Små partier 4 maj 2018

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av thunberg, 13 april 2018.

1. Patrik Sellin

Patrik Sellin fd Innertällmo Bryggeri Provningsskribent

Kul, vi är helt överens om den här. Får nog bli en låda.

Joakim A och Omar Khayyam gillar detta.
  2. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Nämen, litet grand kanske ändå... jag är verkligen barnsligt förtjust i Arnot-Roberts.

Jag skulle säga att cabbarna från A-R ibland känts alltför strama och just litet naturvinsaktiga i stilen, kanske plockade litet för tidigt framför allt, som att de verkligen ville hitta en medvetet annorlunda stil, möjligen även till priset av en del drickvänlighet. Å andra sidan drack vi en A-R cab med i alla fall några år på nacken nyligen som var finfin. Som en svalare BDX 2004 i stilen.

Syrah-vinerna har för det mesta varit fantastiska, men litet ojämna där några flaskor doppat näsan litet för långt ner i kalamata-konservburken.

Chardonnayerna har jag alltid tyckt varit spot on och nått riktigt höga höjder. Denna är också riktigt bra, och jag ska väl i ärlighetens namn nämna att jag kommer att försöka köpa minst en flaska.

Samtidigt, om jag skulle ge en objektiv köprekommendation på chardonnayer i maj-släppen hamnar Vasse Felix (18 maj) och Au Bon Climats version av Sanford och Benedict först i ledet, inte minst på grund av de mer än rimliga prislapparna. De har båda mer ek än Watson och är litet mer komplexa i dagsläget. Men samtidigt fin syra och elegant uttryck.

Last edited: 22 april 2018
    filler_118, Erik Nordin, Ekdahl och 1 annan gillar detta.
  3. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Japp! har samma planer...

4. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Tack! :D Jag gillar dessa utsvävningar, rolig läsning.

filler_118 och Omar Khayyam gillar detta.
  5. Hurdygurdyman

Hurdygurdyman Medlem

@Omar Khayyam
    Domaines Lupier El Terroir gjorde jag mig bekant med för kanske tre år sedan när jag senast såg den på bolaget. Tyckte den var väldigt prisvärd då. Drack du den då också och har minne nog att göra en jämförelse?Verkar som man kan hoppa över La Dama från samma producent eller?

Omar Khayyam gillar detta.
  6. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Japp jag drack den då på tips av @Daniel A som var på en bättre grenache-binge om jag minns rätt. Jag tycker man får ett rätt stort grenachevin med alla hästar hemma och ändå hyfsat drickfärdigt (till mat) och balanserat. Skulle nog klara flera års lagring. Litet som 2010 års version om jag inte missminner mig. La Dama närmast kräver lagring var nog min bild. Kanske är det ändå ett mer seriöst strukturerat vin, eller vad säger @Patrik Sellin ? Men i samma släpp skulle jag kanske hellre köpa Santa Duc Clos Derrieres (som är minst 80 % grenache) än La Dama, för samma peng.

Last edited: 24 april 2018
    Daniel A gillar detta.
  7. Hurdygurdyman

Hurdygurdyman Medlem

Tack. Blir ett par flaskor Terroir då. Ni gör ett förbannat bra jobb. Har jämfört dina smaknoteringar med mina egna av de viner vi smakat gemensamt och det förefaller mig som så att vi har ungefär liknande smak. Det enda jag inte förstår är ditt "totala ointresse" för Roséviner och din "aversion" gentemot Pinotage ;) Var på en vinresa runt Kapstaden för ett tag sedan och drack mycket bra av deras nationaldruva. Sen kan jag dock förstå dig för Systembolaget gör bannemig inte mycket för att lyfta intresset för denna druva. De syltiga saft- och eller chokladbomber de saluför är långt från de viner från Rijk's, Kanonkop och Beyerskloof, bland många andra jag testade där.

8. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Kul! Är sjukt sugen på en resa till Sydafrika av flera skäl - har faktiskt familj i angränsande land så det finns många anledningar att fundera på en tripp. Har rätt begränsad erfarenhet av sydafrikanska viner men senaste året har jag verkligen försökt bredda mina vyer.

