Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

Lambo

Medlem
Ska ha en skumpaprovning för några vänner i helgen, sitter och väljer mellan två startfält men kan inte bestämma mig. HELP!

1.
Krug 88
Dompa 96
Comtes 98
Cristal 99

2
Salon 90
Dompa 93
Krug 96
Cristal 99

Vilken är vinnaren?
 

Elvis

Medlem
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

Alternativ 1 är klart bättre! Salon 90 och Dompa 93 är svaga årgångar (relativt sett) medan Comtes 98 och Dompa 96 båda är riktigt bra. Dessutom är Krug 88 helt fantastisk - den blir perfekt som avslutning på provningen.

Var och när? ;)
 

CH

Medlem
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

2 startfält? Det är väll snarare 2 sjysta flighter.
 
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

CH skrev:
Håller helt med!
Tycker också 1an är bättre. Frågan är vad du vill visa / prova. Dompa 93 är nog den mest mogna av dessa. Kan ju också vara kul att smyga in i ettan. Eller vill du uppnå det bästa fältet?
 
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

Lambo skrev:
Ska ha en skumpaprovning för några vänner i helgen, sitter och väljer mellan två startfält men kan inte bestämma mig. HELP!

1.
Krug 88
Dompa 96
Comtes 98
Cristal 99

2
Salon 90
Dompa 93
Krug 96
Cristal 99

Vilken är vinnaren?

Nr 1 är onekligen strået vassare, ja. Fick man välja och vraka fritt så vore det ju intressant att sätta ihop den så här:

Krug 88
Dompa 93
Dompa 96
Krug 96

Minivertikaler är alltid roliga, och att jämföra 1996:eek:r blir väl aldrig gammalt...

Comtes 98:an alt Cristal 99 kan förstås plockas in som joker i leken – speciellt roligt om allt provas blint (vilket jag förutsätter)...

Ja, som sagt, då var det bara det där med adressen kvar då? ;)
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

Vill ha med 4 st olika olika årgångar samt hus. Övriga är hyffsat nya skumpadrickare och detta blir deras första riktiga prestige provning.

Cristallen var deras ändå krav, resten e upp till mig. Håller med övriga att ettan är bättre och tror den passar kvällen bättre, Salon kan ju vara lite för komplicerad för ovana vintage drickare. Dompa 93 däremot var fantastisk när jag drack den för ett tag sen, borde vara en perfekt prestige introduktion men 96:an torde leverera den med. Dock länge sedan jag drack Dompa 96 nu, har ingen koll på utvecklingen där.
 
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

Då skulle jag köra Dompa 93 så får de prova en med lite ålder. Krug 88 ju inte helt fel (om du är väldigt snäll :) men varför plockar du inte med en odlare som exempelvis Pierre Peters , 2002 Les Chétillons finns ju fortsatt att köpa.
 

MikJak

Medlem
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

Jag föredrar att man provar samma sort men olika årgångar så man märker vilka skillnader det finns mellan dessa. Men alla tycker ju olika.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Skumpa provning, men vilken uppställning ska jag välja...

öjöj en sån provning vorre himelsk ::)
 
Toppen