Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Semester i Toscana - rekommendationer

yarik

Medlem
Hej,

Jag har aldrig varit i Italien, men nu har min tjej tjatat så mycket att det står på listan för sommaren. Jag har varit lite ignorant vad gäller Italienska viner (vi har druckit flera Brunellos och Chiantis i mellanklass, men utan större uppskattning), och behöver nu lite tips. Vi ska besöka Toscana, men vet inte riktigt var vi ska bo eller vilka vinproducenter som är värda (och möjliga) att besöka. Vi stannar bara 6 dagar, kommer från Rom och flyger hem från Pisa. Tar tacksamt emot tips på allt från boende, till vinproducenter och restauranger!

Är det ambitiöst att försöka komma in på Soldera eller Tenuta san guido och liknande?

Tack på förhand

PS. Ghostwritten by my GF ;)
 
SV: Semester i Toscana - rekommendationer

yarik skrev:
Hej,

Jag har aldrig varit i Italien, men nu har min tjej tjatat så mycket att det står på listan för sommaren. Jag har varit lite ignorant vad gäller Italienska viner (vi har druckit flera Brunellos och Chiantis i mellanklass, men utan större uppskattning), och behöver nu lite tips. Vi ska besöka Toscana, men vet inte riktigt var vi ska bo eller vilka vinproducenter som är värda (och möjliga) att besöka. Vi stannar bara 6 dagar, kommer från Rom och flyger hem från Pisa. Tar tacksamt emot tips på allt från boende, till vinproducenter och restauranger!

Är det ambitiöst att försöka komma in på Soldera eller Tenuta san guido och liknande?

Tack på förhand

PS. Ghostwritten by my GF ;)

Trevligt. Lite tips hittar du i den här tråden http://www.finewines.se/resor/vinodlarb ... h-toscana/ . Finns nog fler på forumet som har mer erfarenhet av Toscana än mig. Var där ett par dagar. Vet att Chambertin planerade att åka ner men vet inte om han i slutändan åkte
 

TEGE

Medlem
SV: Semester i Toscana - rekommendationer

Runt Bolgheri har du ju massor av vingårdar. De största & kändaste är klokt att boka.
Annars har du i början på allén upp mot Bolgheri, ett informationscenter där dom hjälper dig
med besök om du inte bokat. Det finns ju några vingårdar i området.

Att sedan ta sig upp till Bolgheri, och ta in på vinoteket (vad det nu heter) och få prova Sassicaia och/eller Ornellaia
på glas är att rekomendera. Trevlig personal & mkt trevliga viner.
 

Silenos

Medlem
SV: Semester i Toscana - rekommendationer

Min erfarenhet av Montevertine är liten, men mycket god. Deras Montevertine IGT (Chianti i allt förutom namnet) är ett vin som jag hädanefter tänker köpa i varje årgång. Vinerian ligger i Radda, mitt emellan Florens och Siena. Det börjar väl märkas vissa kultvibbar kring firman så jag vet inte hur lätt det är att boka ett besök, men jag hade åtminstonde försökt om jag var dig.

Var man vill bo hänger ju främst på om det är kullig landskapsidyll eller renässansstad som lockar. Florens är mycket vackert, fast man får vara beredd på att det kryllar av turister (det går att leva med).
 

Magikern

Medlem
SV: Semester i Toscana - rekommendationer

yarik skrev:
Är det ambitiöst att försöka komma in på Soldera eller Tenuta san guido och liknande?

Om tiden räcker till 2 producenter till eller om det inte går att besöka Soldera eller Tenuta San Guido hade jag besökt Castello dei Rampolla och Castello Del Terriccio.

Kanske osmidigt att ta sig dit dock.
 

Ekdahl

Medlem
Dammar av denna mycket gamla tråden. Efter att skannat av väderprognosen i Sverige närmaste veckan så panikbokade jag flyg till Pisa. Tanken är att bo på ett eller par gårdar i norra delen av Toscana med lite småutflykter, med tanke på att jag har barn så lär det bli det en hel del poolhäng och väldigt få producentbesök. Är dessutom inte så kunnig eller extra intresserad av italienska viner men alltid kul att lära sig mer. Kanske mest intresserad av att åka till Bolgheri, så ytterligare tips tas tacksamt emot.

