Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

SB i dödskramper, vi gråter en skwätt

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Här var en fin artikel jag blev länkad idag (tro inte att jag läser Aftonbladet).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18709483.ab

Nu är jag ung och oerfaren så detta kanske inte är någon nyhet för er andra. Dock lär finewines medlemmar inte ha druckit något från denna producent eller importör :)

-Detta är ju gamla nyheter och det har ju dykt upp artiklar om detta då och då men något som förvånar mig är att det inte uppmärksammats mer?

-Min enkla analys på detta är att folk vill betala max 55kr/litern för sitt Umbala och innerst inne nog fattar att det inte är handtrampade druvor från 100 år gamla stockar det handlar om. Man vill inte veta så mycket om sitt vin utan bara att det ska vara billigt, alkoholstarkt, sött och smaka lite jordgubbe. Om det sedan är tillverkat av barnarbetare i Afrika eller av en maskin i Malmö spelar mindre roll.
-What the hell, spelar ingen roll om det är gjort på vindruvor eller nermalda gråsparvar bara man blir fredagspackad på det.

Att SB deltar för att inte säga ligger bakom denna utveckling kan man ju ifrågasätta då stora mängder billigt vin av låg kvalitet inte precis är någon folkhälso-boostare.
-Därtill ytterst märkligt att gammelmedia inte lagt mer fokus på den vinkeln? -En sak att det produceras massa skräpvin i skåne men vad är de underliggande orsakerna och hur pådrivande är Systembolaget i detta?
-Det känns som det är många händer i syltburken som kanske inte har där att göra om man börjar gräva i det och DET, hade varit en intessant artikel att läsa! (Ping, Janne Josefsson, Gunter Walraff)

Epilog:
Ser nu att denna länken börjar snurra på min Facebook så artikeln kanske i bästa fall får en och annan att fundera över vad de köper.
Min kommentar när folk länkar artikeln: -Är du verkligen förvånad när du betalar 55kr/litern för vinet?
 
Last edited:
that's makes me cry ännu mer än att se att ett företag håller på att berusa svenska folket. Företaget får hjälp, effektiv hjälp
http://www.vinguiden.com/produkter/zumbali-cape-red-reserve/
http://www.vinguiden.com/produkter/zumbali-cape-red-reserve/
Zumbali Cape Red Reserve | Vinguiden.com – Handla vin ...

www.vinguiden.com/.../zumbali-cape-red-reserve/Translate this page
Zumbali Cape Red Reserve är ett bärigt och mjukt vin som passar utmärkt till trevliga pratstunder, fester och lättare rätter, till exempel lasagne. Att bjuda hem ...
Tasteline
Tasteline (Viktat betyg: 4 av 10)
Doften är pytteliten med toner av gul frukt. Smaken är även den gulfruktig med inslag av äpplen och gula plommon. Kort eftersmak.
Camilla Settlin och Ulrika Karlsson 2012-05-08
Göteborgsposten
Göteborgsposten (Viktat betyg: 6 av 10)
Samma pris som vatten*, om vi glömmer alkoskatten. Det rimmar rätt bra; vinet är tunt, men acceptabelt och storsäljande. T2 *Ramlösa på 7-Eleven, om vi jämför literpriset.
Thomaz Grehn 2011-05-12

Allt om Mat
Allt om Mat (Viktat betyg: 10 av 10)
Enkelt och superbilligt med typisk druvkaraktär, renhet och friskhet.
Vingruppen


Göteborgsposten
Göteborgsposten (Viktat betyg: 6 av 10)
Samma pris som vatten*, om vi glömmer alkoskatten. Det rimmar rätt bra; vinet är tunt, men acceptabelt och storsäljande. T2 *Ramlösa på 7-Eleven, om vi jämför literpriset.
Thomaz Grehn 2011-05-12

Allt om Mat
Allt om Mat (Viktat betyg: 10 av 10)
Enkelt och superbilligt med typisk druvkaraktär, renhet och friskhet.
Vingruppen
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
"Zumbali Cape Red Reserve är ett bärigt och mjukt vin som passar utmärkt till trevliga pratstunder, fester och lättare rätter..."

-Skjut mig någon, snälla...
 

