Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 mars 2018

Wintermute

Medlem
Någon som har en uppfattning om varför viner i beställningssortimentet aldrig har bild?
Jag gissar att det har att göra med att bolaget tycks fotografera alla flaskbilder själva. Det kan de inte göra i beställningssortimentet, genom att de inte har flaskorna då.
Undrar vad det kostar att upprätthålla bilddatabasen...
 

Vingubben

Medlem
Någon som har en uppfattning om varför viner i beställningssortimentet aldrig har bild?

Bara för att dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta. Sökfunktionen är ett annat exempel. Sök på Anima Negra och kolla vad du får för träffar. Googla sedan Anima Negra Systembolaget och vips så kommer AN, AN/2 mfl upp. Systembolaget skall bort, punkt.
 

Poussard

Medlem
Bara för att dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta. Sökfunktionen är ett annat exempel. Sök på Anima Negra och kolla vad du får för träffar. Googla sedan Anima Negra Systembolaget och vips så kommer AN, AN/2 mfl upp. Systembolaget skall bort, punkt.

Jag är också emot SB men måste bara kommentera att om SB ska bort så ska det väl vara pga politiska och/eller marknadsekonomiska osv anledningar, inte för att de valt fel IT-outsourcingpartner, har dåliga projektledare, kravanalytiker eller UX-designers eller what not. Det kan man såklart klaga på, och eftersom de har monopol bör de lyssna på kritiken men det är väl ändå inte det som är anledningen. Sorteringen i butiken är samma sak för mig, det är inte det som är (eller räcker) som anledning.
 

v_skogh

Medlem
Jag gissar att det har att göra med att bolaget tycks fotografera alla flaskbilder själva. Det kan de inte göra i beställningssortimentet, genom att de inte har flaskorna då.
Undrar vad det kostar att upprätthålla bilddatabasen...
Låter rimligt men är det inte väldigt ofördelaktigt att inte kunna ha sina etiketter/flaskor på bild hos sin enda återförsäljare?
 

Skrutt

Medlem
Stavningen är olika.
.....där man kan söka på en producent och få upp de varor som dom erbjuder?
Stavningen är olika. Anima med apostrof ibland och utan ibland.

Gillar du att man i CellarTracker får noll träffar när man klistrar in ”Premier Cru” istället för att använda deras egen term ”1er cru”? Inte jag. Rena sovjetfasonerna. Lägg ner CellarTracker!
 

Wintermute

Medlem
Bara för att dom som sköter bolagets hemsida är totalt inkompetenta. Sökfunktionen är ett annat exempel. Sök på Anima Negra och kolla vad du får för träffar. Googla sedan Anima Negra Systembolaget och vips så kommer AN, AN/2 mfl upp. Systembolaget skall bort, punkt.
En dålig sak med Systembolagets hemsida är sättet som de hanterar diakritiska tecken på när man fritextsöker.
Screenshot_2018-03-06-20-49-51.png
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Stavningen är olika.
Stavningen är olika. Anima med apostrof ibland och utan ibland.

Gillar du att man i CellarTracker får noll träffar när man klistrar in ”Premier Cru” istället för att använda deras egen term ”1er cru”? Inte jag. Rena sovjetfasonerna. Lägg ner CellarTracker!
För mig så brukar CT snabbt tolka om det jag skriver till något (ibland konstigt) som passar deras skrivsätt, händer det inte andra?
CT har dock inget monopol, så var och en kan starta ett alternativ. Mig veterligen har de heller aldrig ägnat sig åt att försöka få vinhandlare i fängelse, betalat pengar till lobbyister som ska göra livet surare för vinälskare, finansierat beställd forskning som ska komma fram till att de är bra, producerat självförhärligande julsagor, försökt lägga sig i grannlandets demokratiska processer, eller hållit stängt från lördag kl 15 till måndag kl 10!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mig veterligen har de heller aldrig ägnat sig åt att försöka få vinhandlare i fängelse, betalat pengar till lobbyister som ska göra livet surare för vinälskare, finansierat beställd forskning som ska komma fram till att de är bra, producerat självförhärligande julsagor, försökt lägga sig i grannlandets demokratiska processer, eller hållit stängt från lördag kl 15 till måndag kl 10!
Ha ha.. *asg :)
-Med den sammanställningen så kan man inte annat än att hålla med om att de är ondare än dödsstjärnan :)
 

LarsW

Medlem
1200 flaskor Fleur de Passion är ett stort "småparti". Då lär de nog räcka ett tag också!

o_O :D ;)

Måste erkänna att jag också trodde de skulle ligga kvar avsevärt längre. Men poppis var de!
#väntarotåligtpåminatvåflaskorFdP
 

sunqan

Vinös
J
Stavningen är olika.
Stavningen är olika. Anima med apostrof ibland och utan ibland.

