Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skotsk maltwhisky

Hej!


Det var väldigt länge sedan jag var aktiv här, som ni säkerligen har märkt. Dryckesintresset har legat lite på vila. Jag hoppas att inte det är ett problem.


Jag undrar lite om den fascinerande spritdryck, som jag tyvärr måste medge att jag kan mycket mindre om än jag skulle önska. Är det någon som är insatt i whisky här som kan ge råd?
Jag har förstått att den skotska whiskystilen skiljer sig en del från den irländska, p.g.a. skilda produktionsmetoder. Av det väldigt lilla jag provat hittills så kan man generellt säga att jag blivit mer imponerad av den skotska stilen (därav trådens namn) och då i första hand lite äldre (18-21 år), som jag upplevt som mer runda och komplexa. Jag var på Irland för knappt två år sedan och besökte då Jameson i Dublin, och deras standardwhisky var ju relativt mild och lättdrucken som whisky, och absolut inte äcklig, men stod sig ganska slätt vid sidan om en 21-årig skotsk whisky när jag väl var hemma.
Än så länge har jag absolut inte nått någon slags acquired taste när det gäller whisky, och har inte lärt mig uppskatta rökighet, men jag känner ändå att en del som är tuffare att dricka nu kommer att vara betydligt större och mer spännande än standard-Jameson i det långa loppet.
Jag undrar lite om någon har några råd för att lära sig känna whisky, och vad som bäst kan passa en nybörjare som hittills mest gillat en 21-årig skotsk whisky lagrad på portvinsfat? Någon som har några ideer?

Jag inhandlade den här idag. Tror ni den kan vara något med tanke på min preferens såsom den är beskriven ovan?


Dessutom funderar jag på om jag skall ge irländsk whisky en chans till. Säkerligen gör de några sorter som är större än standard-Jameson. Hur är det med kvaliteten på whisky från olika länder. Finns det riktigt hög klass från exempelvis Irland, USA eller Kanada, eller är det bara skotskt som gäller för whisky av absolut toppklass?



Ni får ursäkta de något grundläggande frågorna, men jag är som sagt rätt ny. Jag har hämtat den information jag kunnat från Systembolaget, men undrar vad de mer finsmakande medlemmarna på det här forumet skulle rekommendera.


Tack på förhand!
 

Guayabera

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Cognac!

Har väldigt svårt för Single Malt eftersom jag tycker att torvrök alternativt tjärad båt nog är de mest överskattade aromerna som finns att uppbåda.

Men, Glenrothes olika årgångstappningar är dock ofta skrämmande bra, speciellt 1973 (obs Berry Bros tappningarna!)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Tack för tipset om Springbank, chambertin! Jag skall kolla upp producenten. 8)
Även Glenrothes är naturligtvis värd en titt, så tack för det också, Guayabera!

Jag har nu provat den 21-åriga Glenlivet och måste säga att den var mycket bra. Som väntat hade inte Jameson, som druckits precis innan, någonting att säga till om. Glenlivet vann på i stort sett alla kvalitetsmässiga punkter där alkoholhaltiga drycker inom samma kategori kan jämföras. Aromrikedomen, komplexiteten, längden.

Men, såklart, helt olika prisklasser.
 
SV: Skotsk maltwhisky

Det är ju inte helt rättvist att jämföra Jameson med The Glenlivet 21 om man ska jämföra irländsk och skotsk whisky. Lite som att ställa en McLaren F1 mot en Fiat Punto om man ska jämföra brittiska och italienska bilar.

Irländsk Single Malt är idag rätt sällsynt tyvärr. Det finns fortfarande Bushmills som är rena maltwhiskies, men den standardflaskan som finns på alla bolag är en blended. Förr var Bushmills 10 en riktigt bra irlänsk enkelmalt, jag vet inte hur den är nu. Här framgår annars vilka irländska maltwhiskies som finns på SB:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?searchquery=bushmills&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&ny=1#searchview=All&varugrupp=Whisky&produkttyp=Malt&excludesvalues=False&groupfiltersheader=Default&combinedland=^Irland$&filters=varugrupp,produkttyp,combinedland,&action=search

Den typiska irländska stilen är orökt och trippeldestillerad, ungefär som en skotskt låglandswhisky. Denna stil börjar försvinna mer och mer känns det som. Auchentoshan tillverkar fortfarande stiltypisk skotsk låglandswhisky, men det har aldrig varit ett av mina favoritdestillerier. Rosebank, innan det stängde, var mycket bättre. Många av de irländska destillerierna tillverkar nu också, tråkigt nog, mycket peated whisky (alltså rökt).

När det gäller annan skotsk whisky så kan jag inte annat än instämma i rekommendationen om Springbank. Fantastiskt destilleri som kör i princip hela tillverkningsprocessen under eget tak vilket är mycket ovanligt. Nästan alla destillerier köper in sin färdigmältade malt från centrala mälterier men Springbank kör 100% egen golvmältning precis som man gjorde för 100+ år sedan. Som ett resultat av detta och en massa andra fördyrande processer så är whiskyn ganska dyr, men den är också fantastiskt bra. Springbank tillverkar även Hazelburn som är trippeldestillerad och orökt, väl värt att prova om man vill testa en mer traditionell irländsk/låglandsstil.

