Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skicka hem vin privat från Italien via DHL, UPS, ...

Fredrik L

Medlem
BKWine har en bra artikel om just detta: https://www.bkwine.com/sv/reportage...nt-eller-vinhandlare-i-utlandet-direktimport/
Tänk på att du måste säkerställa punktskatten och fixa ledsagardokument m.m.
Det är väl inte riktigt detta som efterfrågas? Jag tänker att det som Joakim undrar över är om någon har tagit en mängd vinflaskor från olika producenter till en DHL service point eller liknande i utlandet, och sedan privat skickat hem det. I BKwines artikel skrivs det väl mest om fallet då en säljare är direkt inblandad när det ska skickas?
 

Fredrik L

Medlem
Jag har försökt kolla på sådana fraktalternativ vid något tillfälle, och tror att det ska gå att ordna, men har sedan fått hjälp av vinproducenter att få flaskor hemskickade istället.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är väl inte riktigt detta som efterfrågas? Jag tänker att det som Joakim undrar över är om någon har tagit en mängd vinflaskor från olika producenter till en DHL service point eller liknande i utlandet, och sedan privat skickat hem det. I BKwines artikel skrivs det väl mest om fallet då en säljare är direkt inblandad när det ska skickas?
Nja, det är ju samma förfarande oavsett om det är producenten eller du själv som skickar. Rätta mig om jag har fel men så har jag tolkat det.
 

Fredrik L

Medlem
Jo, du har delvis rätt. Det jag reagerade på var det där ledsagardokumentet, som rimligen inte borde behövas, annars är det ju bara att betala alkoholskatten precis som om man ordnar transport själv från en säljare.
 
Trådskapare
Joakim Scholtz
Tack för återkopplingarna, jag googlar vidare då ingen verkar ha praktisk erfarenhet av detta scenario. Min tanke var att lämna in ett antal lådor på en DHL station för transporten hem. Jag har bara bra erfarenheter att få vin hemskickat direkt från producent men alla kommer inte kunna hjälpa till med detta.
 

sunqan

Vinös
Vad som händer med just din försändelse kontra eus punktskattedirektiv/svensk lag och de dokumen som fraktbolaget är skyldiga att medföra, är två skilda saker.

Fraktbolaget ska kunna presentera ett ledsagardokument, om detta vid en kontroll saknas vid transport av punktskattepliktiga varor (alkohol och tobak), kommer de att få betala en avgift på 20% av punktskattebeloppet (dvs i runda slängar 50 spänn för en låda vin)

Skattemässigt gäller (enligt både eudirektivet och motsvarande svensk lag) att om du ordnar transport av alkohol till sverige, ska du betala svensk alkoholskatt (enbart punkrskatt, inte svensk moms).

För att betsla svensk alkoholskatt ska du skicka in en skattedeklaration på papper, ställa en säkerhet för skatten (dvs betala den) samt fylla i ett förenklat ledsagardokumen med bland annat en del uppgifter du får i det skriftliga svaret (ej elektroniskt) från skatteverket.

Om skatt inte betalats på korrekt sätt, kommer mottagaren få betala denföre mottagandet - detta är en lättnad i svenska lagen kontra eudirektivet.

Om säljaren ordnar transporten är det distansförsäljning och då ska säljaren betala inte bara svensk alkoholskatt, utan även svensk moms. Görs inte det är det säljaren som felat och begått ett fiskalt brott. Enda effekten för mottagaren är att det kommer ett inbetalningskort på alkoholskatten och på speditörens straffavgift.

Inget av detta har testats av domstol.
 
Toppen