Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 maj 2018

Han är sektledaren :rolleyes:

(obs, inte menat att tas på allvar, vet inte vad han har för preferenser vad det gäller naturliga viner)
Nämen, litet grand kanske ändå... jag är verkligen barnsligt förtjust i Arnot-Roberts.

Jag skulle säga att cabbarna från A-R ibland känts alltför strama och just litet naturvinsaktiga i stilen, kanske plockade litet för tidigt framför allt, som att de verkligen ville hitta en medvetet annorlunda stil, möjligen även till priset av en del drickvänlighet. Å andra sidan drack vi en A-R cab med i alla fall några år på nacken nyligen som var finfin. Som en svalare BDX 2004 i stilen.

Syrah-vinerna har för det mesta varit fantastiska, men litet ojämna där några flaskor doppat näsan litet för långt ner i kalamata-konservburken.

Chardonnayerna har jag alltid tyckt varit spot on och nått riktigt höga höjder. Denna är också riktigt bra, och jag ska väl i ärlighetens namn nämna att jag kommer att försöka köpa minst en flaska.

Samtidigt, om jag skulle ge en objektiv köprekommendation på chardonnayer i maj-släppen hamnar Vasse Felix (18 maj) och Au Bon Climats version av Sanford och Benedict först i ledet, inte minst på grund av de mer än rimliga prislapparna. De har båda mer ek än Watson och är litet mer komplexa i dagsläget. Men samtidigt fin syra och elegant uttryck.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
David & Nadia Pinotage 2016 239 kr
Som The Globe and Mail skrev vid något tillfälle: Pinotage är den druvsort som mest liknar Donald Trump i att den tenderar att dela upp folk i två distinkta grupper.

Från boken Africa Uncorked - Travels in Extreme Wine Territory:
"What are the problems you face, we asked? Michael Ratcliffe, 29, quietly detonated a grenade: 'Pinotage?' The rest of the gang exploded: this was something they'd thrashed over before. In the hubbub, we didn't catch exactly who said the following, and probably just as well: 'It's crap! When some a***hole gets up and says there HAS to be Pinotage in a blend to make it South African... No no no!' Rianie Strydom, winemaker of French-owned Morgenhof, 31: 'There may be 10 exceptional Pinotages; the rest are mediocre. People get the wrong impression of our wine from them.' Everyone with Pinotage vineyards indicated they were cutting down on them. Bruwer Raats, winemaker of Delaire, 31: 'It's a little niche market. Now Chenin, there's something we can make our own..."

Boken skrevs för nästan 20 år sedan och handlar mest om viner i mer spännande länder såsom Zimbabwe, Namibia, Etiopien, Madagascar etc. Men också ett välskrivet kapitel om sydafrikanska viner (författarna, John och Eric Platter, som i botten är namnkunniga journalister, grundade Delaire innan de lämnade över vingården till Bruwer Raats) där konversationen ovan med sydafrikanska vinmakare under 35 vid tiden för bokens tillkomst intervjuas. För mig har Pinotage-viner oftast kommit i form av någon välment släkting som envisas med att ta med någon billig och syltig variant med motivet att visa vinsnobben (yours truly) att vi inte behöver vara dyrt för att vara bra. Denna grupp släktingar är distinkt annorlunda från de som kommer med en flaska överextraherad billig ripasso, där de senare ändå brukar ursäkta sig med "ja, det är ju inte en amarone, men den brukar vara bra". Nä, pinotage-fanatikerna är liksom på en högre nivå och de gånger jag försiktigt påpekat att jag inte druckit så mycket pinotage får de oftast något fanatiskt triumferande i blicken och brukar med närmast fri-religiös iver i blicken mana till att vi öppnar flaskan direkt. Vilket jag någon gång inte lyckats säga nej till. med samma för släktfreden mindre lyckosamma slutresultat. Det brukar bli långkok av dessa flaskor, som ärligt nog ofta borde säljas i boxar för att inte utgöra falks marknadsföring. Sen får jag en känsla att de gått hela varvet och att det nu faktiskt finns en hel del seriösa vinmakare som försöker sig på att göra mer eleganta pinotager, i en helt annan stil än den jag nyss beskrev. Min känsla är att David och Nadia tillhör denna senare kategori, utan tvivel.