Alla har sina personliga favoriter och det beror mycket på vad man är på för humör. Ett tips är att kolla på fatstarka whiskies för de levererar ofta en speciell upplevelse och medger att man själv väljer hur mycket man vill spä ut sin whisky (det är kutym att slå i lite svalt vatten i en whisky för att framhäva smaken) istället för att destilleriet spär ner whiskyn till 40-43%. Vill man ha kraftigt rökig whisky brukar Ardbeg Uigeadail sitta fint. Sherrybomb- kolla på Aberlour A'bunadh. Elegant och facetterad, vitekslagrad Speyside, köp The Glenlivet Nadurra. Finns många andra också men dessa är några förslag i helt olika smakkategorier.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Baron_Philippe skrev:
Det är ju inte helt rättvist att jämföra Jameson med The Glenlivet 21 om man ska jämföra irländsk och skotsk whisky. Lite som att ställa en McLaren F1 mot en Fiat Punto om man ska jämföra brittiska och italienska bilar.
Jag tänkte bara säga att jag förstår det, därav kommentaren om helt olika prisklasser i mitt förra inlägg. Det var mer tänkt som en jämförelse mellan olika åldrar än mellan olika länder, i vilket fall.


Hur som helst så ville jag bara tacka för de många utförliga tipsen. Nu har jag en hel del intressant att kolla upp.
 

pln

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

higland park 18 är mycket prisvärd tycker jag. Har testat 30åriga men tycker nog att 18åriga är mer prisvärd.
Om du inte föredrar rök som tex ardbeg så är det ju så att röken avtar med ålder. Smaken i en Ardbeg 21årig (om du får tag i den) har utvecklats till en mer komplex, sammansat och oljigare wiskey med mer citrus och mindre rök.. supergod. Du tänker inte ens på att den är 56%.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Tack för info, pin!


Jag har för mig att jag provat Highland Park 18 vid något tillfälle, men det var länge sedan, och jag hade inte provat mycket whisky då än (det har jag fortfarande inte, men än mindre då). Därför vet jag inte riktigt vad jag skulle tycka idag.
Jag får kolla upp Ardbeg 21, antar jag.
 

Sveprod

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Hej
Såg din tråd och kände för en gångs skull att jag hade koll på något på detta forumet;)
Jag är i första hand whiskydrickare men försöker bredda mitt vinkunnande här. Men för att göra ett långt svar kort brukar man på motsvarande whiskyforum "sampla" olika whisky i småflaskor. Då får man en chans att prova många olika utan att behöva köpa grisen i säcken på samma sätt som när man köper en hel flaska. Jag har gott om olika typer hemma så det är bara att höra av sig om du vill ha hjälp med detta:)
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Tack Sveprod!


Jag tycker det skulle vara intressant att prova lite äldre och finare irländska men kanske även amerikanska sorter. Har du någre rekommendationer?
 

Sveprod

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Hej
Nja, några äldre irländare har jag nog inte smakat, och inte amerikanska heller. I staterna har de ju i första hand bourbon som jag inte känner så väl till. Single malt man själv... Visst kan jag hitta rekommendationer på bättre bourbons men jag har som sagt inte personlig kännedom till dem i någon större grad.
Finns det något skäl till att du ville smaka något från just dessa länder?
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Ja, jag tar gärna emot alla rekommendationer om bättre bourbon du kan (och hinner) hitta. Jag vill helst ha något som skulle ge än rättvis jämförelse med de 18-21 år gamla kaledonska whiskysorterna, som är de jag hittills gillat bäst. :)
 

Sveprod

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Innan jag grottan ner mig i Bourbon-förslag, kan jag tipsa om några japaner. Nu vet jag visserligen inte vilka whisky du vill jämföra med, (många svär ju helt till de rökiga ö-sorterna, och andra vill ha de lite mer fruktiga high-ländarna och några är helt frälsta på sherryinfluerade sorter)
men jag vill i vilket fall som helst tipsa om Yoichi 10 eller 15 år. Här får man mycket standardwhisky för pengarna! Men ge mig en vink om vilka typer du gillat så långt så ska jag se om jag kan lura dig till whiskyträsket:)
 

Sveprod

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Just Balvenie (21 år) har en forumare hört av sig med och undrar om jag var intresserad av.. Glenlivet kör ju så att säga i mittfilen så då är fältet öppet för att testa vidare. Ska luska lite på Bourbons men kommer nog inte kunna hålla mig från att tipsa om sm också..;)

I retur får du gärna komma med tips på några amerikanska vintips, både vita och röda. Men vi ska kanske då fortsätta med pm så inte tråden spårar ur..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Skotsk maltwhisky

Tomatin 25 årig och Glenfiddich 18 åriga är några av mina favoriter även de små exclusive flaskorna på regeringsgatan brukar sitta fint.
 

Sveprod

Medlem
SV: Skotsk maltwhisky

Tomatin borde passa smaksmässigt. När det gäller Bourbon brukar Makers Mark gå hem hos de flesta. Ett lite mer ovanligt tips är Bookers.
Sedan måste jag lägga en röst på Aberlour a'bunadh som är sherrykysst whisky på sitt bästa, men även Glenfarclas 15 år.
Personligen är jag frälst på Blair Athol men här är utbudet på bolaget knapert..
Longmorn 16 år har just hamnat i bolagets sortiment och är fantastisk.
Inget av detta är rökigt, vilket i och för sig är tvärt mot vad flertalet skandinaver väljer i whiskyhyllan. Men jag är själv ingen rökfantast och om tipsen ska gå åt Bourbon och dina tidigare referenser så slipper vi Ardbeg och de andra askfaten;)
 
Toppen