Vino fino

Medlem
that's makes me cry ännu mer än att se att ett företag håller på att berusa svenska folket. Företaget får hjälp, effektiv hjälp
Zumbali Cape Red Reserve | Vinguiden.com – Handla vin ...

www.vinguiden.com/.../zumbali-cape-red-reserve/Translate this page
Zumbali Cape Red Reserve är ett bärigt och mjukt vin som passar utmärkt till trevliga pratstunder, fester och lättare rätter, till exempel lasagne. Att bjuda hem ...
Tasteline
Tasteline (Viktat betyg: 4 av 10)
Doften är pytteliten med toner av gul frukt. Smaken är även den gulfruktig med inslag av äpplen och gula plommon. Kort eftersmak.
Camilla Settlin och Ulrika Karlsson 2012-05-08
Göteborgsposten
Göteborgsposten (Viktat betyg: 6 av 10)
Samma pris som vatten*, om vi glömmer alkoskatten. Det rimmar rätt bra; vinet är tunt, men acceptabelt och storsäljande. T2 *Ramlösa på 7-Eleven, om vi jämför literpriset.
Thomaz Grehn 2011-05-12

Allt om Mat
Allt om Mat (Viktat betyg: 10 av 10)
Enkelt och superbilligt med typisk druvkaraktär, renhet och friskhet.
Vingruppen


Göteborgsposten
Göteborgsposten (Viktat betyg: 6 av 10)
Samma pris som vatten*, om vi glömmer alkoskatten. Det rimmar rätt bra; vinet är tunt, men acceptabelt och storsäljande. T2 *Ramlösa på 7-Eleven, om vi jämför literpriset.
Thomaz Grehn 2011-05-12

Allt om Mat
Allt om Mat (Viktat betyg: 10 av 10)
Enkelt och superbilligt med typisk druvkaraktär, renhet och friskhet.
Vingruppen
Underbart att se. Fria, självständiga, professionella och oantastliga Allt om Mat som alltid provar blint och aldrig haft några kopplingar till leverantörerna....
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"Zumbali Cape Red Reserve är ett bärigt och mjukt vin som passar utmärkt till trevliga pratstunder, fester och lättare rätter..."

-Skjut mig någon, snälla...
Vill gärna ha dig kvar. Kan vi inte skjuta vinerna istället?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett utmärkande drag hos de som provar blint är att omdömerna tenderar att "sticka ut", vilket blir tydligt att så inte är fallet då större delen av vinvärlden vanligtvis är löjligt överens om vad som är bra respektive dåligt. Men visst, Umbala, Zumbali och liknande skräp kräver mest troligt en person utan smaklökar för att ge en "fynd-stämpel".

Men jag kan förstå att de inte provar blint (och även om de gör det så kan man alltid frisera eventuella snedsteg efteråt), då förtroendet förmodligen hade försvunnit snabbare än en mjukglass i augusti om ett vin av låg kvalitet hade hyllats i en blindprovning. För egen del så är det just viss inkonsekvens i bedömningen som avslöjar en sann blindprovare. :)

Vi är ju inga maskiner, utan människor, där vår analytiska sensoriska förmåga varierar och är allt annat än genomgående konsekvent.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Om det nu är några medskyldiga vinskribenter som lurkar här på forumet hoppas jag de tar åt sig och skäms för att de fyndstämplar skräpet och allmänt prostituerar sig för odugliga skräpviner.

Till Er ryggradslösa vinjournalister säger jag bara:
" You empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction. Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries."

Osäker på om det var LO eller sossarna som hade en kampanj om "sjyssta villkor, vi tar fajten" men jag tänkte på något liknande;

Finewines.se - "Sjyssta viner, vi tar fajten"

Någon grafiker på Forumet borde genast göra en lite logga av det... :)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har lite svårt för artiklar som den ovan... jag blir alltid lika anti varje gång när tillsatstalibanerna kommer igång, jag vill bara gorma åt dem att:
  • de flesta tillsatserna är sådant som redan finns/kan finnas i vinet på naturlig väg
  • de "tillsatser" som inte redan finns i vinet (t.ex. ägg och kasein, som kommer från mjölk) är sådant som använts traditionellt inom vinproduktion under sekel och som inte finns kvar i slutprodukten (och därmed definitionsmässigt inte tillsatser)
  • vin innehåller normalt 10-15% NERVGIFT!!! sug på den naturliga ingrediensen
Samtidigt tycker jag ju att allt som bidrar till minskad försäljning av Umbala är positiv.
 

