Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Smakrik getost/fårost?

Segol

Medlem
Jag och några vänner åker till stugan om några veckor o eftersom den ligger långt ut i obygden behöver vi bunkra av allt möjligt, inte minst ost.

För nån månad sen åt jag av en spansk getost som var väldigt krämig o smakrik men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter, tror den skulle passa utmärkt i ett musselkok men det är en annan sak :). Jag förväntar mig inte att hitta just den igen men det kanske finns andra sorter värda att prova så... Jag tar mer än gärna emot tips på getostar med mycket smak av get eller för den delen fårostar, Ossau Iraty är en favorit men det finns säkert många andra.
 

ae

Medlem
SV: Smakrik getost/fårost?

låter lite som monte enebro. kan det månne varit den?
 

kayaker

Cyklist
SV: Smakrik getost/fårost?

Det görs rätt många trevliga getostar i t.ex. Baskien. Vet du mer precist varifrån den kom?
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
SV: Smakrik getost/fårost?

ae skrev:
låter lite som monte enebro. kan det månne varit den?

Det kan det ha varit, hmmm... Ska kolla med övriga om de känner igen namnet, tack! Vet du i så fall vart den går att få tag på...?

Kayaker, tyvärr vet jag inte mer än att den var spansk men jag håller absolut med om att det görs mycket bra ost i Baskien. Tex så är Ossau Iraty baskisk även om den varken är spansk eller getost :)
 

weezer

Medlem
SV: Smakrik getost/fårost?

Segolas skrev:
Det kan det ha varit, hmmm... Ska kolla med övriga om de känner igen namnet, tack! Vet du i så fall vart den går att få tag på...?

Kayaker, tyvärr vet jag inte mer än att den var spansk men jag håller absolut med om att det görs mycket bra ost i Baskien. Tex så är Ossau Iraty baskisk även om den varken är spansk eller getost :)


Den är ofta oval och sotad.

Monte%20Enebro.JPG


Själv tycker jag om Crottin de Chavignol, en rätt kompakt getost med mkt smak.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Smakrik getost/fårost?

Segolas skrev:
Jag och några vänner åker till stugan om några veckor o eftersom den ligger långt ut i obygden behöver vi bunkra av allt möjligt, inte minst ost.

För nån månad sen åt jag av en spansk getost som var väldigt krämig o smakrik men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter, tror den skulle passa utmärkt i ett musselkok men det är en annan sak :). Jag förväntar mig inte att hitta just den igen men det kanske finns andra sorter värda att prova så... Jag tar mer än gärna emot tips på getostar med mycket smak av get eller för den delen fårostar, Ossau Iraty är en favorit men det finns säkert många andra.

Om du håller till i Stockholm så kan du troligen få hjälp på Winjas Grosshandel på Bergsgatan 24 på Kungsholmen.
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
SV: Smakrik getost/fårost?

weezer skrev:
Den är ofta oval och sotad.

Monte%20Enebro.JPG


Själv tycker jag om Crottin de Chavignol, en rätt kompakt getost med mkt smak.

Den liknar onekligen osten på bilden, tack!
 

ae

Medlem
SV: Smakrik getost/fårost?

Bubblaren skrev:
Om du håller till i Stockholm så kan du troligen få hjälp på Winjas Grosshandel på Bergsgatan 24 på Kungsholmen.

den är ganska vanlig. de flesta ostlådorna i stan lär ha den.
 
Toppen