Men jag vill gärna köpa på mig lite bra viner att sippa på under veckan - så tips på bra vinbutiker i Pisa alt Florens eller Siena mottages tacksamt!
 

Ekdahl

Medlem
Bumpar tråden igen, åker imorgon och har inte hunnit kolla något, men kommer att bo mitt i Chianto Classicoappelationen (på en vingård som heter Villa Sant Andrea som verkar göra drickvara saker, kanske). Sedan några nätter vid Toscanska kusten nära Bolgheri.

Tar tackamt emot tips på producentbesök och vinbutiker!
 

Fredrik L

Medlem
Nedan finner du några bra producenter i Chianti Classico vilka jag har besökt det senaste året. För de flesta gäller nog att det kan vara klokt att höra av sig i förväg. De bör ha engelsktalande personer på plats, så det funkar nog att ringa. Det går säkert att chansa också och bara svänga förbi, men det har för mig i varje fall inte alltid fungerat:

- Monteraponi
Litet ställe med bra rykte. En stigande stjärna. Särskilt deras Baron' Ugo Riserva tyckte jag mycket om. Ligger högt och vackert i närheten av Radda.

- Montevertine
Behöver knappast presenteras. Nära Radda. Svårt att få tid hos. Trevlig rundvandring och provsmakning. Dock inga möjligheter att köpa på plats, men vinerna finns att köpa i flera enotec i byarna runtomkring. Årgång 2014 är det som gäller både för Montevertine och Le Pergole Torte - lite lättare, och en aning gröna toner. Dock bra. Pian del Ciampolo 2015 är mycket bra.

- Fontodi
Lite större i närheten av Panzano. När jag var där fick man inte rundvandring, men väl smaka på ett antal bra viner. Bra bas-chianti. Om de har kvar riservorna Vigna del Sorbo och Flaccianello så får man smaka och köpa dem till ett relativt bra pris.

- Querciabella
Nära Greve. Rätt stort med proffsigt mottagande. Bra, men rätt dyra viner. När jag var där hade jag tur och fick prova deras absoluta toppflaskor, då det hade varit en journalistprovning dagen innan.

- Monte Bernardi
Mellan Panzano och Radda. Lätta viner med hög syra och röda bär. Enkelt att svänga förbi utan att boka i förväg när jag var där i påskas.

Stora ställen som säljer mycket till USA (ex. Castello di Ama och Ricasoli) har dyra provningar som man kan boka. De brukar även ha möjlighet att smaka några viner (till en kostnad) i deras enotec vid egendomarna. Detta brukar inte vara så personligt och prisvärt, men kan kanske vara något att ta till i värsta fall.

Jag har oftast handlat på egendomarna, men har vid två tillfällen handlat på Enoteca Casa Porciatti i Radda, eftersom jag var ute efter Montevertine. Relativt bra sortiment, bra temperatur, men inte direkt fyndpriser.

Hoppas detta kan vara till hjälp. Rapportera gärna om du fick till något besök! Sväng förbi Panzano och köp lite kött till grillen hos Dario Cecchini - det är lite show där. Även hans restauranger är kul. Annars tycker jag att Radda är den mysigaste byn.
 

karl.1480

Medlem
Om jag har hittat rätt så ligger gården alldeles utanför San Casciano in Val di Pesa. Där håller en vinhandlare som heter Carlo Lotti till. De har grymt stort sortiment i deras webshop men hade stängt när vi var där för några veckor sedan. Värt att kolla upp i alla fall! I Florens känner jag bara till en bra handlare och det är Atto a Divenire. Där kan det vara en bra idé att skicka ett mail till honom och kolla så att han har öppet.

