Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 juli 2019

Bastardo

Medlem
Jag undrar om den var 100 då detta vin fått över 90 på andra ställen..
Jag tyckte inte heller att vinet levererade, trots väldigt höga poäng hos många aktörer. :)
Det går inte att lita på de flesta recensenter från US eller NZ. Decanter delar ut så diffusa betyg, att de är oerhört svårt att tyda. Ibland får väldigt billiga viner oerhört höga betyg! Hur ska man tolka det?
Värst är nog ändå Jancis Robinson, som är inte så förtjust i siffror fast hon är en utbildad matematiker … också. ;)
 

Bastardo

Medlem
Kanske hade jag inte lika stora förväntningar på Crianzan för jag tyckte den var väl ihopsnickrad och med en viss personlighet som för den över 85-strecket (”vin med speciella kvaliteter”).
Om du läser mitt inlägg en gång till, så märker du kanske de här orden: ”… trots väldigt höga poäng hos många aktörer.
Recensionerna ligger väldigt mycket över 85-strecket, till och med en bit över 90 poäng.
R. Lopez de Heredia Vina Cubillo Crianza 2009 har fått hela 92 poäng av Parker, vilket det absolut inte förtjänar, enligt mig. Det är ett stort hopp från 86 poäng till 92 poäng även fast forumet använder helt andra betygskalor.
 

Skrutt

Medlem
Om du läser mitt inlägg en gång till, så märker du kanske de här orden: ”… trots väldigt höga poäng hos många aktörer.
Recensionerna ligger väldigt mycket över 85-strecket, till och med en bit över 90 poäng.
R. Lopez de Heredia Vina Cubillo Crianza 2009 har fått hela 92 poäng av Parker, vilket det absolut inte förtjänar, enligt mig. Det är ett stort hopp från 86 poäng till 92 poäng även fast forumet använder helt andra betygskalor.
Du skriver ju att vinet inte ”levererade” och det var detta som jag genmälde på, samt givetvis Poussards beskrivning. Kanske gör jag en mer vederhäftig juxtaposering av FW- och RP- nästa gång, men det är mer troligt att du får göra dina utläggningar ifred.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Om du läser mitt inlägg en gång till, så märker du kanske de här orden: ”… trots väldigt höga poäng hos många aktörer.
Recensionerna ligger väldigt mycket över 85-strecket, till och med en bit över 90 poäng.
R. Lopez de Heredia Vina Cubillo Crianza 2009 har fått hela 92 poäng av Parker, vilket det absolut inte förtjänar, enligt mig. Det är ett stort hopp från 86 poäng till 92 poäng även fast forumet använder helt andra betygskalor.

Kan det vara en rejäl flaskvariation? Johan Edström provade samtidigt som mig och han gav det 14 (inga lägre betyg än det i hela släppet). https://vinbanken.se/2019/07/04/recension-och-tabell-roda-viner-5-juli/
Du verkar ha fått en likadan flaska som vi provade.
 

Mattias Schyberg

Administratör

Adamanko

Medlem
92141 Keller Rieslaner Auslese 2016 299 kr
N: Mandelmassa, päron, torkade aprikoser och torrt gräs.
M: Vit persika, krusbär, mandel, grädde och muskot. Bra syra, fin mognad, elegant och komplext. 91-93p
Dricker den nu. Och håller med om allt. Elegant och komplext och alldeles jävla underbart. Nu med ganska mycket saffran också. Får tacka för det fina tipset. Det här är ju inget jag skulle köpt utan dina noter.
 
Toppen