Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små och exklusiva partier september 2012

Systembolagets lansering av små och exklusiva partier 1 september 2012

Lite intressanta nyheter. för de flesta smaker. För champagneälskarna erbjuds både 2005 André Jacquart och David Léclapart L'Artiste och L'Apôtre (väl första gången dessa säljs via SB). En hel del 2009 Bordeaux ( Léoville-Barton, Petrus, Cheval Blanc med mera) 2007 Barolo från flera odlare, 2008 Dominus Estate, 2010 Chablis William Fevre Grand Cru Les Clos, 2010 Domaine de la Janasse Chaupin, 1998 Barbaresco Prunotto för att nämna några

Små och exklusiva partier september 2012
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering av små och exklusiva partier 1 september 2012

Lite intressanta nyheter. för de flesta smaker. För champagneälskarna erbjuds både 2005 André Jacquart och David Léclapart L'Artiste och L'Apôtre (väl första gången dessa säljs via SB). En hel del 2009 Bordeaux ( Léoville-Barton, Petrus, Cheval Blanc med mera) 2007 Barolo från flera odlare, 2008 Dominus Estate, 2010 Chablis William Fevre Grand Cru Les Clos, 2010 Domaine de la Janasse Chaupin, 1998 Barbaresco Prunotto för att nämna några

Små och exklusiva partier september 2012

Hittar inget direkt rikt-pris på vad L'Apôrte brukar kosta, har själv aldrig köpt den förut, ni som handlat endel Léclapart sens innan; är Bolagets pris på den rimlig?
 

Keen

slan
SV: Små och exklusiva partier september 2012

johan1279 skrev:
Hittar inget direkt rikt-pris på vad L'Apôrte brukar kosta, har själv aldrig köpt den förut, ni som handlat endel Léclapart sens innan; är Bolagets pris på den rimlig?


Minns ej vad jag betalade för den förut. Men det lät rimligt iallafall.
 

kayaker

Cyklist
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering av små och exklusiva partier 1 september 2012

Lite intressanta nyheter. för de flesta smaker. För champagneälskarna erbjuds både 2005 André Jacquart och David Léclapart L'Artiste och L'Apôtre (väl första gången dessa säljs via SB). En hel del 2009 Bordeaux ( Léoville-Barton, Petrus, Cheval Blanc med mera) 2007 Barolo från flera odlare, 2008 Dominus Estate, 2010 Chablis William Fevre Grand Cru Les Clos, 2010 Domaine de la Janasse Chaupin, 1998 Barbaresco Prunotto för att nämna några

Små och exklusiva partier september 2012
Nå'nting säger mig att en del Bordeaux 2009 lär kunna bli prissänkta både en och två gånger. Själv väljer jag andra årgångar.
 

chambertin

Medlem
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering av små och exklusiva partier 1 september 2012

Lite intressanta nyheter. för de flesta smaker. För champagneälskarna erbjuds både 2005 André Jacquart och David Léclapart L'Artiste och L'Apôtre (väl första gången dessa säljs via SB). En hel del 2009 Bordeaux ( Léoville-Barton, Petrus, Cheval Blanc med mera) 2007 Barolo från flera odlare, 2008 Dominus Estate, 2010 Chablis William Fevre Grand Cru Les Clos, 2010 Domaine de la Janasse Chaupin, 1998 Barbaresco Prunotto för att nämna några

Små och exklusiva partier september 2012

Flera intressanta Bdx -09 från ickeklassade slott i intervallet 250-400:- som presterat bra samt Barolos från Azelia och Vietti som jag är nyfiken på.
Sen så klart Janasse "Chaupin" och "Vieilles Vignes" 2010 till överkomliga priser (579:- och 729:).