Har du tillgång till bil så kan ni köra de 30 minuterna ner till Greve in Chianti. Där finns Enoteca Falorni där man kan prova massor av viner från Toscana, både högt och lågt. Man laddar ett kort som man sedan använder för att köpa vin per centiliter i de olika automaterna. Det finns gott om spottkoppar om man tänkt prova mycket och sedan köra bil. På torget i Greve finns även helt okej restauranger, glass och annat att kika på om man har barn som tycker det blir långtråkigt att bara hänga i en källare.

När man ändå är ute och far så tycker jag att Radda in Chianti är värt ett besök. En rätt liten men supermysig by som är bland de högst belägna i Chianti Classico. Här håller de bästa producenterna till, Montevertine, Caparsa och Monteraponi bland annat. Längs huvudgatan Via Roma finns en svinbra butik som jag inte minna namnet på eller hittar på Google Maps men de ligger rätt tidigt på gatan, typ nummer 4-5 eller så. Caparsa har en egen butik i byn där de säljer massor av olika årgångar som man får prova om man frågar snällt.

Kan inte minnas en enda vinbutik i Siena men om ni ändå är i krokarna kan ni ju alltid åka ner till Montalcino. Fin by, gött käk och massor av vinbutiker.

Bolgheri har jag ingen koll på. Där gör man väl bara bordsvin?! :usch:
 

Ekdahl

Medlem
Om jag har hittat rätt så ligger gården alldeles utanför San Casciano in Val di Pesa. Där håller en vinhandlare som heter Carlo Lotti till. De har grymt stort sortiment i deras webshop men hade stängt när vi var där för några veckor sedan. Värt att kolla upp i alla fall! I Florens känner jag bara till en bra handlare och det är Atto a Divenire. Där kan det vara en bra idé att skicka ett mail till honom och kolla så att han har öppet.

Har du tillgång till bil så kan ni köra de 30 minuterna ner till Greve in Chianti. Där finns Enoteca Falorni där man kan prova massor av viner från Toscana, både högt och lågt. Man laddar ett kort som man sedan använder för att köpa vin per centiliter i de olika automaterna. Det finns gott om spottkoppar om man tänkt prova mycket och sedan köra bil. På torget i Greve finns även helt okej restauranger, glass och annat att kika på om man har barn som tycker det blir långtråkigt att bara hänga i en källare.

När man ändå är ute och far så tycker jag att Radda in Chianti är värt ett besök. En rätt liten men supermysig by som är bland de högst belägna i Chianti Classico. Här håller de bästa producenterna till, Montevertine, Caparsa och Monteraponi bland annat. Längs huvudgatan Via Roma finns en svinbra butik som jag inte minna namnet på eller hittar på Google Maps men de ligger rätt tidigt på gatan, typ nummer 4-5 eller så. Caparsa har en egen butik i byn där de säljer massor av olika årgångar som man får prova om man frågar snällt.

Kan inte minnas en enda vinbutik i Siena men om ni ändå är i krokarna kan ni ju alltid åka ner till Montalcino. Fin by, gött käk och massor av vinbutiker.

Bolgheri har jag ingen koll på. Där gör man väl bara bordsvin?! :usch:
Tack för alla tipsen allihopa.

Men Bolgheri = bordsvin? Kanske i allmänhet - har ingen aning. Men Sassicaia och Ornellaia är väl inte så dåliga prylar? :confused:
 

Ekdahl

Medlem
Nedan finner du några bra producenter i Chianti Classico vilka jag har besökt det senaste året. För de flesta gäller nog att det kan vara klokt att höra av sig i förväg. De bör ha engelsktalande personer på plats, så det funkar nog att ringa. Det går säkert att chansa också och bara svänga förbi, men det har för mig i varje fall inte alltid fungerat:

- Monteraponi
Litet ställe med bra rykte. En stigande stjärna. Särskilt deras Baron' Ugo Riserva tyckte jag mycket om. Ligger högt och vackert i närheten av Radda.