Ang pinotage är det nog mest den stereotypa billiga syltbombversionen jag har aversion mot. Denna pinotage är något helt annat, liknar mer ett elegant naturvinsfinvin. Sen kanske jag inte tyckte detta räckte hela vägen men det är spännande och något helt annat, därav utvikelsen om mina egna fördomar. Var ju flera på provningen som jag såg i instagramflödena haussade detta vin. Sen var det ju roligt att hitta ett citat från bl a Raats och andra vinmakare i RSA (i ung ålder) uttrycka liknande aversion mot druvan i fråga.

Och vad gäller rosé dricker jag nog lika mycket som grannarna. Men poängen var att det för mig är litet av en annan dryck, tävlar mer med lemonad och aperol spritz, mineralvatten, öl etc än med bättre flaskor rött och vitt. Och att det vid denna typ av provning blir tydligt. Att det sällan, men inte alltid (finns flera bra undantag), är ett vin som är gjort för att vara enklare och mer lättdrucket i stilen, ofta med andrasorteringen bär. Och litet av en kassako. Men som jag tror jag skrev så finns det stunder då ett glas rosé är det man vill ha, snarare än en lyxig pava rött. Framför allt när det är väldigt varmt :)

9. Patrik Sellin

Vi är inte de enda som har upptäckt den här. Flera av de andra provarna som var med idag hade Laforge Testa under radarn.

10. Hurdygurdyman

Hurdygurdyman Medlem

Tycker definitivt du skall åka dit. Väldigt vackert land och regionen kring Kapstaden är verkligen nerlusad med bra extremt prisvärda restauranger och trevliga vingårdar. Vi försökte beta av så många restauranger som möjligt och Greenhouse och The pot luck club tillhörde våra personliga favoriter tätt följd av La colombe. The test kitchen var vi dock inte lika nöjda med trots eller kanske för att vi hade högst förväntningar på deras kulinariska kunskaper. I vinväg var nog Kanonkop, Rustenberg och Reyneke de vingårdar vi uppskattade bäst men det finns ju så otroligt mycket att välja mellan och vi hann givetvis inte med mer än än ett handfull besök. Vi hann dock inte med att besöka Swartland vilket jag beklagar då jag uppskattar mycket av den regionens viner som verkligen är up and coming.

Mats gillar detta.
  11. Poussard

Poussard Medlem

Drack 2009 av denna i onsdags och den var klart oxidativ, på ett bra sätt. Trodde absolut det var medveten vinmakning men när jag läser det här kanske det inte var det ändå? Klipper in @Patrik Sellin som också provade den.

12. LarsW

LarsW Medlem

Champagne Laforge Testa Millésime Brut 2008 379kr... 36 i weblagret.

Försvann på ngr sekunder. Hann inte. Aja, får jaga från nån butik istället.

13. rs14

rs14 Medlem

Ja, 36 flaskor var inte mycket att slåss om, hade siktat in mig på en låda där. Nåväl, högg några Colleoni BdM 2012 samt Felseneck 2016.

Martin Berggren gillar detta.
  14. Mouton

Mouton Proffs drickare (volym mässigt då)

Ligger lågt detta släpp. Vart endast 3 st Chateau Clinet.

magnum gillar detta.
  15. LarsW

LarsW Medlem

Står att den är uppskjuten till den 18e maj...

16. Mouton

Ser det, ändå säger webb saldot att 24 av 84 är kvar. Har även fått bekräftelse mail.och saldot tickar stadigt neråt.

17. Ekdahl

Ekdahl Screwed up

Vad hände med Au Bon Climat Sanford & Benedict Chardonnay? Den kom inte med i släppet som det verkar

18. Mouton

13 kvar nu, men finns inte i nån av butikerna. Mysko

19. LarsW

LarsW Medlem

Samma här. Wierd. o_O

20. Patrik Sellin

Nytt datum 8/6 - oklart varför - kan ha med leveranser från USA att göra

filler_118 och Ekdahl gillar detta.

Dela sidan