Sen såg jag att i stort sett alla Bdx:er från Château Monbousquet och neråt i listan hade 12,5 listat som alkoholhalt vilket knappast kan vara fallet.
Såg på WA att Château Monbousquet i alla fall hade 14,2% senast då RP provade den.
 

kayaker

Cyklist
SV: Små och exklusiva partier september 2012

chambertin skrev:
Sen såg jag att i stort sett alla Bdx:er från Château Monbousquet och neråt i listan hade 12,5 listat som alkoholhalt vilket knappast kan vara fallet.
Såg på WA att Château Monbousquet i alla fall hade 14,2% senast då RP provade den.
De har väl nå'n gammal mall från 80-talet där 12,5 är ifyllt i förväg... ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Anders Landström skrev:
David Léclapart L'Artiste och L'Apôtre (väl första gången dessa säljs via SB).

Är det bekant vilken årgång det är? Kan det vara 2006, med tanke på att jag köpte 05:eek:r i Frankrike förra året? SB skriver ju inte ut det eftersom de formellt är årgångslösa. Kunde nog tycka att man kunde kostat på sig att skriva ut lotnumret som en del av varunamnet så man slipper gissa, någon högupplöst bild av baksidesetiketten lär ju heller inte komma upp på webbplatsen, "oväntat fel" eller icke...

Förresten, 2447 kr för Figeac 09, jisses... det får nog bli 50 flaskor Campos de Luz istället. ::)
 

kayaker

Cyklist
SV: Små och exklusiva partier september 2012

vintomas skrev:
Förresten, 2447 kr för Figeac 09, jisses... det får nog bli 50 flaskor Campos de Luz istället. ::)
Det är bara att hålla sig borta från de mer kända slotten. Priserna är ju skrattretande. Jag satsar nog på några andra som t.ex. Château Fonroque (Alain Moueix) och Château Rollan de By.
 

Karl

Medlem
SV: Små och exklusiva partier september 2012

De verkar lägga på en hel del på priset av bordeaux vinerna. Långt över de internationella priserna. Jag tror de kommer ha allvarliga problem att sälja av det här. Jag tror det är ett problem att vi har ytterligare en i ledet för ett så litet land som sverige. En importör och sedan en försäljare. Detta leder till att snart alla importerar viner själv, i alla fall de lite dyrare. Synd att det blivit så här. Jag köper gärna av sb men när en tysk riesling kostar 250 på sb som jag köper direkt från Tyskland för 150 så nej tack!
 

Silenos

Medlem
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Karl skrev:
De verkar lägga på en hel del på priset av bordeaux vinerna. Långt över de internationella priserna. Jag tror de kommer ha allvarliga problem att sälja av det här. Jag tror det är ett problem att vi har ytterligare en i ledet för ett så litet land som sverige. En importör och sedan en försäljare. Detta leder till att snart alla importerar viner själv, i alla fall de lite dyrare. Synd att det blivit så här. Jag köper gärna av sb men när en tysk riesling kostar 250 på sb som jag köper direkt från Tyskland för 150 så nej tack!

Varför tycker du det? Jag ser det som en befrielse. Givet tillgänglighet och samma pris så handlar jag av systemet, men det är sällan nuförtiden. Det är nästan bara med "svårallokerade" prylar, där senare försäljningsled saltat priset från domainen/slottet, som bolaget kan ligga bra med i pris.

Jag tror inte endast systembolaget kommer att ha svårigheter med att sälja bordeaux. Jag gissar på att lagerlokalsbyggare samt kyltekniker går en gyllende framtid till mötes i regionen.
 
Trådskapare
A
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Årgångarna på de David Léclapart som kommer att säljas på Systembolaget är:

2006 L'Artiste
2005 L'Apôtre
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Noterade just ett släpp av Selosse Substance (soleravarianten med rätt mycket oxidation) som webbsaldo till priset 1595 kr. De har gjorts bokningsbara kl 10 idag, och saldot i skrivande stund är 12 flaskor, vilket möjligen kan betyda att det fanns 12 flaskor och ingen har beställt än.

http://www.systembolaget.se/95306

Det skumma är att inga andra lanseringar sker idag (med undantag för en Ripasso), att det inte slagits på trumman för dem i någon lista jag sett, att den inte dyker upp om man gör sökurval på nyheter och sorterar efter datum, och att det är "vanlig" webbokning (d.v.s. ej regelrätt webblansering med kösystem) utan att det tycks finnas några flaskor i butik.