- Montevertine
Behöver knappast presenteras. Nära Radda. Svårt att få tid hos. Trevlig rundvandring och provsmakning. Dock inga möjligheter att köpa på plats, men vinerna finns att köpa i flera enotec i byarna runtomkring. Årgång 2014 är det som gäller både för Montevertine och Le Pergole Torte - lite lättare, och en aning gröna toner. Dock bra. Pian del Ciampolo 2015 är mycket bra.

- Fontodi
Lite större i närheten av Panzano. När jag var där fick man inte rundvandring, men väl smaka på ett antal bra viner. Bra bas-chianti. Om de har kvar riservorna Vigna del Sorbo och Flaccianello så får man smaka och köpa dem till ett relativt bra pris.

- Querciabella
Nära Greve. Rätt stort med proffsigt mottagande. Bra, men rätt dyra viner. När jag var där hade jag tur och fick prova deras absoluta toppflaskor, då det hade varit en journalistprovning dagen innan.

- Monte Bernardi
Mellan Panzano och Radda. Lätta viner med hög syra och röda bär. Enkelt att svänga förbi utan att boka i förväg när jag var där i påskas.

Stora ställen som säljer mycket till USA (ex. Castello di Ama och Ricasoli) har dyra provningar som man kan boka. De brukar även ha möjlighet att smaka några viner (till en kostnad) i deras enotec vid egendomarna. Detta brukar inte vara så personligt och prisvärt, men kan kanske vara något att ta till i värsta fall.

Jag har oftast handlat på egendomarna, men har vid två tillfällen handlat på Enoteca Casa Porciatti i Radda, eftersom jag var ute efter Montevertine. Relativt bra sortiment, bra temperatur, men inte direkt fyndpriser.

Hoppas detta kan vara till hjälp. Rapportera gärna om du fick till något besök! Sväng förbi Panzano och köp lite kött till grillen hos Dario Cecchini - det är lite show där. Även hans restauranger är kul. Annars tycker jag att Radda är den mysigaste byn.
Tack, har nu skickat ett mail om provning till de flesta du räknar upp. Hoppas på napp trots kort varsel.
 

karl.1480

Medlem
Såldes de inte som "lantviner" (IGT)? ;)
Nej, nej. De började som bordsviner. Vino da Tavola. Sen kom IGT och nya DOC/DOCG.
456131.jpg
 

Ekdahl

Medlem
@karl_ek
Butiken i Radda in Chianti du menade antar jag.
IMG_4014.JPG

Trevlig gratis producentprovning av Collosorbo idag. Bra viner och hyfsade priser i övrigt också.

Men butiken i Greve in Chianti var snäppet vassare, dock med höga priser (högre än SB i många fall). Tack för tipsen.
 

Ekdahl

Medlem
Nedan finner du några bra producenter i Chianti Classico vilka jag har besökt det senaste året. För de flesta gäller nog att det kan vara klokt att höra av sig i förväg. De bör ha engelsktalande personer på plats, så det funkar nog att ringa. Det går säkert att chansa också och bara svänga förbi, men det har för mig i varje fall inte alltid fungerat:

- Monteraponi
Litet ställe med bra rykte. En stigande stjärna. Särskilt deras Baron' Ugo Riserva tyckte jag mycket om. Ligger högt och vackert i närheten av Radda.

- Montevertine
Behöver knappast presenteras. Nära Radda. Svårt att få tid hos. Trevlig rundvandring och provsmakning. Dock inga möjligheter att köpa på plats, men vinerna finns att köpa i flera enotec i byarna runtomkring. Årgång 2014 är det som gäller både för Montevertine och Le Pergole Torte - lite lättare, och en aning gröna toner. Dock bra. Pian del Ciampolo 2015 är mycket bra.

- Fontodi
Lite större i närheten av Panzano. När jag var där fick man inte rundvandring, men väl smaka på ett antal bra viner. Bra bas-chianti. Om de har kvar riservorna Vigna del Sorbo och Flaccianello så får man smaka och köpa dem till ett relativt bra pris.