Tack! :D Jag gillar dessa utsvävningar, rolig läsning.
 
@Omar Khayyam
Domaines Lupier El Terroir gjorde jag mig bekant med för kanske tre år sedan när jag senast såg den på bolaget. Tyckte den var väldigt prisvärd då. Drack du den då också och har minne nog att göra en jämförelse?Verkar som man kan hoppa över La Dama från samma producent eller?
 
@Omar Khayyam
Domaines Lupier El Terroir gjorde jag mig bekant med för kanske tre år sedan när jag senast såg den på bolaget. Tyckte den var väldigt prisvärd då. Drack du den då också och har minne nog att göra en jämförelse?Verkar som man kan hoppa över La Dama från samma producent eller?
Japp jag drack den då på tips av @Daniel A som var på en bättre grenache-binge om jag minns rätt. Jag tycker man får ett rätt stort grenachevin med alla hästar hemma och ändå hyfsat drickfärdigt (till mat) och balanserat. Skulle nog klara flera års lagring. Litet som 2010 års version om jag inte missminner mig. La Dama närmast kräver lagring var nog min bild. Kanske är det ändå ett mer seriöst strukturerat vin, eller vad säger @Patrik Sellin ? Men i samma släpp skulle jag kanske hellre köpa Santa Duc Clos Derrieres (som är minst 80 % grenache) än La Dama, för samma peng.
 
Last edited:
Japp jag drack den då på tips av @Daniel A som var på en bättre grenache-binge om jag minns rätt. Jag tycker man får ett rätt stort grenachevin med alla hästar hemma och ändå hyfsat drickfärdigt (till mat) och balanserat. Skulle nog klara flera års lagring. Litet som 2010 års version om jag inte missminner mig. La Dama närmast kräver lagring var nog min bild. Kanske är det ändå ett mer seriöst strukturerat vin, eller vad säger @Patrik Sellin ? Men i samma släpp skulle jag kanske hellre köpa Santa Duc Clos Derrieres (som är minst 80 % grenache) än La Dama, för samma peng.

Tack. Blir ett par flaskor Terroir då. Ni gör ett förbannat bra jobb. Har jämfört dina smaknoteringar med mina egna av de viner vi smakat gemensamt och det förefaller mig som så att vi har ungefär liknande smak. Det enda jag inte förstår är ditt "totala ointresse" för Roséviner och din "aversion" gentemot Pinotage ;) Var på en vinresa runt Kapstaden för ett tag sedan och drack mycket bra av deras nationaldruva. Sen kan jag dock förstå dig för Systembolaget gör bannemig inte mycket för att lyfta intresset för denna druva. De syltiga saft- och eller chokladbomber de saluför är långt från de viner från Rijk's, Kanonkop och Beyerskloof, bland många andra jag testade där.
 
Tack. Blir ett par flaskor Terroir då. Ni gör ett förbannat bra jobb. Har jämfört dina smaknoteringar med mina egna av de viner vi smakat gemensamt och det förefaller mig som så att vi har ungefär liknande smak. Det enda jag inte förstår är ditt "totala ointresse" för Roséviner och din "aversion" gentemot Pinotage ;) Var på en vinresa runt Kapstaden för ett tag sedan och drack mycket bra av deras nationaldruva. Sen kan jag dock förstå dig för Systembolaget gör bannemig inte mycket för att lyfta intresset för denna druva. De syltiga saft- och eller chokladbomber de saluför är långt från de viner från Rijk's, Kanonkop och Beyerskloof, bland många andra jag testade där.
Kul! Är sjukt sugen på en resa till Sydafrika av flera skäl - har faktiskt familj i angränsande land så det finns många anledningar att fundera på en tripp. Har rätt begränsad erfarenhet av sydafrikanska viner men senaste året har jag verkligen försökt bredda mina vyer.

