Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Selosse 2002

Peter Liem la precis upp en bild på Selosse 2002. Ser ut som Selosse byter till samma etikett som för sina lieux-dits. Man får ju inte lite habegär. Någon som provat redan (har för mig att magnum skrivit om det men kan inte hitta inlägget)

7f309cac880f11e1ab011231381052c0_7.jpg


PS. Ser ut som Selosse redan förberett för att släppa en 2003 :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Selosse 2002

vintomas skrev:
Det måste väl betyda att han planerar att sälja till LVMH... ;D
Har provat men det var nåt år sen. Skall dit i början på Maj får prova då igen, 2002 släpps väl i September. Står det 2000 oxå på etiketten?
 
Trådskapare
A
Sv: SV: Selosse 2002

magnum skrev:
Har provat men det var nåt år sen. Skall dit i början på Maj får prova då igen, 2002 släpps väl i September. Står det 2000 oxå på etiketten?

Svårt att se. 2002—2005 ser jag. Gjordes väl ingen 00a?

Vi får verkligen inte hoppas att Sellose säljer men å andra sidan, vem tar över efter Anselme?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Sv: SV: Selosse 2002

Anders Landström skrev:
Svårt att se. 2002—2005 ser jag. Gjordes väl ingen 00a?

Vi får verkligen inte hoppas att Sellose säljer men å andra sidan, vem tar över efter Anselme?
Tyckte det såg ut som 2000 till vänster om 2002. Mig veteligen kommer det ingen 00 eller 01.
Hans son kommer att ta över!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Sv: SV: Selosse 2002

magnum skrev:
Tyckte det såg ut som 2000 till vänster om 2002. Mig veteligen kommer det ingen 00 eller 01.

Håller med om att det ser ut som det står 2000!
 
Trådskapare
A
SV: Selosse 2002

Det står nog 2000 på Selosseflaskan. Men 2001 saknas. Kanske planerade han släppa en 2000 och beslöt sent att inte göra det. Skulle bli förvånad om det kommer en 2000 helt plötsligt nu när 2002an är på gång.

Frågor, frågor men så få svar :)
 

Caviste

Leverantör
SV: Selosse 2002

Provade 2002, V.O. och Initial med Anselme i måndags på en pytteliten "mässa" i Avize. 02an är ren, blommig, elegant och väldigt torr. Precis på gränsen till bitterhet i avslutningen. Definitivt ett matvin i nuläget. Ett gott sådant.

I övrigt kan jag återigen konstatera att V.O. är mitt favoritvin chez Selosse. Provade direkt efter 2002 men ändå står den upp rakryggad och jag föredrar den helt klart för att dricka nu. Denna var 00-01-02 med deg för nån månad sedan. Initial är vinet jag har lite svårare att förstå av dessa.
 
Trådskapare
A
SV: Selosse 2002

Caviste skrev:
Provade 2002, V.O. och Initial med Anselme i måndags på en pytteliten "mässa" i Avize. 02an är ren, blommig, elegant och väldigt torr. Precis på gränsen till bitterhet i avslutningen. Definitivt ett matvin i nuläget. Ett gott sådant.

I övrigt kan jag återigen konstatera att V.O. är mitt favoritvin chez Selosse. Provade direkt efter 2002 men ändå står den upp rakryggad och jag föredrar den helt klart för att dricka nu. Denna var 00-01-02 med deg för nån månad sedan. Initial är vinet jag har lite svårare att förstå av dessa.
Jaha, då blev man ju inte avundsjuk då

Såg du möjligtvis på flaskan enligt diskussionen ovan?
 

Caviste

Leverantör
SV: Selosse 2002

Anders Landström skrev:
Såg du möjligtvis på flaskan enligt diskussionen ovan?

Jepp, står 2000 till vänster om 2002. Frågade inte varför faktiskt men nu när jag tänker på det är det ju lite konstigt. 2002 säljs från september.
 
Trådskapare
A
SV: Selosse 2002

Svaret är kanske att Anselme vill sätta lite frågor i vårt huvud. VARFÖR släpptes inte 2000 när han nu skrev ut det. Var det pga att han ändrade sig, eller var det så att han skrev 2000 för att vi skulle fundera. Kanske för att förvirra oss om 2003, som kanske släpps , kanske inte släpps.

Nästan lite konspirationsteori. Ska man titta på flaskan i en spegel och söka efter dolda budskap :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Selosse 2002

Hade en mycket intressant konversation med en sommelier på jobbet idag. Han är bra bekant med Richard Juhlin. De var iaf på en resa tillsammans här om veckan, där de bland annat stanna till i Avize. Selosse ska enligt uppgift ligga och lura på antalet nykomlingar. 2002:an Degades för hand, han tyckte den hadde stor koncentration med benhård syra, ett stort vin men troligtvis va det att den degades på plats som gjorde den lite hård. Han prata bland annat om en ren Pinot noir från chouilly som ska komma bli nästa tillskott till Selosse "lieux dits" viner. Men Framför-allt ett helt nytt vin på endast Le Mesnil. Intressant va dock att Selosse ha gjort en årgångs-blandning i detta fallet på 02,03 & 04. Sommeliern beskrev Juhlins intryck med kärlek då de för första gången fick testa detta vin. Juhlin Sken upp och kysste Anselme och utbrustit "Wow!, detta är det bästa du någonsin har gjort!". Vinet från Le Mesnil ska komma i höst och enligt uppgift vara helt magisk. Frågan är dock om detta kommer bli en ny slags "Solera" Eller att idén är att alltid göra tre efterföljande årgångar som i Initial, fast här bara från Mesnil.
Mycket spännande ska det bli att testa en ny Selosse från Le Mesnil iaf :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag för statistik!

Nä, jag är nyfiken på hur den är... Hört både högt och lågt. Min senaste själv var hos dig och då var den bra.
Tycker den alltid levererar bra. För drygt ett år sen öppnade jag en av misstag isf 2003, tryckte tillbaka korken i flaskan som blev stående ett par veckor innan konsumtion den flaskan är den överlägset bästa av 2002an vi druckit, så nästa blir nog i karaff.
 
Toppen