Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 18 maj 2018

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
casa belfi.jpg

Testar om vinet smakar lika bra i "verkligheten" som det gör på Systembolagets provningar:
90064 Casa Belfi Colfondo Prosecco 129 kr: vem kan motstå ett vin med kronkork? Jäst, krut och cider finns det i doften, men det är nog mer urinoar än gödsel. Kruttorrt, gamla äppelskal och snäckor - fortfarande ingen mousse att prata om. Suröl möter Grüner Veltliner, med mineraliteten av en oekad chablis. Jag gillar verkligen det här, men det tillhör nog kategorin ”Endast för förryckta”. @Carinasomm tyckte at det hamnade någonstans mellan "odrickbart" och "vedervärdigt", mest beroende på att urinoaren är så framträdande.
Inget att bjuda moster Agda på.
 

ChristianB

DipWSET
Visa bifogad bild 13278
Testar om vinet smakar lika bra i "verkligheten" som det gör på Systembolagets provningar:
90064 Casa Belfi Colfondo Prosecco 129 kr: vem kan motstå ett vin med kronkork? Jäst, krut och cider finns det i doften, men det är nog mer urinoar än gödsel. Kruttorrt, gamla äppelskal och snäckor - fortfarande ingen mousse att prata om. Suröl möter Grüner Veltliner, med mineraliteten av en oekad chablis. Jag gillar verkligen det här, men det tillhör nog kategorin ”Endast för förryckta”. @Carinasomm tyckte at det hamnade någonstans mellan "odrickbart" och "vedervärdigt", mest beroende på att urinoaren är så framträdande.
Inget att bjuda moster Agda på.
Köpte en jag med; från och med förra året så är det en "acquired taste" och jag som är en stor surölsfantast gillar förstås det här vinet! :) Min mors spontana utrop från i fjol hemsöker mig dock fortfarande: "Det luktar ju hästbajs!" Således går den här under smeknamnet "häst-Proseccon" numera! :D
 

Carinasomm

Medlem
Visa bifogad bild 13278
Suröl möter Grüner Veltliner, med mineraliteten av en oekad chablis. Jag gillar verkligen det här, men det tillhör nog kategorin ”Endast för förryckta”. @Carinasomm tyckte at det hamnade någonstans mellan "odrickbart" och "vedervärdigt", mest beroende på att urinoaren är så framträdande.
Inget att bjuda moster Agda på.
Gillade snäckskalen och den salta mineraliteten men den där doften av utedass/urinoar...:öga: (inte min tekopp helt enkelt.)
Gjorde ett helgerån med dottern å spädde ut den med några droppar Limoncello, å vips så förvandlades den till alkoläsk eller söt prosecco.. (inte så mycke’ bättre asså.)
 

gece

Man vänjer sig.
Visa bifogad bild 13278
Testar om vinet smakar lika bra i "verkligheten" som det gör på Systembolagets provningar:
90064 Casa Belfi Colfondo Prosecco 129 kr: vem kan motstå ett vin med kronkork? Jäst, krut och cider finns det i doften, men det är nog mer urinoar än gödsel. Kruttorrt, gamla äppelskal och snäckor - fortfarande ingen mousse att prata om. Suröl möter Grüner Veltliner, med mineraliteten av en oekad chablis. Jag gillar verkligen det här, men det tillhör nog kategorin ”Endast för förryckta”. @Carinasomm tyckte at det hamnade någonstans mellan "odrickbart" och "vedervärdigt", mest beroende på att urinoaren är så framträdande.
Inget att bjuda moster Agda på.
Tack för tipset. Ett måsteköp, med andra ord.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gillar man den lite rikare stilen på Cab Fr så är Raats riktigt bra i den kategorin. Det här är visserligen en Bdx-blend men hos Raats så är det Cabernet Franc som sitter i högsätet vg de röda vinerna. (41% Cabernet Franc, 19% Cabernet Sauvignon, 17% Malbec,14% Merlot, 9% Petit Verdot). Det närmaste jag kommer som påminner om det här vinet är Le Macchiole Paleo Rosso men många jämför det även med Medoc. Vill man ha slankare och mer Loire-lik CF så är det inte hos Raats man skall leta.
Har inte druckit just 2014 själv men flera andra årgångar längre tillbaka.
Även deras "vanliga" Raats Family Cabernet Franc har varit ett härligt vin som jag köper då och då.
Som jag skrev annorstädes angående 2014:

Boom! Bruwer Raats kan sin sak när det gäller att tukta cabernet franc i lite svulstigare stil, här i samarbete med vinmakaren och den gode vännen Mzokona Mvemve (säg det namnet tre gånger i följd snabbt ). En druvblandning bestående av främst cabernet franc, samt ett koppel av samtliga röda bdx-druvor. Bränd jord, röd paprika och härliga drag av krutig tång. Ceder, svarta vinbär, röktorkad tobak och stora blå plommon. Fylligt med reglagen nära max på det mesta. Hög intensitet, bra struktur och väl tilltagen längd. Aningen för eldigt och ofokuserat för att balansen ska kännas optimal, men jag tillhör den toleranta skaran och tar det med ro. Tycker det är ett lysande vin som tar för sig riktigt bra och uttrycker både ursprung och druvtypicitet föredömligt. (92p)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Titt som tätt får man den där härliga upplevelsen av att ett vin verkligen levererar; igår hände det igen! :) Till en möjligen lite tung rätt på entrecôte, råstekt potatis och trattkantarellsås valde vi en Volnay från 2012 ur det nyligen uppfyllda vinlagringsskåpet! 2012 Christophe Vaudoisey Volnay 1er Cru Les Caillerets köptes av mig när jag besökte Bourgogne för fyra år sedan, på plats i en liten källare i byn Volnay. Vi hade parkerat bilen, på chans gått till första bästa port och hittade där en grusad innergård med en trapp som löpte upp till en balkong och en trappa ned som ledde till källaren. När vi ringde på en ringklocka intill ena dörren kom en liten farbror rusande ned för trappan ovanför och med mycket teckenspråk samt bra engelska plus urusel franska från vår sida så lyckades vi förklara att vi ville prova och köpa vin. Den snälle farbrorn tog oss således med till trappan ned i källaren och vips stod vi bland faten! Golvet var grusat, det doftade blöt ek och jord, och mitt på golvet i dunklet stod ett tomt vinfat som bord...


2012 Christophe Vaudoisey Volnay 1er Cru Les Caillerets
Vi beslöt oss för att öppna vinet och sippa på det under kvällen, utan dekantering, för att på sätt njuta av dess alla skepnader under kvällen. Tur det, för det är en PN i mycket egen stil!
Direkt ur flaskan domineras doften av mjuk grön mossa med små lila blommor som sticker upp i solskenet mellan tallarna. Med lite snurrande på glaset så kastar sig lysande mogna körsbär upp tillsammans med en parfymerad ton av syren, violer, lila blommor av obestämt slag. Det är så vansinnigt elegant att man vill fnissa lite. På tungan är det dock lite slutet än men med en intensitet i frukten som lovar oerhört gott! Tanninerna är små, välartade, tydliga men med finess. Syran är utmärkt balanserad av mjuk, läcker bärfrukt.
Jag antar att vinet är fatat på något sätt men det är så lätt gjort att det knappast märks; den kolaton som smyger sig in nu är kanske från malo-omvandlingen, kanske från ett fat... Det tar dock inte över något utan kompletterar snarare med en gräddig, nötig struktur. Min sambo säger pecannötspaj, jag är mer inne på höstlöv och bara pecannötter. Vi lär aldrig komma fram till en lösning. ;)
Under kvällen går vinet från klarhet till klarhet; det växlar mellan skogig, mustig Pinot med tryffel, lakritsrot, stensöta och nyrökta charkuterier, till förföriskt lätta klarbär på en bädd av lila blommor. Genom hela kvällen finns också en fantastisk nyans av sten, damm och lerjord ("mineralitet!") och vi sitter med glaset och vill inte att det ska ta slut. När jag har några cl kvar i glaset och doftar på det så är det fullt av torkade rosenblad, te, körsbär och sten; det är verkligen de sista skälvande dropparna... 93p.

Helt klart ett av mina bästa köp och jag har lyckligtvis en flaska till! Att poppa en nu innebar att det blev en mix av primär frukt och utvecklingsaromer, precis som jag vill ha min PN! Men några år till kommer knappast att skada och jag minns att jag såg fram emot ögonblicket att öppna en flaska när vi stod i den lilla källaren i Volnay. Den rena, parfymerade blommigheten som fanns där och där är kvar i dagsläget och jag kunde riktigt känna hur åren sträcktes ut när jag smakade på vinet. Tur att man har tungan rätt i mun ibland! :D
:)

Tycker du att en sådan fantastisk smaknot hamnat rätt? Jag köper gärna vinet i små partier visserligen.

Edit: Flyttad till ”nu dricker vi-tråden”
 
Last edited:
Toppen