Livermore

Medlem
En bra artikel som belyser problemen i hur skräppressen framställer tillsatser i vin.

För mig är inte problemet tillsatsernas vara eller icke vara och huruvida de är skadliga. De tillsatser som eventuellt finns i vin är som sagt ingenting jämfört med alkoholen. Det är snarare det faktum att bulkviner säljs av Systembolaget som ska främja folkhälsan. Dettta rimmar illa med dess uppgift och vad finns det för poäng med ett monopol om det inte längre gör det det huvudsakligen finns till för. Det jag säger nu är förstås inget nytt och har debatterats till döds redan :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"Zumbali Cape Red Reserve är ett bärigt och mjukt vin som passar utmärkt till trevliga pratstunder, fester och lättare rätter..."

-Skjut mig någon, snälla...
Jomen, du gillar ju bubblande icke-pretto drycker med pretto-ord :D
Men, vi gillar dig ändå :rolleyes:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Nu tappade du nog bort mig någonstans på vägen där?
E' herrn lite på pikalurven kan tänka?
...men logiken känns ju så RÄTT!
Har inmundigat alldeles för mckt. Hela havet gungar.
Sova är omöjligt, men jag önskar jag kunde. Hade dock en exceptionell afton :eek:
Men, du gillar ju bubbel så länge det heter Champis, inte heter Cola Zero eller Cremant/Cava och ... Mums!
Och... Näe, jag får försöka knyta ihop detta imorgon. Eller till helgen.
Typ :öga:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
...men logiken känns ju så RÄTT!
Har inmundigat alldeles för mckt. Hela havet gungar.
Sova är omöjligt, men jag önskar jag kunde. Hade dock en exceptionell afton :eek:
Men, du gillar ju bubbel så länge det heter Champis, inte heter Cola Zero eller Cremant/Cava och ... Mums!
Och... Näe, jag får försöka knyta ihop detta imorgon. Eller till helgen.
Typ :öga:
Aha, men nu tror jag att du åsyftar forumets champagnenördar som i sina långa skägg och lustiga hattar samlas runt sina champagneflaskor för att utföra mystiska cermonier och märkliga danser för att hylla champagnes odiskutabla storhet...

Jag är inte riktigt där än utan snarae på nivån:
Champagne=Gott, ibland jättegott.
Cava= Också gott, ibland jättegott.

För övrigt är jag bara bitter för att jag inte fått smaka en droppe starkt på en hel månad och för att jag skulle ha suttit på en sas-kärra nu och pimplat billigt flygvin istället för att stirra på en oljerigg som vägrar flytta på sig för att någon synnerligen oflexibel person funnit ett fel i en fullständigt oviktig procedur vilket gör att hela världen måste stå stilla och vänta...Och vänta...Och vänta :mad::mad::mad::raseri::raseri::raseri:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aha, men nu tror jag att du åsyftar forumets champagnenördar som i sina långa skägg och lustiga hattar samlas runt sina champagneflaskor för att utföra mystiska cermonier och märkliga danser för att hylla champagnes odiskutabla storhet...

Jag är inte riktigt där än utan snarae på nivån:
Champagne=Gott, ibland jättegott.
Cava= Också gott, ibland jättegott.

För övrigt är jag bara bitter för att jag inte fått smaka en droppe starkt på en hel månad och för att jag skulle ha suttit på en sas-kärra nu och pimplat billigt flygvin istället för att stirra på en oljerigg som vägrar flytta på sig för att någon synnerligen oflexibel person funnit ett fel i en fullständigt oviktig procedur vilket gör att hela världen måste stå stilla och vänta...Och vänta...Och vänta :mad::mad::mad::raseri::raseri::raseri:
Ha-ha! Oj-bah!
Mina barn har nog firat jul-midsommar-påsk-födelsedagar osv för sista gången nu...
Hittade denna not plötsligen i afton och har endast fragmentariskt vaga minnen av dess tillblivelse. Förvandlade dig till @Skumpagne av någon outgrundlig anledning. Så fel och tokigt av mig...

Här är min egen bubbellista:
Champagne=Gott, ibland jättegott.
Cava= Också gott, ibland jättegott.
Cola Zero= Också gott, ibland jättegott.
Pilsner= Också gott, ibland jättegott.
 
Toppen