Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skopje, Makedonien

gece

Man vänjer sig.
Ska till Skopje i Makedonien en sväng om ett par veckor. Har en ledig helg som skulle kunna vikas till att resa iväg ut i provinserna där det ju odlas en del vin. Balkan i allmänhet känns som att det är på väg upp i vinvärlden, men finns det nåt att hänga i julgranen mat- och/eller vinmässigt i Makedonien?
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
SV: Skopje, Makedonien

En talande tystnad... kanske inte helt utan anledning :) kan lätt rekommendera ett besök men är man bara intresserad av vin kan man nog spendera sin tid bättre.

Hursom, om man finner sig själv i centrala Skopje och känner sig nyfiken på lokalt vin kan jag rekommendera Vinoteka Temov, som har i princip hela Makedoniens vinutbud, från "draught wine" till prestigecuvéerna från de mer renommerade producenterna - och som ett stort plus krängs vartenda vin på glas. Stort minus för att serveringstemperatur på rödpanget var nånstans mellan rumstempererat och ljummet. Av de viner jag provade på Temov kunde jag snabbt dra slutsatsen (bekräftad av personalen) att Château Kamnik är den bästa producenten - deras Cabernet Sauvignon fick hänga med mig hem. Har för mig att jag provade nåt bra från Bovin och Popov också, men vad?

På tal om Château Kamnik, skulle jag hamna i Skopje igen skulle jag ge deras restaurang ett försök, upptäckte den dessvärre inte innan det var dags att lämna stan.

Ute i provinserna hade Tikveš en riktigt bra restaurang och halvdana till rätt bra viner, höjdpunkten varandes den röda Barovo (blend av Vranec/Kratošija), som fick äran att bli det andra vin som följde med till Sverige.

Popova Kula är svåra att missa om man börjar rota i makedonskt vin, och att döma av mina upplevelser är det något de har att tacka sina reklamare för snarare än sina vinmakare (med viss reservation för att vinprovningen inte inkluderade annat än Merlot ur toppskiktet - skulle nog gissa att cabben eller Vranecen är bättre). Kockarna på restaurangen får godkänt med uppmaning om att jobba på helheten, det var en konstig upplevelse att äta den odiskutabelt bästa biff jag fått på år och dar tillsammans med överkokt frysbroccoli och urvattnade morotsslantar.

Inalles kan Makedonien helt klart spotta ur sig habilt rödtjut, men bland de vita var det sämre ställt. De flesta druvor hade svårt hålla syran uppe, förutom den lokala Temjanika som dock lite för ofta drogs med en konstig efterhängsen beska.

Kan också rekommendera bilkörningen. Som en Emir Kusturica-film, allt som saknades var en klezmerorkester.
 

Silenos

Medlem
SV: Skopje, Makedonien

Tack för reportaget. Biffen (minus grönt, kanske, men ändå... det känns som om det gömmer sig en skön touche av öst däri, icke att förakta!) och bilkörningen lät bäst.

gece skrev:
(med viss reservation för att vinprovningen inte inkluderade annat än Merlot ur toppskiktet - skulle nog gissa att cabben eller Vranecen är bättre).

Om man ändå ska till att dricka provinstjut, då känns det som om merlot & co. icke bör göra sig besvär. Hellre helt outtalbara druvsorter med åtta konsonanter per vokal och lika många diakritiska tecken. Ska det va så ska det va.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
SV: Skopje, Makedonien

Silenos skrev:
Tack för reportaget. Biffen (minus grönt, kanske, men ändå... det känns som om det gömmer sig en skön touche av öst däri, icke att förakta!) och bilkörningen lät bäst.
Ja, det var lite "chefen sa att vi tydligen måste ha sånt där grönpjåk" över hela anrättningen. Tentakeln vi fick på Tikveš hade också regionstypisk ratio mellan grönsaker, sås och djurdelar:
K4RpQMe.jpg
 
Toppen