Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Självkostnadsprovning Drinking History på Villa Anna i Uppsala.

Vinmannen

vinsamlare
Kära Vinvänner.
Jag heter Robert och jobbar med internationell Rare Wine handel med hög-proveniens buteljer. Som ett sidoprojekt så arrangerar jag enklare vinmiddagar av ren självkostnadskaraktär. Förra gången som jag på några medlemmars förfrågan skrev ett inlägg här så fick jag en tillsägelse om att reklam inte var tillåtet. Men med tanke på arrangemangens natur, som för den som förstår, uppenbarligen inte är vinstdrivande så hoppas jag på att det ska gå för sig denna gång.

Arrangemanget sker den 13 februari i vinkällaren på Hotell Villa Anna i uppsala. 8 rätter och 13 viner. 9 gäster.
I priset på vinet få ni beakta att buteljerna är i enastående kondition och pris inkluderar frakt och omkostnader.
(för den som har ögonen med sig känner igen 1990 La mouline och minns röttorps artikel om världens bästa vin)
https://www.dagensps.se/after-work/di-weekend-har-ar-varldens-basta-rodvin/

(1199kr) 2007 Bollinger Grand Anee
(1202kr) 2005 Comtes des Champagne, Taittinger
(4800kr) 1880 Welsch Brothers Boal Reserva
(5064kr) 1923 Chateau Palmer
(4521kr) 1937 Chateau Margaux &
( 950kr) 1947 Chateau Gruaud Larose
(2690kr) 1970 Charmes-Chambertin Grand Cru Magnum, Lebéque
(5844kr) 1986 Chateau Margaux
(6964kr) 1990 Côte-Rôtie La Mouline, Guigal
(2599kr) 2016 Rätsel Syrah, Sine Qua Non
(3196kr) 1911 Monbazillac, Le Bouscat
( 730kr) 1976 Piesporter Goldtröpfchen TBA, Domklausenhof
(1503kr) 1937 Souza Tawny Port
(1350kr) Mat 8 rätter och service m.m (korkavgift) / Per person

Totalt 41262 kr delat på 9 är 4584 + 13500= 5934

Maila till robert@geflevinkallare.se för frågor

Mvh/Robert
 

Victorious

Medlem
Hallå,

Kul initiativ och fantastisk provning ser det ut som! Hade väldigt gärna vart med, men är bortrest. Bor alldeles i närheten, så om det dyker upp fler tillfällen i framtiden så vore det otroligt kul att vara med på!

Jag önskar dig och övriga lyckliga deltagare en fantastisk kväll och provning!

mvh,
Victor
 

Bastardo

Medlem
Tror du är en av de få som reagerar över mängden 1,5 flaska.
;) Du har säkert rätt, Poussard. Men jag gillar inte att bli ”full” på vin. Känns oerhört konstigt för mig. Det gamla, vanliga och hederliga sättet funkar bäst för mig. Alltså lite starkvaror, gärna i lagom blandningar och inte för mycket sånt heller. :)
Apropå en annan sak: hur länge kan man anta, att en åttarätters middag kommer ta tidsmässigt? Jag gissar vilt, minst fyra till fem timmar.
Det kommer säkert bli ett minne för livet för de lyckliga som har möjlighet att delta och kan även bli den dyraste ’fyllan’ någonsin. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
;) Du har säkert rätt, Poussard. Men jag gillar inte att bli ”full” på vin. Känns oerhört konstigt för mig. Det gamla, vanliga och hederliga sättet funkar bäst för mig. Alltså lite starkvaror, gärna i lagom blandningar och inte för mycket sånt heller. :)
Syftet med en provning av gamla fina viner är kanske inte i första hand att deltagarna ska bli fulla? Att det är detta perspektiv man anlägger tyder på ett märkligt förhållningssätt till en vinprovning. Det brukar mest vara extremisterna inom IOGT-NTO som anser att alla drycker med alkoholinnehåll bara är till för att orsaka fylla.
 

Keen

slan
Det är väl upp till var och en att välja att spotta, istället för att svälja. Jag skulle inte spotta...

