Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

SM i sommellerie avgjort

anders

Medlem
Vinnare: Fredrik Horn, PM&Vänner, Växjö
Tvåa: Arvid Rosengren, Le Rouge Stockholm
Trea: Totte Steneby, Eriks Vinbar Gondolen, Stockholm

Tur för Fidde att han vann. Vi sköt på en riktig höjdarprovning för att han skulle till Götet och tävla.
Med tanke på all tid han, och även alla runt omkring, har lagt ner är det en värdig mästare. Jag tar själv åt mig äran för att han lärde sig Reinheitsgebot från 1516. :D
Tack och lov är Fidde betydligt mindre än mig och Larsson och eftersom man nu får förmoda att han kommer att bli ännu stöddigare än tidigare får vi ta tag i varsin arm och lyfta ut honom i vinkällaren och visa honom ödmjukhet den hårda vägen. ;D

Tar jag inte helt fel är tvåan Arvid här i forumet.

Vi gratulerar!
 

Lando

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Fredrik Horn, Växjö...hm.... jag funderar på om det är min gamla klasskamrat årgång 1978 från Växjö?? Skitkul i så fall!

Grattis i alla fall til alla tre!
 

Keen

slan
SV: SM i sommellerie avgjort

Stort grattis till Årets Somalier, och runner-ups såklart! Hurra hurra! :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Lando skrev:
Fredrik Horn, Växjö...hm.... jag funderar på om det är min gamla klasskamrat årgång 1978 från Växjö?? Skitkul i så fall!

Grattis i alla fall til alla tre!

Årgången stämmer om jag inte missminner mig så då bör det ju vara din gamla polare. Som man säger, världen är liten.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: SM i sommellerie avgjort

Saxat från aftonhoran...

Fredrik – en riktig vinnare


GÖTEBORG. Sveriges överlägset bästa vinkypare heter Fredrik Horn.

I går vann 30-åringen SM för sommelierer.

Men när Aftonbladet ber om tips på ett riktigt bra lådvin får han något tomt i blicken.

I bankettsalen på Park Avenue Hotel i Göteborg trängs vinimportörerna och deras flaskor. Det är ”Sommelierernas dag”.

Du får ett tomt glas i handen när du betalat inträdet. Sen är det bara att sträcka fram och få påfyllt. Besökarna snurrar, luktar och smuttar.

Igen och igen.
”Har övat mycket”

– Jag har tränat ett helt år, ända sen jag blev trea i förra årets final. Jag har läst mycket engelsk litteratur och övat på språket. Men jag var fruktansvärt nervös, säger Fredrik Horn från PM & Vänner i Växjö.

Nu längtar han efter ett glas god champagne.

Ulf Wagner, krögare och känd från Stjärnorna på slottet, var en av fem i juryn.

De tre finalisterna fick blindprova, dekantera, servera och rekommendera.

– Fredrik Horn gjorde allt rätt från början och jobbade proffsigt, säger Wagner.
Tipsar om budgetvin

Men på lådviner går mästaren bet. Fast han rekommenderar gärna ett par favoriter på flaska, ett vitt och ett rött:

– Albariño (druva) från Galicien (i nordvästra Spanien) är bra. Ett bra rött är Chateau la Tour de By.

Albariño-vinerna finns från 89 till 199 kronor flaskan på Systembolaget. Det röda kostar 139 kronor.

Det är ju klart, det måste ju verkligen stressas på att han minsann inte är någonting för "vanliga" människor. Jag menar, hur bra kan man vara på vin om man inte kan rekommendera en bra box?

Jävla aftonidioter!
 

SUPRA

Bäst
SV: SM i sommellerie avgjort

Krug skrev:
Det är ju klart, det måste ju verkligen stressas på att han minsann inte är någonting för "vanliga" människor.

Ja, det blev liksom övertydligt.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Blev helt enkelt tvungen att skapa ett konto och göra en kommentar.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: SM i sommellerie avgjort

Väl rutet och subtilt framställt. Jag tror inte att du kommer att få speciellt många svar. Inte för att du inte är provocerande nog. Utan för att folk inte vågar klicka på länken till "artikeln".
 

Arvid

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Tack så mycket!

Det var en fantastisk tillställning. Mitt första SM (och definitivt sista tänkte jag efter semifinalen, aldrig känt mig så missnöjd). Att jag skulle stå i final kom som en chock och att komma tvåa var verkligen mer än jag hade hoppats på.

Fidde är en riktigt värdig mästare. Stort grattis till honom!
 

Öhman

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Krug skrev:
Kommentaren på kommentaren förefaller också vara borta. Någon som vet vad det stod?

MammaGuevara, 43 år, Idag 14:51
"Hur kan man vara så urbota dum att man över huvud taget får för sig att frågan en toppsommelier om lådvin?!?" Kan det vara så att humorknappen på "Aftonbladet- nyheter för förståndshandikappade" är avstängd? Folk som gör en karriär på att sniffa på viner ska inte tas på allvar.
 

Pomerol

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Men Arvid nu blev det väl ändå fel? Det stod att du "representerade" någon Stockholmssylta - du tävlade väl för finewines.se?
 

Andreas L

Medlem
SV: SM i sommellerie avgjort

Grattis Fredrik och grattis Arvid, bra jobbat och kör på, det är kul att se en ny talangfull generation.
 
Toppen