SV: Såstips
En supersimpel sås som passar bra till Lamm är en rostad vitlökssås. När man rostar vitlöken så blir den mycket nötigare och mjukare i smaken. Tyvärr har jag inga bra proportioner då jag brukar höfta på det mesta när jag lagar mat, men här kommer en arbetsbeskrivning i alla fall.
Rosta 6 klyftor vitlök (hela) i en panna så att de blir gyllenbruna och mjuka. Mpt slutet så lägger du till 2 finhackade schalottenlökar och låter dessa bli mjuka utan att ta färg. Häll på ca. 3-4 deciliter rödvin och reducera (koka ihop) tills ca 1/3 är kvar. Tillsätt oxfond (här kan man använda exempelvis flaskfond, men följ för helvete inte instruktionerna på flaskan), ha i lite vatten (ca 1 - 2 dl i det nedkokta rödvinet, tillsätt ett par matskedar fond (om det behövs så kan man alltid smaka av senare) och låt det reducera igen.
När man har ungefär 1.5 - 2 dl vätska kvar så mixar man den för att slå ut vitlökssmaken och silar allt genom en finmaskig sil. Tillsätt sedan 4 dl grädde och låt allting koka ned tills det blir en bra konsistens (även där att man låter det reducera tills ungefär 1/3 återstår). Smaka av med salt och peppar.
Innan servering kan man blanka av såsen med en klick smör samt ha i finhackad persilja eller någon annan ört som man tycker är trevlig
Visst, det är fett, men någon gång då och då kan man ju unna sig själv någonting litet!