Ang pinotage är det nog mest den stereotypa billiga syltbombversionen jag har aversion mot. Denna pinotage är något helt annat, liknar mer ett elegant naturvinsfinvin. Sen kanske jag inte tyckte detta räckte hela vägen men det är spännande och något helt annat, därav utvikelsen om mina egna fördomar. Var ju flera på provningen som jag såg i instagramflödena haussade detta vin. Sen var det ju roligt att hitta ett citat från bl a Raats och andra vinmakare i RSA (i ung ålder) uttrycka liknande aversion mot druvan i fråga.

Och vad gäller rosé dricker jag nog lika mycket som grannarna. Men poängen var att det för mig är litet av en annan dryck, tävlar mer med lemonad och aperol spritz, mineralvatten, öl etc än med bättre flaskor rött och vitt. Och att det vid denna typ av provning blir tydligt. Att det sällan, men inte alltid (finns flera bra undantag), är ett vin som är gjort för att vara enklare och mer lättdrucket i stilen, ofta med andrasorteringen bär. Och litet av en kassako. Men som jag tror jag skrev så finns det stunder då ett glas rosé är det man vill ha, snarare än en lyxig pava rött. Framför allt när det är väldigt varmt :)
 
Kul! Är sjukt sugen på en resa till Sydafrika av flera skäl - har faktiskt familj i angränsande land så det finns många anledningar att fundera på en tripp. Har rätt begränsad erfarenhet av sydafrikanska viner men senaste året har jag verkligen försökt bredda mina vyer.
Tycker definitivt du skall åka dit. Väldigt vackert land och regionen kring Kapstaden är verkligen nerlusad med bra extremt prisvärda restauranger och trevliga vingårdar. Vi försökte beta av så många restauranger som möjligt och Greenhouse och The pot luck club tillhörde våra personliga favoriter tätt följd av La colombe. The test kitchen var vi dock inte lika nöjda med trots eller kanske för att vi hade högst förväntningar på deras kulinariska kunskaper. I vinväg var nog Kanonkop, Rustenberg och Reyneke de vingårdar vi uppskattade bäst men det finns ju så otroligt mycket att välja mellan och vi hann givetvis inte med mer än än ett handfull besök. Vi hann dock inte med att besöka Swartland vilket jag beklagar då jag uppskattar mycket av den regionens viner som verkligen är up and coming.
 

Poussard

Medlem
Agusti Torello Mata Gran Reserva Barrica Brut Nature 2012 199 kr
N: Komplex och fin. Gräddig, krusbärig och citrusorienterad på samma gång. Riktigt härlig näsa!
M: Stram och torr och betydligt enklare på munnen. Men om du ska servera snittar och väljer mellan bättre prosecco och billigaste skumpan finns det verkligen ingen anledning att inte köpa denna. 86-87

Drack 2009 av denna i onsdags och den var klart oxidativ, på ett bra sätt. Trodde absolut det var medveten vinmakning men när jag läser det här kanske det inte var det ändå? Klipper in @Patrik Sellin som också provade den.
 

LarsW

Medlem
Champagne Laforge Testa Millésime Brut 2008 379kr... 36 i weblagret.

Försvann på ngr sekunder. Hann inte. Aja, får jaga från nån butik istället.
 

rs14

Medlem
Ja, 36 flaskor var inte mycket att slåss om, hade siktat in mig på en låda där. Nåväl, högg några Colleoni BdM 2012 samt Felseneck 2016.
 
M

Mouton

Ser det, ändå säger webb saldot att 24 av 84 är kvar. Har även fått bekräftelse mail.och saldot tickar stadigt neråt.
 

Ekdahl

Medlem
Vad hände med Au Bon Climat Sanford & Benedict Chardonnay? Den kom inte med i släppet som det verkar
 
Toppen