Gillar du att man i CellarTracker får noll träffar när man klistrar in ”Premier Cru” istället för att använda deras egen term ”1er cru”? Inte jag. Rena sovjetfasonerna. Lägg ner CellarTracker!
Jag får 3345 träffar när jag söker på premier cru, gör jag nåt fel då?
 

Skrutt

Medlem
J
Jag får 3345 träffar när jag söker på premier cru, gör jag nåt fel då?
Och vad ska du använda de träffarna till? Jag får 5000+ träffar när jag söker på ”1er cru”. Det finns alltså fler än 1655 viner som inte listas med din sökning, vilket är minst 1653 fler än i Vingubbens exempel. ;)

Edit: vad jag menade tidigare var att om jag söker på ett visst bourgognevin och inkluderar termen ”premier” så får jag noll träffar alltsom oftast (har naturligtvis inte provat med vartenda premier cruvin. Men rent teoretiskt hade du förstås en poäng med ditt påpekande, sunqan.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Och vad ska du använda de träffarna till? Jag får 5000+ träffar när jag söker på ”1er cru”. Det finns alltså fler än 1655 viner som inte listas med din sökning, vilket är minst 1653 fler än i Vingubbens exempel. ;)
Men du har rätt i sak - cellartrackers sökfunktion suger i största allmänhet, stavar tangentbordet fel blir det noll träffsr. Det enda som är förlåtande är det gigantiska innehållet och diverse finesser som koppling till winesearcher - tyvärr saknas ju kopplingen till Systembolagets web, så man måste klippa och klistra och hoppas att SS sökfunktion fattar
 

Zmirc

Medlem
Testar återigen om snabbprovningen på systembolaget överensstämmer med "verkligheten":
Visa bifogad bild 12580
Då:
99051 Carusu 2014 179 kr
N: Söt, med rosor, smörkola och jordgubb.
M: Körsbär och choklad. Rosor, tall och mineral. Svalt, stramt och elegant. Jag tycker att det här var en mycket positiv överraskning. Det är ingen publikfriare och kanske inte är det vin som man kan bjuda vem som helst på, men jag tycker att det har mycket finess. 88-91p

Nu:
Ungefär detsamma, en hel del mandel och en liten sälta som jag missade förra gången. Inte riktigt så kärvt som jag tyckte då, men det kan bero på att man inte har ett gäng fruktbomber på sidan. @Omar Khayyam har helt rätt i att det är mycket Piemonte över det här. Fortfarande en mycket positiv överraskning. Poängen står sig också.
Gillar det här också! Söta jordgubbar är det som står ut för mig allra mest. Tog en slurk i fredags då det var lite nyvaket, efter några dagar i kylskåp var det i finfin balans igår. Påfyllning ska fixas.

Ser för övrigt att det kommer några intressanta Etnaviner i nästa släpp från Biondi, de var inte med i provningen vad jag kan se men fina omdömen på många ställen...
 

vinosofi

Medlem
Av någon anledning får jag inte utskicken från Grappe längre. Skulle någon kunna kolla vad Niklas Bergqvist skrev om Jaboulets Crozes-Hermitage?
 

rs14

Medlem
Av någon anledning får jag inte utskicken från Grappe längre. Skulle någon kunna kolla vad Niklas Bergqvist skrev om Jaboulets Crozes-Hermitage?

Crozes-Hermitage, Paul Jaboulet Ainé - Dom. de Thalabert
Crozes-Hermitage, Rhônedalen, Frankrike
Mörk. Björnbärsfrukt-driven, med diskret syrah-kryddighet. Tät, men inte alls tung och bjuder rätt påtagligt med finkornig tannin. Ganska tillgänglig nu, men kommer tjäna på lagring. Lagring 2023-2030, 17/20.
 
Toppen