Nåväl, eftersom jag inte behöver fylla på saldot av detta vin tänkte jag att det kanske kunde finnas några törstiga själar här som var intresserade av tipset.
 
Trådskapare
A
SV: Små och exklusiva partier september 2012

vintomas skrev:
Noterade just ett släpp av Selosse Substance (soleravarianten med rätt mycket oxidation) som webbsaldo till priset 1595 kr. De har gjorts bokningsbara kl 10 idag, och saldot i skrivande stund är 12 flaskor, vilket möjligen kan betyda att det fanns 12 flaskor och ingen har beställt än.

http://www.systembolaget.se/95306

Det skumma är att inga andra lanseringar sker idag (med undantag för en Ripasso), att det inte slagits på trumman för dem i någon lista jag sett, att den inte dyker upp om man gör sökurval på nyheter och sorterar efter datum, och att det är "vanlig" webbokning (d.v.s. ej regelrätt webblansering med kösystem) utan att det tycks finnas några flaskor i butik.

Nåväl, eftersom jag inte behöver fylla på saldot av detta vin tänkte jag att det kanske kunde finnas några törstiga själar här som var intresserade av tipset.

Väldigt konstigt. Får se hur länge de finns kvar. Har ett gäng i källaren så känner ingen panik på denna.
 

kayaker

Cyklist
SV: Små och exklusiva partier september 2012

De har väl hittat en låda i depån? De har ju inte hundraprocentig koll så det känns väl som en plausibel förklaring?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Små och exklusiva partier september 2012

kayaker skrev:
De har väl hittat en låda i depån? De har ju inte hundraprocentig koll så det känns väl som en plausibel förklaring?

Jo, så kan det nog vara. Ser scenen framför mig. När de skickat de nyss upphittade överblivna DRC 2006:eek:rna till butik uppenbarar sig två 6-pack där bakom. "Öh, hörru Berra! Va fan är det som står här och samlar damm? Det ser ut som champagne eller nåt." ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Små och exklusiva partier september 2012

vintomas skrev:
Jo, så kan det nog vara. Ser scenen framför mig. När de skickat de nyss upphittade överblivna DRC 2006:eek:rna till butik uppenbarar sig två 6-pack där bakom. "Öh, hörru Berra! Va fan är det som står här och samlar damm? Det ser ut som champagne eller nåt." ;D
Nästan så jag skulle kunna satsa en massa pengar på det! Nästan bara namnet på lagerarbetaren som kan vara fel. ;D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Små och exklusiva partier september 2012

kayaker skrev:
Nästan så jag skulle kunna satsa en massa pengar på det! Nästan bara namnet på lagerarbetaren som kan vara fel. ;D
+1 !
 
Trådskapare
A
SV: Små och exklusiva partier september 2012

Det är rätt intressant att David Leclapart fortfarande finns att köpa. Sökningar kring David Léclapart är faktiskt den enskilt vanligaste söktermen på finewines.se. Räknade med att de skulle gå betydligt snabbare. Tror faktiskt att jag ska fylla på källaren lite ;D

Anders Landström skrev:
Systembolagets lansering av små och exklusiva partier 1 september 2012

Lite intressanta nyheter. för de flesta smaker. För champagneälskarna erbjuds både 2005 André Jacquart och David Léclapart L'Artiste och L'Apôtre (väl första gången dessa säljs via SB). En hel del 2009 Bordeaux ( Léoville-Barton, Petrus, Cheval Blanc med mera) 2007 Barolo från flera odlare, 2008 Dominus Estate, 2010 Chablis William Fevre Grand Cru Les Clos, 2010 Domaine de la Janasse Chaupin, 1998 Barbaresco Prunotto för att nämna några

Små och exklusiva partier september 2012
 
Toppen