Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 april 2012

Systembolagets lansering av små partier 2 april 2012.

Denna lansering kommer att släppas i vinkällarbutikerna samt som sk webblansering. Bland annat Chateau d'Yquem 95 samt Massolino Barolo 01 släpps i ett mindre antal.

Små partier 2 april 2012

Systembolaget kommer att skicka information om dessa lanseringar till oss regelbundet från och med nu.
 
Trådskapare
A
SV: Små partier 2 april 2012

Med anledningen av diskussionen kring 1 mars släppet, vad tycker ni är köpvärt i detta släpp? Är det någon som provat Pinot från Friedrich Becker. 999 SEK är ju inte helt vanligt för ett rött vin från Tyskland
 

kayaker

Cyklist
SV: Små partier 2 april 2012

shorepower skrev:
Med anledningen av diskussionen kring 1 mars släppet, vad tycker ni är köpvärt i detta släpp? Är det någon som provat Pinot från Friedrich Becker. 999 SEK är ju inte helt vanligt för ett rött vin från Tyskland
Friedrich Beckers Tafelwein Pinot Noir har väl blivit utsedd till bästa PN i konkurrens med en hel del Toppbourgogner vid mer än ett tillfälle? Själv har jag bara provat hans Spätburgunder Trocken 2009 för 139 spänn. Om det finns det minsta logik, rim och reson bakom prisskillnaden så är Tafelwein överjävligt bra...

2008:an finns i BS så det är bara att beställa och testa, men 2009:an lär vara mer tillgänglig.
 
Trådskapare
A
SV: Små partier 2 april 2012

kayaker skrev:
Vem är först på den här pucken? :eek:
http://www.systembolaget.se/74758


Är det här ett sk kultvin?

Finns i en vit variant också, verkar vara gjord på Chardonnay
http://www.systembolaget.se/74017

En av de röda som produceras av Domaine Neferis har denna provningsanteckning på Cellartracker https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=474691 (årgång 2005)

Who would have thought? I was ready to not like this - but this little wine made from a French Wine maker in North Africa is pretty good for the low price and the "unique" factor. Very light berry/cherry nose. The palate is light bodied, moderatly fruity with cherry/berry notes. Simple, light, and i think balanced for what you get. Would please most people, but no need to stock up. Likely not worth aging anymore so drink the '05 now.
 

chambertin

Medlem
SV: Små partier 2 april 2012

shorepower skrev:
Är det här ett sk kultvin?

Finns i en vit variant också, verkar vara gjord på Chardonnay
http://www.systembolaget.se/74017

En av de röda som produceras av Domaine Neferis har denna provningsanteckning på Cellartracker https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=474691 (årgång 2005)
Har druckit en del Tunisiska viner i "tjänsten" så att säga och precis överlevt.
Hur denna är låter jag dock vara helt osagt eftersom jag inte alls smakat.

Jag undrar om det inte är fel med pris+volym på SS.
Skulle tro att det skall vara detta pris för 6 flaskor (minst).

Det enda som jag provat och som var klart drickbart var Thapsus Carignan från Domaine Hannon (gjort på gamla Carignan-stockar och med en Australiensisk önolog).
Läste att det var en släkting till den förre Tunisiske presidenten som hade Domaine Hannon.
Undrar stilla vem som fick släppa till mark och annat billigt för det projektet .
 
Trådskapare
A
SV: Små partier 2 april 2012

chambertin skrev:
Har druckit en del Tunisiska viner i "tjänsten" så att säga och precis överlevt.
Hur denna är låter jag dock vara helt osagt eftersom jag inte alls smakat.

Jag undrar om det inte är fel med pris+volym på SS.
Skulle tro att det skall vara detta pris för 6 flaskor (minst).

Det enda som jag provat och som var klart drickbart var Thapsus Carignan från Domaine Hannon (gjort på gamla Carignan-stockar och med en Australiensisk önolog).
Läste att det var en släkting till den förre Tunisiske presidenten som hade Domaine Hannon.
Undrar stilla vem som fick släppa till mark och annat billigt för det projektet .

Du har nog rätt. Om man kollar på deras hemsida så säljs alla vinerna i 6-pack.

http://anterra.se/index.php?option=com_ ... Itemid=126

För de av er som inte bor i Stockholm och nu blev sugna :) att köpa en låda så får ni betala lite mer

För att leverera utanför Stockholm kostar leveransen 97 kr extra men då Systembolaget har ett procentuellt påslag och att även momsen är procentuell höjs priset ytterligare. När du ska beräkna priset lägger du därför till 144 kr per sexpack på Beställningssortimentets pris. Anterra har kontaktat systembolaget och påpekat det orimliga i att de ska ha ett procentuellt påslag på en leveranskostnad som Anterra har men svaret blev "det är så vi gör"
 
SV: Små partier 2 april 2012

Jäklar. Château d'Yquem 2001 hade visst fått 100 pinnar av både Parker och Wine Spectator. Skulle gärna lägga beslag på en sådan flaska att lägga på lut i skåpet bredvid Suduireaut-flaskorna, men de flaskorna som släpps lär väl ryka på mindre än en minut? Tänker nog inte åka ner till Stockholm och köa för en flaska.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Små partier 2 april 2012

Baron_Philippe skrev:
Jäklar. Château d'Yquem 2001 hade visst fått 100 pinnar av både Parker och Wine Spectator. Skulle gärna lägga beslag på en sådan flaska att lägga på lut i skåpet bredvid Suduireaut-flaskorna, men de flaskorna som släpps lär väl ryka på mindre än en minut? Tänker nog inte åka ner till Stockholm och köa för en flaska.

