Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sherry for dummies

Sjödin

Joråsåatt...
Jaja, jag kan erkänna på en gång att mina tillfällen med Sherry är få... Färre än mina tillfällen med xxxxxx med rakade xxxxxxxxx.
Men, vid de få tillfällen jag fått möjlighet att smutta på denna spanska solerablandning har jag alltid gillat det som f*n.

Nu slog det mig bara plötsligt, att det kanske inte är sunt att begränsa sitt sherrydrickande till restaurangbesök, utan att jag kanske måste bli lite bättre sherrypimplare här hemma också.
Men hur gör man?? Det jag vet om sherry är ungefär det jag kan läsa på wikipedia....
Som jag förstått det är sherry inte särskilt lagringsduglig, eller? Vart ska jag börja botanisera, vad ska jag akta mig för, vad ska jag leta efter och vad ska jag äta till?

Nog om detta för nu, dags att bege sig till Sthlm stadion, Bruce och Nicko väntar...
 

anders

Medlem
SV: Sherry for dummies

Sjödin skrev:
Nog om detta för nu, dags att bege sig till Sthlm stadion, Bruce och Nicko väntar...

Det förklarar varför det är så dött här idag. Hela Stockholmsgänget håller på att varva upp genom praktiska studier i de ämnen vi avhandlar i detta forum.

En annan får ge sig till tåls till nästa lördag men då blir det Sjömagasinet på fredagen som uppladdning. Det luktar Raveneau...

För övrigt är sherry en av de mest underskattade dryckerna vi har. En avancerad övning som jag och en kille till har funderat på är att prova Gonzales Byass Apostoles Palo Cortado Muy Viejo 30 Years, (89114, 281:) med spettkaka. En kombo för riktiga sockergrisar...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Sherry for dummies

Prova tapas till Sherry. Olika delikatessleverantörer i landet har diverse tapas i sortimentet, bl.a. en färdig bricka med olika sorters tapas.

Min favoritproducent är Emilio Lustau. Hans gamla almacenista sherries uppköpta från olika privata odlare är också fina, och nu har han börjat med årgångssherry, en nyhet i branschen (i motsats till soleravinerna, där den sherry som det t.ex. står 1894 på inte kommerfrån den årgången utan det antyder från vilken årgång soleran, d.v.s. blandningen av sherryvinerna startade).
 

R.P

Medlem
SV: Sherry for dummies

Mysonoxen skrev:
Prova tapas till Sherry. Olika delikatessleverantörer i landet har diverse tapas i sortimentet, bl.a. en färdig bricka med olika sorters tapas.

Min favoritproducent är Emilio Lustau. Hans gamla almacenista sherries uppköpta från olika privata odlare är också fina, och nu har han börjat med årgångssherry, en nyhet i branschen (i motsats till soleravinerna, där den sherry som det t.ex. står 1894 på inte kommerfrån den årgången utan det antyder från vilken årgång soleran, d.v.s. blandningen av sherryvinerna startade).

Lustau är verkligen trevliga, och har ett verkligt stort utbud. Annars gillar jag La Guita som fan, en verkligen lysande sherry.

edit: Gazpacho och sherry är en riktigt god kombination. Jag har börjat göra egen Gazpacho nu och var och handlade inför en middag med en spansk polare. Han tyckte jag var mer spansk än honom när jag plockade på mig en sherry som jag skulle ha till gazpachon, jag tog det som en komplimang, själv dricker han öl till gazpzcho.
 

R.P

Medlem
SV: Sherry for dummies

R.P skrev:
Lustau är verkligen trevliga, och har ett verkligt bra utbud. Annars gillar jag La Guita som fan, en verkligen lysande sherry.

edit: Gazpacho och sherry är en riktigt god kombination. Jag har börjat göra egen Gazpacho nu och var och handlade inför en middag med en spansk polare. Han tyckte jag var mer spansk än honom när jag plockade på mig en sherry som jag skulle ha till gazpachon, jag tog det som en komplimang, själv dricker han öl till gazpzcho.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sherry for dummies

Sherry får ny klassning

En sherry är inte alltid en sherry, utan
en ännu längre lagrad sherry.
Starkvinet är trendigare än någonsin
och all världens vinskribenter hyllar
detta vin, inte minst om det kommer
från Jerez i södra Spanien. Men hur
går det med försäljningen? Jo, sisådär.
Därför har vinmyndigheterna i området
beslutat att införa en ny klassning för
att underlätta för konsumenten.
- Vi kommer att införa en ny klass
när det gäller fino och manzanilla, –
superior – för de viner som legat sex år,
alltså tre år mer än det obligatoriska,
på fat. Anledningen är främst för att
visa konsumenterna att det inom den
vanliga sherryn också finns olika kvaliteter,
menar Cesar Saldaña, chef för
vinrådet i Jerez.
 

Keen

slan
SV: Sherry for dummies

Krug skrev:
Sherry får ny klassning

En sherry är inte alltid en sherry, utan
en ännu längre lagrad sherry.
Starkvinet är trendigare än någonsin
och all världens vinskribenter hyllar
detta vin, inte minst om det kommer
från Jerez i södra Spanien. Men hur
går det med försäljningen? Jo, sisådär.
Därför har vinmyndigheterna i området
beslutat att införa en ny klassning för
att underlätta för konsumenten.
- Vi kommer att införa en ny klass
när det gäller fino och manzanilla, –
superior – för de viner som legat sex år,
alltså tre år mer än det obligatoriska,
på fat. Anledningen är främst för att
visa konsumenterna att det inom den
vanliga sherryn också finns olika kvaliteter,
menar Cesar Saldaña, chef för
vinrådet i Jerez.


Med andra ord för att kunna ta mer betalt?
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Sherry for dummies

Bumpar den här gamla tråden lite...

Jag fick ett plötsligt sug efter sherry och funderar på att införskaffa en pava till kvällens plockmat.
Vad ska jag välja, som finns på SS idag??
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sherry for dummies

JAg köpte en la Guita till skaldjurssoppan förra lördagen, en ganska intetsägande Manzanilla, men helt ok.
 

anders

Medlem
SV: Sherry for dummies

Sjödin skrev:
Bumpar den här gamla tråden lite...

Jag fick ett plötsligt sug efter sherry och funderar på att införskaffa en pava till kvällens plockmat.
Vad ska jag välja, som finns på SS idag??

Lustau brukar vara en säker producent.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Sherry for dummies

anders skrev:
Lustau brukar vara en säker producent.
Såg att den nämndes tidigare i tråden och sökte på SS, men hittade inget. Så, därav min fråga.
Nu sökte jag igen eftersom du tjatar så och den här gången stavade jag rätt. Och titta, Lustau finns ju till och med på mitt lokala SS! :D
 

vintjej

Medlem
SV: Sherry for dummies

Sherry är den bästa aperitifen. Och klockrent till svampsoppor och stuvningar. Sherry funkar till salt och rökt mat. Det funkar t o m till kryddig och kryddstark sichuanmat (har provat).
Lustau rockar, som de flesta har skrivit.
Och en simmig, söt PX är fantastiskt gott som dessert - eller till vaniljglass med nötter t ex.
 

R.P

Medlem
SV: Sherry for dummies

Krug skrev:
JAg köpte en la Guita till skaldjurssoppan förra lördagen, en ganska intetsägande Manzanilla, men helt ok.

Jag gillar La Guita, en varm sommardag med en iskall gazpacho är den väldigt trevlig. :)
 
Toppen