Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 december 2016

Dexter

Medlem
Precis så gjorde jag för ett tag sedan då jag inte hann plocka upp flaskor i butiken och webbsaldot var 0. Så butikerna har alltid möjlighet att beställa från andra butiker om jag förstått det rätt.
De ska bara beställa från andra butiker om varan är slutanmäld/tillfälligtslut av leverantören och det gått 7 dagar efter släpp.

Är den slut på depån=webbsaldo så kan man om man beställer ifrån butik välja huvudleverantör, något som man inte kan göra om man beställer på hemsidan.
 

Ekdahl

Medlem
De ska bara beställa från andra butiker om varan är slutanmäld/tillfälligtslut av leverantören och det gått 7 dagar efter släpp.

Är den slut på depån=webbsaldo så kan man om man beställer ifrån butik välja huvudleverantör, något som man inte kan göra om man beställer på hemsidan.
Ok, i mitt fall beställde de samma dag som släppet, men de hade två flaskor i sitt saldo som antagligen en kund hade i sin kundkorg i butiken och då körde jag också en snyfthistoria om att jag kört över hela stan för att jag såg att de hade flaskor kvar ;)
 

ChristianB

DipWSET
Det där är ju ytterst märkligt då reglerna säger(?) att det är sju dagars karens som gäller för transfer mellan systembolag.
Även jag har lyckats med de tricket någon gång medans jag vi andra tillfällen blivit nekad med hänvisning till detta..?
Kanske vår upplysare i djungeln @ChristianB förklara något om hur det ligger till?
Det är en veckas karens på internleveranser, och i december är det extra noga med att inte göras! Gissningsvis kommer de tre flaskorna inte att skickas...
 

Skrutt

Medlem
Svårt att välja stilla vin. En uppsjö intressanta viner kostar 399 kr och det känns lustigt nog som om de skulle kunna vara precis lika goda också. Sedan har vi ju Ridge Estate Cab, visserligen tillfälligt slut på webben, något dyrare.
 

Elvis

Medlem
Ok, dagens novis och/eller jagorkarinte kolla-fråga.
PP? Pierre Peters?

Bra att du frågade! Det kan bli lite mycket förkortningar ibland. Om jag skriver "ska jag korka upp en CdM, en CdC eller en CdG ikväll?" så behöver säkert alla utom champagnefantasterna klura lite innan de förstår vilka viner som avses.
 

chambertin

Medlem
Om St-Vincent skrev jag blint på Systemets skribentprovning 17/11 "Champagne ??"... Rör vi oss i olika universum?
Intressant observation Hans men eftersom du envisas med dina extremt fåordiga beskrivningar av det du provar så får det lite betydelse (eller ingen ?) om man inte är helt kalibrerad mot din smakprofil. Köper ibland på dina rek men bara på sådant jag "kalibrerat" förut.
Hade annars mkt uppskattat om du hade utvecklat dina beskrivningar mer och använt ditt fina språk där också.
 
Intressant observation Hans men eftersom du envisas med dina extremt fåordiga beskrivningar av det du provar så får det lite betydelse (eller ingen ?) om man inte är helt kalibrerad mot din smakprofil. Köper ibland på dina rek men bara på sådant jag "kalibrerat" förut.
Hade annars mkt uppskattat om du hade utvecklat dina beskrivningar mer och använt ditt fina språk där också.
Intressant fråga, den här om "vinbeskrivningar". Mina egna är som jag sagt oftast spontana noteringar i provningsögonblicket, och blir så sällan några prosadikter. Själv misstror jag f ö provningsutsagorna ju längre de blir, känns då ofta konstruerade. Därmed förstås inte sagt att ju kortare desto bättre...
 

ChristianB

DipWSET
Intressant fråga, den här om "vinbeskrivningar". Mina egna är som jag sagt oftast spontana noteringar i provningsögonblicket, och blir så sällan några prosadikter. Själv misstror jag f ö provningsutsagorna ju längre de blir, känns då ofta konstruerade. Därmed förstås inte sagt att ju kortare desto bättre...
Vilken är den gyllene medellängden i så fall? ;)
 
Som GBGare blev man ju lite frustrerad av fördelningen 24 PP till Nordstan och ÅTTA gånger så många till hufvudstaden :mad: Aja, samtidigt fick ju resten av Sverige utanför Sthlm, GBG och Malmö exakt inget alls så, så ska kanske inte klaga ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick mail från SB om att PP åter igen fanns att beställa... När jag med andan i halsen klickar på den får jag förstås omedelbart "slut i lager".
-Undrar om det bara var ett grymt skämt...
 

Johan Ö

Medlem
17 flaskor fanns det att beställa. Skulle komma 48 flaskor till Malmö också men ser inte dom på saldot, samt 17 stycken till Örebro (antar att det är dessa som kom upp på webben). Stod inget om att Pk-huset skulle få några så undrar vad som egentligen gällde idag?
 

Johan Ö

Medlem
sex flaskor kvar nu. Skynda!

:edit: Superslut! Såg att Elvis fick två, hoppas några av er andra här fick tag på två också!
 
Last edited:
Toppen