Kan inte nu, men skriv gärna om framtida tillfällen! @Vinmannen
 

Bastardo

Medlem
Syftet med en provning av gamla fina viner är kanske inte i första hand att deltagarna ska bli fulla? Att det är detta perspektiv man anlägger tyder på ett märkligt förhållningssätt till en vinprovning. Det brukar mest vara extremisterna inom IOGT-NTO som anser att alla drycker med alkoholinnehåll bara är till för att orsaka fylla.
Jag tycker synd om människor som har absolut ingen känsla för humor … ;) Och det här väl ingen vinprovning, utan mest som en middag med fina viner, eller hur. Ganska rejält med vin, om man får uttala sin åsikt. :)
Försök slappna av Tomas! Det är ingen som hotar dig på något som helst sätt. Nu har vi förstått att du är fullständigt humorbefriad.
Du besvarar varenda åsikt, som är annorlunda än din, genom att du attackerar den personen med lägsta möjliga argument och genom att göra så, visar du verkligen vad du går för och vilken typ av människa du är innerst inne. :( Bad for business! Tänk på det. :)
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Jag tycker synd om människor som har absolut ingen känsla för humor … ;) Och det här väl ingen vinprovning, utan mest som en middag med fina viner, eller hur. Ganska rejält med vin, om man får uttala sin åsikt. :)
Försök slappna av Tomas! Det är ingen som hotar dig på något som helst sätt. Nu har vi förstått att du är fullständigt humorbefriad.
Du besvarar varenda åsikt, som är annorlunda än din, genom att du attackerar den personen med lägsta möjliga argument och genom att göra så, visar du verkligen vad du går för och vilken typ av människa du är innerst inne. :( Bad for business! Tänk på det. :)
Jag tror att Tomas har en poäng, genom att man ganska ofta stöter på människor som är av uppfattningen att allt drickande syftar och bidrar till fylleri. Detta sagt, är det fortfarande så att vi alla har olika vanor vad gäller hur mycket vi väljer att dricka. För min del skulle den sista tredjedelen av en sådanhär middag vara helt meningslös om jag inte spottar.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tycker synd om människor som har absolut ingen känsla för humor … ;) Och det här väl ingen vinprovning, utan mest som en middag med fina viner, eller hur. Ganska rejält med vin, om man får uttala sin åsikt. :)
Försök slappna av Tomas! Det är ingen som hotar dig på något som helst sätt. Nu har vi förstått att du är fullständigt humorbefriad.
Du besvarar varenda åsikt, som är annorlunda än din, genom att du attackerar den personen med lägsta möjliga argument och genom att göra så, visar du verkligen vad du går för och vilken typ av människa du är innerst inne. :( Bad for business! Tänk på det. :)
Jag tycker du går lite väl hårt fram Bastardo. Att Tomas besvarar med sin åsikt är inget skäl till ett personligt påhopp. Vilka "vi" har förstått att Tomas är humorbefriad? Tvärt om, jag tycker att det Tomas skrev mycket väl tyder på en "glimten i ögat vinkling" åt de som anser att om det finns mycket vin så ska det supas. Utläggningen om IOGT kan jag inte se annat än som en tankebana, en förlängning av själva kärnan i frågeställningen kring om man ska bli full eller inte på en vinmiddag/vinprovning. Jag tror heller inte Tomas känner sig hotad på något sätt, varför skulle han vara det? Att få vädra sin åsikt och ifrågasätta andras måste få vara tillåtet utan en risk för smutskastning, annars kan vi lika gärna stänga ner forumet.
Personliga påhopp är bad for business, tänk på det.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Och det här väl ingen vinprovning, utan mest som en middag med fina viner, eller hur. Ganska rejält med vin, om man får uttala sin åsikt.
Alltså en vinprovning fast med mat, så man får testa vinet med mat som passar.
Så bygger jag allt mitt vin jag provar dvs vinprovning, och allt blir ju så mycket trevligare.
Var och en får ju avgöra hur mycket man vill spotta, Ingenting som har något med "fylla" att göra!
 

Jos

Medlem
Kära Vinvänner.
Jag heter Robert och jobbar med internationell Rare Wine handel med hög-proveniens buteljer. Som ett sidoprojekt så arrangerar jag enklare vinmiddagar av ren självkostnadskaraktär. Förra gången som jag på några medlemmars förfrågan skrev ett inlägg här så fick jag en tillsägelse om att reklam inte var tillåtet. Men med tanke på arrangemangens natur, som för den som förstår, uppenbarligen inte är vinstdrivande så hoppas jag på att det ska gå för sig denna gång.

Arrangemanget sker den 13 februari i vinkällaren på Hotell Villa Anna i uppsala. 8 rätter och 13 viner. 9 gäster.
I priset på vinet få ni beakta att buteljerna är i enastående kondition och pris inkluderar frakt och omkostnader.
(för den som har ögonen med sig känner igen 1990 La mouline och minns röttorps artikel om världens bästa vin)
https://www.dagensps.se/after-work/di-weekend-har-ar-varldens-basta-rodvin/

(1199kr) 2007 Bollinger Grand Anee
(1202kr) 2005 Comtes des Champagne, Taittinger
(4800kr) 1880 Welsch Brothers Boal Reserva
(5064kr) 1923 Chateau Palmer
(4521kr) 1937 Chateau Margaux &
( 950kr) 1947 Chateau Gruaud Larose
(2690kr) 1970 Charmes-Chambertin Grand Cru Magnum, Lebéque
(5844kr) 1986 Chateau Margaux
(6964kr) 1990 Côte-Rôtie La Mouline, Guigal
(2599kr) 2016 Rätsel Syrah, Sine Qua Non
(3196kr) 1911 Monbazillac, Le Bouscat
( 730kr) 1976 Piesporter Goldtröpfchen TBA, Domklausenhof
(1503kr) 1937 Souza Tawny Port
(1350kr) Mat 8 rätter och service m.m (korkavgift) / Per person

Totalt 41262 kr delat på 9 är 4584 + 13500= 5934

Maila till robert@geflevinkallare.se för frågor

Mvh/Robert
Magiskt upplägg! :)

Jag är intresserad men gissar att jag är lite sen på bollen...
 
Last edited:
Toppen