Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Selosseprovning

Keen

slan
SV: Selosseprovning

Krug skrev:
Akta dig! Nämn inte "Ö" ordet, då kommer Larsson huffandes och puffandes och riskerar hjärninfarkt!

Du kan fethaja att det kommer att bli gottis! Men jag hoppas att du får det trevligt också!

Jag är bara avundsjuk :'( Men jag tror bestämt att det finns Castellane på magnum så jag får väl trösta mig med det :p
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Selosseprovning

Keen skrev:
Jag är bara avundsjuk :'( Men jag tror bestämt att det finns Castellane på magnum så jag får väl trösta mig med det :p

NEEEEEEEEEJ! Inte Castellane! Det är för mycket socker i, ta någoting som man inte får ont i tänderna av! Alternativt plocka Rosén, ofta så behöver man inte lika mycket socker i en sådan för att dölja de små orenheterna som kommer av den billiga frukten. ;D
 

Keen

slan
SV: Selosseprovning

Krug skrev:
NEEEEEEEEEJ! Inte Castellane! Det är för mycket socker i, ta någoting som man inte får ont i tänderna av! Alternativt plocka Rosén, ofta så behöver man inte lika mycket socker i en sådan för att dölja de små orenheterna som kommer av den billiga frukten. ;D
haha ja fyfan för för mycket socker! Torrt ska det vara! Nä, det blir ingen skumpa på Gerdas. Deras vinlista är bedrövlig! Och bodvars rosé för 495kr? Hoppas de menar en magnum där också! :-\

Fint Neeeeeej! Jag höjer med några till http://www.youtube.com/watch?v=2MiKntEWnfo ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Selosseprovning

Hoke skrev:
hur va provningen? Och vad dracks det efter???

Vad ska man säga?

Rent sammanfattningsvis så var det så, i alla fall för lilla jag, att Selosse Covée N 1988 vann kvällens stora pris (och innan ni börjar bråka, ja, det finns inget vin som heter Cuvée N, i alla fall inte om man frågar herr Selosse himself) Och 1996 kom definitivt på andraplatsen. Dock var 1996 det största vinet helt klart, men 1988 vann på att det bäst att dricka nu.

Selose är ju speciellt på så sätt att han egentligen inte gör skumpa, han gör mousserande vita Bourgogneviner. Detta var väldigt tydligt främst i den unga Substancen och i Ros'e vinerna där man i det första fallet fick kämpa sig igenom ekplankorna och i det andra fallet fick bråka med en massa tanniner (den unga rosén alltså!). Med ålder så lugnade de naturligtvis ner sig.

Men det som var mest intressant var att prova alla dessa årgångar, och man kan verkligen påstå att han har gjort en del underliga val på vintagefronten. Det var en del viner som helt enkelt inte skulle ha gjorts i mitt personliga tycke och smak!

EDIT: Jeeezuz! Är klockan 14.00! Jag vaknade precis.. Vi stod och drack standard Taittinger "on the rocks" till sent i natt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Selosseprovning

Krug skrev:
Vad ska man säga?

Rent sammanfattningsvis så var det så, i alla fall för lilla jag, att Selosse Covée N 1988 vann kvällens stora pris (och innan ni börjar bråka, ja, det finns inget vin som heter Cuvée N, i alla fall inte om man frågar herr Selosse himself) Och 1996 kom definitivt på andraplatsen. Dock var 1996 det största vinet helt klart, men 1988 vann på att det bäst att dricka nu.

Selose är ju speciellt på så sätt att han egentligen inte gör skumpa, han gör mousserande vita Bourgogneviner. Detta var väldigt tydligt främst i den unga Substancen och i Ros'e vinerna där man i det första fallet fick kämpa sig igenom ekplankorna och i det andra fallet fick bråka med en massa tanniner (den unga rosén alltså!). Med ålder så lugnade de naturligtvis ner sig.

Men det som var mest intressant var att prova alla dessa årgångar, och man kan verkligen påstå att han har gjort en del underliga val på vintagefronten. Det var en del viner som helt enkelt inte skulle ha gjorts i mitt personliga tycke och smak!

EDIT: Jeeezuz! Är klockan 14.00! Jag vaknade precis.. Vi stod och drack standard Taittinger "on the rocks" till sent i natt...
Vilka skulle inte ha gjorts? vad tyckte du om 98an (han håller den som en av sina främsta)? jag gillar också 88a, lysande Champagne!
 

Dejzan

Medlem
SV: Selosseprovning

92:an var inte så spännande och detsamma får man väl säga ang 97:an. I övrigt tycker jag att Krug sammanfattade det hela bra, Substancen var otroligt ekig och -88 N var grym. ;D
 

anders

Medlem
SV: Selosseprovning

Dejzan skrev:
92:an var inte så spännande och detsamma får man väl säga ang 97:an. I övrigt tycker jag att Krug sammanfattade det hela bra, Substancen var otroligt ekig och -88 N var grym. ;D

Det ser ut som att Selosseprovningen levererar samma slutresultat som den GA-vertikal som jag skrev om någon annanstans. 92 och 97 är årgångar som man ska komma ihåg att glömma bort.
 

fw

Medlem
SV: Selosseprovning

Krug skrev:
EDIT: Jeeezuz! Är klockan 14.00! Jag vaknade precis.. Vi stod och drack standard Taittinger "on the rocks" till sent i natt...

;D Taittinger on the rocks! Dricks med fördel på Village.
 

Dejzan

Medlem
SV: Selosseprovning

Ok lite mer info om vinerna, mina anteckningar har jag inte i närheten för tillfället så ur minnet.

Substance, 1998 och 1996 faller väl alla inom kategorin bra men eken dominerar alldeles för mycket just nu. Jag var särskilt svag för -96an.
Roséerna hade jag svårt att få grepp om, men helt klart är att även här behövs tid för eken att tonas ned. Den med lite ålder (köpt sent 90 tal va?) var iofs inte så dum.
Origine hade passerat bäst före datum men jag tyckte ändå den var rätt så trevlig kola och ckoladtoner med saknade syra. 97an var kanon som nyöppnad men efter en stund blev den knepig, stängd och luktade mest gummi. 92an hade inget alls, 95an var enligt många off kanske en dålig flaska? 90an verkade nästan korkad först, det var den nog inte men konstig var den, svårt att få grepp om.

88 och 89 mycket bra, jag föredrog 88ans stramhet, 89an var kanske lite generösare. 86an också bra men med vissa trötthetstecken.
Btw öppnade Krug en Comtes rosé -03, har ni någon/några flaskor skulle jag inte ens fundera på att öppna på ett par år. Inte bra alls nu, alldeles för ung!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Selosseprovning

Tack Dejzan for en bra sammanfattning! Nu kanske magnum lugnar sig lite!

Jag skulle vilja gå så långt att säga att om ni har några comtes rosé 2003 så lämna tillbaks dem. Jag kan inte se att det någonsin kommer att bli ett stort vin!
 
Toppen