Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Skumpa till smörgåstårta

Lambo

Medlem
Har lovat fästmön att göra smörgåstårta på fre. Inte nån favorit men tjejer verkar älska det.

Nåväl måste dricka Skumpa. Va tror ni passar, jag funderar på en Billecart-98 eller Vilmart-98. Båda känns som dom skulle kunna passa rätt bra till denna rätt.
Har fått för mig att det kan vara bra med en ung och frisk skumpa till smörgåstårta.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Såg att jag precis presterade inlägg nr 100. Skulle vilja gratulera mig själv att jag slipper titeln Winelurker...!
 

CH

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Lambo skrev:
Såg att jag precis presterade inlägg nr 100. Skulle vilja gratulera mig själv att jag slipper titeln Winelurker...!

Och med vilket inlägg sedan :D
Bara att gratulera
 

R.P

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Drack Palmer -96 på magnum till smörgåstårta för några månder sen, tyckte det funkade bra.
 

kayaker

Cyklist
SV: Skumpa till smörgåstårta

Jag tycker smörgåstårta är rätt äckligt så jag skulle skippa den biten. Då blir det inga matchningsproblem... ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Ta ngn champagne som är riktigt brödig så kan du ägna dig åt att dricka smörgåstårtan emedan vännen din äter den.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Till min förvåning så hade jag en flaska Palmer -96 när jag kollade i vinkylen, dock bara en flaska. Vet inte om jag vill dricka den nu.

Däremot såg jag att jag hade 4 st Grongnet 96or, kommer inte ens ihåg att jag köpte dom.
NÅn som har testat Grongnet -96, kan det va nått tro?
 

Pomerol

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Vad roligt att så många hade tips utan att fråga VAD för sorts smörgåstårta det är. Men visst, en riktigt god Champagne kanske passar till allt...
 

vintjej

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Pomerol skrev:
Vad roligt att så många hade tips utan att fråga VAD för sorts smörgåstårta det är. Men visst, en riktigt god Champagne kanske passar till allt...

Haha, jag undrade också vilken sorts smörgåstårta det skulle vara. Men jag gissar lax och räkor?
 
SV: Skumpa till smörgåstårta

Jag är inte så förtjust i smörgåstårta och har aldrig funderat över saken närmare, men skulle jag gissa så tror jag inte att de allra tyngsta champagnerna (Krug, Bollinger) skulle passa om man inte vill dränka smörgåstårtans aromer i champagnens (vilket jag själv i.o.f.s. kanske skulle vilja med tanke på vad jag skrivit om smörgåstårta ;D). Men, de förslag du själv lagt fram och det du skrivit om att man bör ha yngre champagner låter inte helt orimligt.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

lax räkor löjrom och kanske smyger in en bit prusciotto eller hur fan det nu stavas
 
SV: Skumpa till smörgåstårta

Lambo skrev:
Till min förvåning så hade jag en flaska Palmer -96 när jag kollade i vinkylen, dock bara en flaska. Vet inte om jag vill dricka den nu.

Däremot såg jag att jag hade 4 st Grongnet 96or, kommer inte ens ihåg att jag köpte dom.
NÅn som har testat Grongnet -96, kan det va nått tro?

Jag har druckit Grongnet -96 (Special Club) fyra gånger nu och de två första flaskorna var riktigt bra, enormt fruktiga och koncentrerade, medan tredje flaskan kändes ganska livlös och platt. Fjärde flaskan var "OK", men inte mer. Skillnaden som jag minns den, var så stor att jag inte tror att det bara var min "dagsform", utan att det faktiskt är stor flaskvariation (kanske beroende på degorgeringsdatum) på den här champagnen. De två senare flaskorna var inköpta ca. ett år efter de två första.

Skulle själv välja Billecart -98 av de du nämner; riktigt krispig och god och bör passa perfekt till tårtan!

Trevlig helg, när det väl är dags! :)
 

R.P

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Den här tråden gjorde mig sugen på smörgåstårta, övertalade precis tjejen så hon ska göra en imorgon. :) Dom flesta av mina flaskor ligger dessvärre i Sverige så jag tar gärna också del av skumpatipsen, lutar åt Palmer igen. Vad tror ni annars om Jaquesson 732 eller en flaska Bollinger till smörgåstårta?
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Bollinger tror jag inte på till ST. Tycker nog den e lite för komplex, men iofs så passar ju Bollinger nästa till allt.

Jag kör på Billecart -98. Tror även att standard Billecart skulle funka kanon till ST den e ju frisk och bubblar skönt i gommen.
Återkommer med rapport.
 

R.P

Medlem
SV: Skumpa till smörgåstårta

Lambo skrev:
Bollinger tror jag inte på till ST. Tycker nog den e lite för komplex, men iofs så passar ju Bollinger nästa till allt.

Jag kör på Billecart -98. Tror även att standard Billecart skulle funka kanon till ST den e ju frisk och bubblar skönt i gommen.
Återkommer med rapport.

Då testar jag en standard Billecart, tack förresten för inspirationen till morgondagens middag. :)
 
Toppen