Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sediment/fällning i Champagne-flaskor

Köpte en Veuve Clicquot 1966 på Ebay för ett tag sedan och flaskan skulle vara i "exceptionellt skick". Etikett osv var visserligen det, men tyvärr flyger det omkring en massa partiklar i flaskan.... :-\

Jag ska testa att ha den på kylning ett par månader och sedan låta den stå upp några dagar innan jag dricker den, men jag antar att den är körd ändå.

1) Är det någon som har erfarenhet av såna här flaskor? Hur ska jag förvänta mig att den smakar?
2) Är det någon hälsorisk att dricka den utöver det vanliga? ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Sediment/fällning i Champagne-flaskor

De två (Cristal 1977(?) och DP 1964) som jag fått tag på liknande sätt har haft liknande problem.
DPn var inget vidare. Cristalen drickbar.
För att inte tala om min flaska från 1928, men det var liksom mera väntat.
Det brukar heta att det finns ett "samlarvärde".

Min rekommendation är att om man köper så pass gamla flaskor så ska man se vad man köper, dvs. kunna bedöma flaskan själv.
Om man inte tycker det är jättekul att chansa på dåliga odds förstås, det finns ju sådana som tänder på sånt.
Det finns en anledning till att de är till salu till högstbjudande.
 

Pomerol

Medlem
SV: Sediment/fällning i Champagne-flaskor

1. Är det inte mognadsfällning? Det ska inte påverka smaken. Jag har aldrig varit med om det i champagne men med stilla vin brukar jag dekantera.
2. Så länge vinet luktar korrekt är det ingen hälsorisk.
 

Krug88

Medlem
SV: Sediment/fällning i Champagne-flaskor

Skumpatorsk skrev:
Köpte en Veuve Clicquot 1966 på Ebay för ett tag sedan och flaskan skulle vara i "exceptionellt skick". Etikett osv var visserligen det, men tyvärr flyger det omkring en massa partiklar i flaskan.... :-\

Jag ska testa att ha den på kylning ett par månader och sedan låta den stå upp några dagar innan jag dricker den, men jag antar att den är körd ändå.

1) Är det någon som har erfarenhet av såna här flaskor? Hur ska jag förvänta mig att den smakar?
2) Är det någon hälsorisk att dricka den utöver det vanliga? ;D
Fällning behöver inte vara några problem alls, de kan ofta vara helt perfekta trots sediment.
Om flaskan är bra kan du förvänta dig en högre sötma än vanligt och en betydligt lägre mousse.
Bra äldre Champagne matchas ofta bra till lite ankleverterrinne...
Ingen hälsorisk, du märker om flaskan är död eller inte, trust me...
 
Trådskapare
S

Skumpatorsk

Medlem
SV: Sediment/fällning i Champagne-flaskor

Tack för feedbacken! Återkommer med hur det smakade :)
 
Toppen