Yquem 2001 har förvisso fått 100 poäng (Suduiraut 2001 har fått 98), men jag ser bara Yquem 1995 på halvpanna i 2 april-släppet?? Den årgången har inte bedömts av Parker, men däremot av Neal "Wine Journal" Martin som numera återfinns i Parkers stall, och han gav den 97-99 p:

"Intense hue. Brilliant expressive apricot/orangey nose with tonnes of botrytis. Unctuous and fat. Slightly lower in acidity than other vintages. Very concentrated with an incredibly intense finish. Tasted July 2001."

Trevligt att kunna köpa drickmogen Yquem för den som har råd. Vi andra får väl nöja oss med att läsa om hur god den är. :D
 
Trådskapare
A
SV: Små partier 2 april 2012

Allaboda skrev:
Listan heter "1 April", och innehåller en del 100p-viner från Parker?

Hittar t.ex inte Delas Les Bessards hos SB?


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?kowxc2
Menar du namnet på listan, ren felskrivning av mig. Exklusivt1april.htm skulle ha varit Exklusivt2april.htm

Det är denna information vi fått av SB, då dessa småsläpp inte går till de vanliga skribenterna så kan det vara en del fel. Hittar bara 06 på Ward Wines hemsida.

Vilka är 100 poängarna?
 

perpro

Medlem
SV: Små partier 2 april 2012

shorepower skrev:
Menar du namnet på listan, ren felskrivning av mig. Exklusivt1april.htm skulle ha varit Exklusivt2april.htm

Det är denna information vi fått av SB, då dessa småsläpp inte går till de vanliga skribenterna så kan det vara en del fel. Hittar bara 06 på Ward Wines hemsida.

Vilka är 100 poängarna?

Ja, jag noterade också just att den inte går att söka på. Samma med Delas La Landonne 2009.

Kan det vara så att de finns i vinkällarbutikerna men inte på webben, eller är betyder det att det är fel på listan?
 
Trådskapare
A
SV: Små partier 2 april 2012

perpro skrev:
Ja, jag noterade också just att den inte går att söka på. Samma med Delas La Landonne 2009.

Kan det vara så att de finns i vinkällarbutikerna men inte på webben, eller är betyder det att det är fel på listan?
Snarare tror jag att jag fått fel datum och att dessa viner kommer släppas under april månad, inte 2:a april. De som jag fick för maj månad, http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... anad-2012/ är mer tydligt under hela månaden.

Då ingen förutom finewines.se medlemmar verkar intresserade av dessa släpp så får vi dessa som en manuell tjänst från SB. Vi får helt enkelt köra in systemet. Ska maila dem och kolla.
 

kayaker

Cyklist
SV: Små partier 2 april 2012

shorepower skrev:
Då ingen förutom finewines.se medlemmar verkar intresserade av dessa släpp så får vi dessa som en manuell tjänst från SB.
Det är nog bara vad SB tror. Jag har gjort liknande förfrågningar själv tidigare och jag fick det bestämda intrycket att de tyckte att jag var väldigt jobbig. Typiskt monopolbemötande...
 
Trådskapare
A
SV: Små partier 2 april 2012

kayaker skrev:
Det är nog bara vad SB tror. Jag har gjort liknande förfrågningar själv tidigare och jag fick det bestämda intrycket att de tyckte att jag var väldigt jobbig. Typiskt monopolbemötande...
Jag tycker faktiskt vi fått hjälp här. Vad jag menar är att inga andra "skribenter" verkar vara intresserade, bloggare, press etc utan endast sortimentet som riktar sig mot massan är intressant.

Det är väl så att målgruppen för denna typ av viner är liten i Sverige så det är inte intressant för den ambitösa bloggaren/vinskribenten att följa viner av denna sort. Så jag är glad att det finns personer på SB som ändå tar sig tiden att sätta samman denna lista för oss.

Är med i en vingrupp på Facebook där jag av förklarliga skäl skriver väldigt lite pga deras kritera, som dock säger en hel del då detta är vinintresserade människor. Vin får helt enkelt inte kosta pengar i Sverige. Jantelagen råder.
Här byter vi lite vintips i prisklasserna 150-500 kr (snobbvinerna finns det säkert andra grupper för)
 

perpro

Medlem
SV: Små partier 2 april 2012

Anders Landström skrev:
Snarare tror jag att jag fått fel datum och att dessa viner kommer släppas under april månad, inte 2:a april. De som jag fick för maj månad, http://www.finewines.se/lanseringar-fra ... anad-2012/ är mer tydligt under hela månaden.

Då ingen förutom finewines.se medlemmar verkar intresserade av dessa släpp så får vi dessa som en manuell tjänst från SB. Vi får helt enkelt köra in systemet. Ska maila dem och kolla.

Det är ju en webblansering 19 april:

Webblanseringar

Aktuell lansering är den 19 april, med start kl 10.00. Dryckerna visas 7 dagar före säljstart (träfflista i Sök dryck). Själva bokningsfunktionen är tillgänglig 3 dagar före.Webblanseringar är drycker som finns i mycket begränsat antal. De går endast att boka på webben från det att bokningsfunktionen är öppen tills den stänger.
 
Toppen