Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Smak - vad är det för dig?

Bubblaren

Medlem
Smaken är som baken, delad å dan.

Just att vi har så olika förutsättningar (inte i någon sorts betygsättande skala) gör att det är så fantastiskt roligt att ha vinprovningar med andra. Att lyssna till de andras upplevelse av samma vin som jag själv dricker är för mig utvecklande. Inget är ju rätt eller fel, allt är en individuell upplevelse.

Att på en vinprovning ha med personer som hävdar vad som är rätt och fel är något jag undviker så långt det bara är möjligt, för de tillför dessvärre inget till provningen.

För mig är en höjande faktor av upplevelsen att minnas mötet med odlaren när jag dricker hans/hennes vin. Jag har lättare att "förstå" smakarna jag upplever, mitt minne av mötet hjälper till. Jag kan t o m minnas doften i rummet där jag suttit med odlaren och testat dennes vin första gången.

Smak, doft, synminnen påverkar min smak. För att inte tala om balans i kroppen, har t ex märkt att när jag har järnbrist har jag svårare att känna "exakta" smaker, viner smakar mindre då.
 
SV: Smak - vad är det för dig?

Smaken varierar, och allt det du beskriver har definitivt betydelse för hur den enskilde upplever vinet, men det finns också allmäna uppfattningar om vad som utgör bra vin, vilket man kan se av att både årgångar och växtplatser är rankade.

De gånger jag varit på vinprovningar har det i allmänhet varit viner på ungefär samma nivå, och de gånger det inte varit de så har de som varit erfarna vinprovare i allmänhet varit överens om att ett är starkare eller svagare.

Men, som jag skrev i en egen tråd så finns även rent fysiologiska skillnader mellan människor som gör att de inte känner exakt samma smak av samma vin. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Smak - vad är det för dig?

Bubblaren skrev:
Att på en vinprovning ha med personer som hävdar vad som är rätt och fel är något jag undviker så långt det bara är möjligt, för de tillför dessvärre inget till provningen.

Gärna i andra sammanhang än vinprovningar också :)

Det är väl få som har samma "näsminne" som Richard Juhlin, så då är alla andra medel tillåtna.

Även om skumpan i sig inte var någon höjdare kommer jag aldrig glömma besöket på gården, där handlaren klättrade ner från taket och kom in i sin nermålade kläder
för att hälla upp. Det adderade till upplevelsen, minst sagt.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Smak - vad är det för dig?

SUPRA skrev:
Gärna i andra sammanhang än vinprovningar också :)

Det är väl få som har samma "näsminne" som Richard Juhlin, så då är alla andra medel tillåtna.

Även om skumpan i sig inte var någon höjdare kommer jag aldrig glömma besöket på gården, där handlaren klättrade ner från taket och kom in i sin nermålade kläder
för att hälla upp. Det adderade till upplevelsen, minst sagt.

He he... det påminner mig om mitt första besök hos Selosse då han inte var hemma utan vi fick vänta en stund ute på gården. 10 minuter senare kommer han gumpandes på sin höga "skördetröska", klev ur, log lite snett och vänligt och sa han var för skitig för att ta i hand och visade sin jordiga nävar - ädel jord på de nävarna må jag säga!
 
Toppen