Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skönaste plattan till en god flaska vin.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag är väldigt förtjust i vin, jag är också väldigt förtjust i musik. Min gode vän som postar under namnet Krug88 älskar också vin. Han hävdar dock att Christina Aguliegliera (eller vad fan hon nu heter) är världens bästa musik.

Jag håller inte med.

Det är livsviktigt med gott vin, och det är minst lika viktigt med riktigt bra musik, därför ber jag er skriva om er bästa vin och musikupplevelse.

Personligen har det varit många genom åren, men en av de bästa var nog halvliggandes i soffan hemma, efter en trevlig kväll på stan med en massa goda viner, en nyöppnad (och helt onödig) flaska Krug. Helt mörkt i rummet och Scritti Polittis "White Bread, Dark Beer" på stereon. När man är lite packad så är introt till "Boom Boom Bap" något av det bästa man kan höra.

Sjukt bra (och gott!).
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Jag är väldigt förtjust i vin, jag är också väldigt förtjust i musik. Min gode vän som postar under namnet Krug88 älskar också vin. Han hävdar dock att Christina Aguliegliera (eller vad fan hon nu heter) är världens bästa musik.

Jag håller inte med.

Det är livsviktigt med gott vin, och det är minst lika viktigt med riktigt bra musik, därför ber jag er skriva om er bästa vin och musikupplevelse.

Personligen har det varit många genom åren, men en av de bästa var nog halvliggandes i soffan hemma, efter en trevlig kväll på stan med en massa goda viner, en nyöppnad (och helt onödig) flaska Krug. Helt mörkt i rummet och Scritti Polittis "White Bread, Dark Beer" på stereon. När man är lite packad så är introt till "Boom Boom Bap" något av det bästa man kan höra.

Sjukt bra (och gott!).

Är också stor musikälskare, det är bara dansband och hip-hop som går bort.

Men du har onekligen en poäng där, och i fallet vilken musik jag avnjuter till vin beror lika mycket på tillfället som vilket vin man väljer till en viss maträtt.

En middag med en vacker dam (numera får jag hålla mig till frugan) ackompanjeras gärna av dämpad klassisk musik som förhöjer stämningen. Mozarts pianokonserter tycker jag är trevligt att ha i bakgrunden till en middag med god mat och givetvis som den förtappade frankofil jag är en god Bordeaux i glaset.

Till champagne som andas fest och flärd samt elegans är Straussmusiken som brukar spelas just på champagnens "årshelg" nyår ett utmärkt val.

Till vinet "i skjortärmarna" passar vilken musik som helst, jag lyssnar på allt från hårdrock till visor när jag sitter vid datorn med ett glas vin i handen.

(Scritti Politti verkar tydligen gilla låtar med titeln "Boom", minns en som hette Boom there she was som jag hade med på nån gammal LP anno dazumal.)
 

Krug88

Medlem
Vilket jävla skitsnack, hon är ju klart porrig helt enkelt.
Måste ju få lyssna på en skön kvinnostämma när man sitter och dricker bubbel med en lallare...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Krug88 skrev:
Vilket jävla skitsnack, hon är ju klart porrig helt enkelt.
Måste ju få lyssna på en skön kvinnostämma när man sitter och dricker bubbel med en lallare...

Poo on you and the horse you rode in on... Ha det så kul i Kaaaaarlstad! Mycket Krug -88 där...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
jag önskar att jag hade ett glas bubbel att sippa på, det skulle vara riktigt smaskigt just nu. Men nej, istället blir det ett manligt glas thé och Tool på stereo. Fy fan för att jobba sent!
 

R.P

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Nu har jag införskaffat jävligt bra vinmaterial, köpte igår monsterboxen med Ulf Lundell, 14 skivor med osläppta och nya versioner av låtar, dessutom alla singlar! Nu har jag otaliga timmar med gott vin och underbar musik framför mig! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Åh herrejävlar! Lundell och rödtjut! Låter livsfarligt! Jag minns sist jag upplevde den kombinationen, två kursare hängde ut genom köksfönstret och ylade "när jag kysser havet" så att grannarnas Hamiltontik blev tokig och började skälla tillbaka!
 

R.P

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Krug skrev:
Åh herrejävlar! Lundell och rödtjut! Låter livsfarligt! Jag minns sist jag upplevde den kombinationen, två kursare hängde ut genom köksfönstret och ylade "när jag kysser havet" så att grannarnas Hamiltontik blev tokig och började skälla tillbaka!

Det är galet farligt, men lika kul. Det är skönt att sitta med en av hans mer melankoliska skivor och en flaska vin. Pröva Xavante, 12 Sånger eller En eld ikväll, bra plattor att sitta och njuta av ett vin till. Kär och galen, Ripp Rapp, Den vassa eggen etc får man inte dricka för mycket vin till för då spårar det ur.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Ikväll blir det sannolikt någonting finstämt och elegant då "det stora installationsinfernot" börjar. Varför inte lite Velvet Acid Christ eller VNV Nation? Lite skönt dystropi så här då det bara känns som mörkast.
 

Keen

slan
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Lite Leonard Cohen är aldrig fel, speciellt inte när man är lite smått på trycket...
 

The Pint

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

"Wine Me Up" med Faron Young är förstås den enda låt som behövs till en flaska rödvin. (Fast jag är förstås galet förtjust i Two Dollar Pistols version också).
 

Dejzan

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Dusty Springfield tycker jag fungerar utmärkt tillsammans med lite skumpa.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Jeff Buckleys platta "Sketches for my Sweetheart the Drunk" kommer att rulla vansinnigt mycket under januari har jag en känsla av. Jag ska ta det lugnt med kröken och satsa på viktnedgång och liknande, så det blir bara mysig musik för mig.
 

Dejzan

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Krug skrev:
Jeff Buckleys platta "Sketches for my Sweetheart the Drunk" kommer att rulla vansinnigt mycket under januari har jag en känsla av. Jag ska ta det lugnt med kröken och satsa på viktnedgång och liknande, så det blir bara mysig musik för mig.
Jag tycker snarare att man vill dricka dricka till Jeff Buckley, Hallelujha kräver ju nästan sprit.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Japp, man vill kröka när man lyssnar på Jeff. Men kan lyssna på musiken och drömma om en god flaska rött!
 

MiGa

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

Fick skivan från solensmat av frugan i julas, skön musik när man står och fixar helgens mat och ett glas vin
till det.

MiGa
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

sisyfos skrev:
The Times They Are A-Changin'

Det är ju en låt och inte en platta väl?

Bra är den i alla fall!
 

sisyfos

Medlem
SV: Skönaste plattan till en god flaska vin.

platta och låt kom 64 men fan jag tror att Highway 61 Revisited är ännu bättre.
 
Toppen