, dock har en form av moln tornat upp sig!!!!

De flesta "skriver" ner Sassicaia, Ornellaia upplevs som kvalitativt bättre....

Livets Goda ger 97p ;D dock, samt ytterligare en nätbloggare håller Sassicaia högt. Jag måste ju inte köpa, finns förmodligen en drös andra schyssta viner, tex ngn Grand Cru Bourgogne (i samma prisklass).

Hmmm
Listan över inköp blir lång, jag försöker verkligen fokusera, men det blir mkt gott (i alla fall om ett antal år)


Någon mer åsikt, hjärtat säger Sassicaia (jag har tänkt köpa Le Serre Nuove från T Ornellaia ändå)...

God kväll
 

kayaker

Cyklist
SV: Sassicaia - Pros & Cons

Det brukar "alltid" vara mycket mer snack och spring runt Ornellaia, vilket gör att den och Le Serre Nuove brukar ta slut långt innan Sassicaia och Guidalberto.
Utan att ha jämfört dem så beror det nog till stor del på att Ornellaia och Le Serre Nuove(?) vanligtvis är mer tillgängliga som ung(a). 100% Cabernet skojar man inte bort på ett par år... ;)
 
Toppen