- Querciabella
Nära Greve. Rätt stort med proffsigt mottagande. Bra, men rätt dyra viner. När jag var där hade jag tur och fick prova deras absoluta toppflaskor, då det hade varit en journalistprovning dagen innan.

- Monte Bernardi
Mellan Panzano och Radda. Lätta viner med hög syra och röda bär. Enkelt att svänga förbi utan att boka i förväg när jag var där i påskas.

Stora ställen som säljer mycket till USA (ex. Castello di Ama och Ricasoli) har dyra provningar som man kan boka. De brukar även ha möjlighet att smaka några viner (till en kostnad) i deras enotec vid egendomarna. Detta brukar inte vara så personligt och prisvärt, men kan kanske vara något att ta till i värsta fall.

Jag har oftast handlat på egendomarna, men har vid två tillfällen handlat på Enoteca Casa Porciatti i Radda, eftersom jag var ute efter Montevertine. Relativt bra sortiment, bra temperatur, men inte direkt fyndpriser.

Hoppas detta kan vara till hjälp. Rapportera gärna om du fick till något besök! Sväng förbi Panzano och köp lite kött till grillen hos Dario Cecchini - det är lite show där. Även hans restauranger är kul. Annars tycker jag att Radda är den mysigaste byn.
Tillbaka från en fantastisk vecka i Toscana. Ett sista minutenbeslut att åka,med barn och jag som inte är har något stort Italienfokus i mitt vinintresse så sa vi att detta inte skulle vara en vinresa. Vilket det till stor del inte heller var, men några grymt bra vingårdsbesök och provade flaskor hann det bli. Då vi endast reste med handbaggage var dealen att inte köpa med något hem heller.

I Chianti Classico så besökte vi Querciabella, Fontodi och Monteraponi - alla som privata besök utan andra där och gratis provningar. Querciabella stack klart ut med bästa vinerna och fantastiskt trevligt bemötande. Deras "Supertuscan" Camartina är helt grym. Fick också prova deras €100 Palafreno på 100% Merlot som inte finns på SB också. Inget fel på den heller... Tyvärr dyrt på plats, dyrare än SB och deras viner är inte direkt billiga där heller. Fontodi var också bra provning med Flaccianello som den lysande stjärnan. Men även deras vanliga Chianti är bra för en mindre peng.
IMG_3998.JPG
IMG_4008.JPG


Sedan bar det av till havet 20 min från Bolgheri & 10 min till Ornellaia och Antinori (vilket jag upptäckte av en slump att det låg så oerhört nära efter vi bokat vårt resort). Här bokade jag inget efter att läst recensionerna om San Guido (Sassicaia) och fått prisuppgift från Ornellaia på €80 pp för provning! Tog istället en kort utflykt och tänkte man kanske kunde droppa in på något ställe, men det visade sig vara svårt - stängda ställen med grindar mest överallt. Testade istället Sassicaia 2014 på glas inne i Bolgheri. €15 för 5cl, de vet hur de skall få max av turisterna där... Var inte heller helt imponerad av vinet, men antar att det behöver mer tid.

Köpte några flaskor för provning istället.
IMG_4074.JPG

Campo Al Pero Dorianae Bolgheri Superiore 2008 - liten producent, denna flaska gör endast i 3000 ex. Cab.sauv och Cab.franc. Vilket vin! Mycket mjukt och och elegant. Inte alls mognadstoner i doften men i munnen. Mer som en mogen Bourgogne. När man äntligen hittat något "off the beaten track" så inser man också att det är minst sagt svårt att hitta igen. Minst 91p.
il bruciato bolgheri 2015 - Antinoris 2avin i Bolgheri, Cab.sauv, Merlot och Syrah. Wow, vilken fruktbomb och kraftpaket med bra struktur. Ung och drickbar med potential. 90+p
Brancaia Reserva Chianto Classico 2013 - mest med som en referens. Verkligen bra, men slår inte "Supertuscan" på tassarna.
 

Attachments

  • IMG_4001.JPG
    IMG_4001.JPG
    42 KB · Visningar: 222
Last edited:
Toppen