Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier juni 2012

KimHartman

Medlem
SV: Små partier juni 2012

perpro skrev:
Hon beställde nya från leverantören. Kommer 8 juni sa hon

Detta ska man aldrig nöja sig med, viner som kommer i mindre mängder fördelas oftast ut på de tre vinkälarbutikerna plus Örebro direkt. Trots det försöker många butiker göra det du beskrev ovan. Å andra sidan har du inte mycket att välja på - det normala är att inga leveranser sker mellan butiker inom första veckan efter ett släpp. Tycker fö som du: alltid spartansk tilldelning till Götet.
 

perpro

Medlem
SV: Små partier juni 2012

Jag skall in till nordstan i morgon och snacka med dem istället. Jag kan leva utan flaskorna, men nu är det andra gången på kort tid de strular. (Andra var ju från en webbeställning, ännu värre, försvunnen mellan depå och butik!) Hoppas bara mina Poderi Aldo Conterno (12 st totalt) levereras.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Små partier juni 2012

perpro skrev:
Jag kan leva utan flaskorna, men nu är det andra gången på kort tid de strular. (Andra var ju från en webbeställning, ännu värre, försvunnen mellan depå och butik!)

Jag ser på något sätt framför mig att Lasse Kongo körde den lastbilen, och att flaskorna "kom till användning". ;D
http://www.youtube.com/watch?v=aG96khXAst8
 

kayaker

Cyklist
SV: Små partier juni 2012

KimHartman skrev:
Detta ska man aldrig nöja sig med, viner som kommer i mindre mängder fördelas oftast ut på de tre vinkälarbutikerna plus Örebro direkt.
Njae, SB har den senaste tiden börjat snåla med lagerutrymme och låta importören lagra i större utsträckning än tidigare. Nuvarande strategi verkar vara att beställa ungefär hälften och sedan lägga en slutbeställning när de i princip är slut hos dem.
Undrar just om ett visst lager av t.ex. Bordeaux 2007 har bidragit till denna strategi?
 

KimHartman

Medlem
SV: Små partier juni 2012

Jag tänkte främst på mindre mängder än typ 100 flaskor - vilket jag antog att det rörde sig om i detta fall - då det inte är ovanligt att allt fördelas ut direkt. Det har iaf hänt mig upprepade gånger att butiker försöker beställa från leverantören trots att de inte har några flaskor kvar. Men som du säger, de verkar satsa på mindre lagerhållning nu. Jag har för tex följt lagsaldot på 2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet, och där verkar det som om att en nya låda eller två beställs så fort de knäckt den sista på lagret.
 

perpro

Medlem
SV: Små partier juni 2012

Ja, jag tror det var 100 flaskor, 48 (?) på webben, och typ 46 i stockholm och en var i Gbg/Malmö. Jag har dubbelkollat nu med annat system och de visade mig att det kommer en ny leverans (dock bara till Stockholms vinkällarbutik såklart) den 8 juni. Så det är nog som ni säger.

Liknande var det för Janasse CdP Vieux Vigne (stavning?) 2009, som plötsligt fanns i lager igen i GBG.
 

kayaker

Cyklist
SV: Små partier juni 2012

perpro skrev:
Liknande var det för Janasse CdP Vieux Vigne (stavning?) 2009, som plötsligt fanns i lager igen i GBG.
Eftersom det heter une vigne (feminint) och dessutom är plural så blir det Vieilles Vignes. :)
 

perpro

Medlem
SV: Små partier juni 2012

kayaker skrev:
Eftersom det heter une vigne (feminint) och dessutom är plural så blir det Vieilles Vignes. :)

Tackar. Nu har det kommit ett gäng flaskor till Stockholm. Får se om jag får mina till Lerum (!) också....
 

perpro

Medlem
SV: Små partier juni 2012

Et voila, då kom mina Beaucastel. Skönt det, då saknas bara mina Saint Prefert, som utreds av Systemet centralt...
 
Toppen