Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sherry till Roquefort!

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Mest troligt är det dock PX som det gäller, vilket är en klassisk matchning med tyngre mögelostar.
Har du någon källa för ditt påstående, Mattias? :) Kombinationen förekommer säkert, men en klassisk matchning skulle jag inte kalla det.
Det kan man däremot säga både om sauternes och portvin. Men det är viktigt även att påpeka i sammanhanget vilket portvin! Man ska helst inte bjuda sina finaste vintage port till roqueforten, och inte den billigaste porten heller. Jag tror att LBV är mest lämpligt för grömögelostar. Tawny har lite annat stuk och passar inte lika bra. Men smaken är som baken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har du någon källa för ditt påstående, Mattias? :) Kombinationen förekommer säkert, men en klassisk matchning skulle jag inte kalla det.
Det kan man däremot säga både om sauternes och portvin. Men det är viktigt även att påpeka i sammanhanget vilket portvin! Man ska helst inte bjuda sina finaste vintage port till roqueforten, och inte den billigaste porten heller. Jag tror att LBV är mest lämpligt för grömögelostar. Tawny har lite annat stuk och passar inte lika bra. Men smaken är som baken.
Har ingen annan källa än länken som jag bifogade ovan där det påstods. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har ingen annan källa än länken som jag bifogade ovan där det påstods. :)
Tack, Mattias! :) Jag ska kolla upp saken. Kanske man har missat en jädra delikat konstellation? :) Det kan ju vara hur gott som helst, men någon klassisk kombination är det inte. AKA a match made in heaven. I så fall måste den trenden ha kommit på senare år. Men jag misstänker att Pedro Ximénez är för simmigt sött för att vara en ideal partner just till roquefortosten. Den passar nog bäst som sås till vaniljglass. ;) Ihop med den saknar den helt konkurrens.
BTW. Den spanska grönmögelosten Cabrales är oerhört gott, och normalt borde den vara en aning billigare än roquefort också. Enligt mig lätt bland tre bästa i sin klass!
Hos mina domäner har det blivit lite svårt att hitta äkta roquefort i lösvikt! Färdigpackade ostar håller inte riktigt samma klass, förmodar jag.
 
Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har sett det. Och här finns en annan site som nämner också sherry till roquefort:
https://www.intowine.com/best-wine-pair-roquefort-cheese
”Best wine to pair with Rochefort. I’m a huge fan of sherries. Sauterne or Port are more obvious pairings for this rich cheese. Sherry is an underappreciated yet highly complex and diverse type of wine offering a wide variety of styles from extremely light, dry, and delicate to decadently rich and sweet. Pedro Jimenez type falls into the latter category; densely sweet and full of dried fruit aromas of prunes, figs and raisins. A hedonistic match with Roquefort. Oloroso sherry is a dry style with nutty flavors and a haunting mineral finish. Try either type paired with Rochefort and some sliced figs for an alternative experience.”
– Cezar Kusik, IntoWine Featured Contributor

Lite udda smakråd, men den som känner sig lite våghalsig kan kanske testa hur de passar ihop? Fast utbudet av PX är inte så stor, och man hittar både bättre och billigare viner om man tar andra vägar, som är klockrena val sen årtionden. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har sett det. Och här finns en annan site som nämner också sherry till roquefort:
https://www.intowine.com/best-wine-pair-roquefort-cheese
”Best wine to pair with Rochefort. I’m a huge fan of sherries. Sauterne or Port are more obvious pairings for this rich cheese. Sherry is an underappreciated yet highly complex and diverse type of wine offering a wide variety of styles from extremely light, dry, and delicate to decadently rich and sweet. Pedro Jimenez type falls into the latter category; densely sweet and full of dried fruit aromas of prunes, figs and raisins. A hedonistic match with Roquefort. Oloroso sherry is a dry style with nutty flavors and a haunting mineral finish. Try either type paired with Rochefort and some sliced figs for an alternative experience.”
– Cezar Kusik, IntoWine Featured Contributor

Lite udda smakråd, men den som känner sig lite våghalsig kan kanske testa hur de passar ihop? Fast utbudet av PX är inte så stor, och man hittar både bättre och billigare viner om man tar andra vägar, som är klockrena val sen årtionden. :)
Att prova en oloroso (torr) blir jag sugen på att testa! PX är ju en mer konventionell matchning med det söta som möter sältan, vilket känns som en självklart bra kombo. :)
 

Mats

Gone todash....
Ett litet snabbtest:
image.jpg


Ingen oloroso men till en Roquefort fick amontilladon fetspö av tawnyn. Amontilladon och osten var otroligt lika i den salta smaken men defenitivt inget giftemål. Porten däremot, sötman mot ostens sälta med smaker som passade ihop var på en helt annan nivå.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Låter som en bra idé, men varför inte bulla upp med några fler. Formai di Mut är en favorit! :)
Kör hårt, Mattias, ostar intresserar säkert de flesta av oss! :) Jag köpte lite grönmögelostar i dag och i går. Men det är inte säkert att jag skriver några noteringar om dem. ;) Huvudsaken är att man gillar smaken. Vill inte öppna flera flaskor på en gång, fast de brukar hålla rätt så bra öven öppnad. Det blev Bergader Edelpilz från Tyskland, Roquefort Papillon Premium från Frankrike och Cabraliego från Spanien. Visste ni att Cabrales är en mer lagrad variant av det sistnämnda?

Det finns ju sherry gjort på Moscatel som innehåller 200 g socker. Den här är fantastisk o finns på systemet
https://www.sherrynotes.com/2016/reviews/moscatel/moscatel-emilin-lustau/
Sen förut har jag provat grönmögelost tillsammans med en Alambre Moscatel de Setúbal och det var en överraskande god kombination. Men att dricka PX till osten? Vet ni hur söt det vinet är? Ett av vinerna som finns att köpa i dag på bolis har sockerhalten på 424 g/l! Och vinet är så trögtflytande att det går knappast ens smutta på vanligt vis … och till ost dricker jag ganska lätt en halvflaska vin. Men lycka till för den modige som vill testa ihop med en högklassig grönmögelost, och speciellt just ihop med en Roquefort. Och kom ihåg att det finns bara sju producenter som får tillverka osten. (https://en.wikipedia.org/wiki/Roquefort)
 
Last edited:
Toppen