Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skumbanan

Ska ha en större champagneprovning och satt o funderade över odlarna vs hus och så kom mina tankar in på skumbanan något som jag associerar mer med odlare än hus.
Men vad är det som gör att det rent kemiskt uppstår associsoner med skumbanan?
Och varför betydligt oftare hos odlare än hos hus?
Vad är era tankar champagnenördar?
 

Johan L

Medlem
Isoamylacetat (eller mer korrekt, 3-metyl-1-butylacetat alternativt isopentylacetat, men det är alltså tre olika namn på samma molekyl) är en ester som smakar skumbanan. Bildas vid alkoholjäsningen och det blir särskilt mycket vid kolsyrejäsning. Esterbildning generellt styrs av specifik jäststam, temperatur, mängd jäst (pitch rate) mm. Dock trodde jag att det snarare kom från hög temp snarare än låg?
 
Toppen